שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אושר סופית בכנסת: מסתננים לישראל לא יורשו לשלוח כספים לחו"ל

חדשות

אושר סופית בכנסת: מסתננים לישראל לא יורשו לשלוח כספים לחו"ל , צילום: צילום: Idobi
אושר סופית בכנסת: מסתננים לישראל לא יורשו לשלוח כספים לחו"ל
04/06/2013, ליאור שדמי שפיצר

המסתננים יוכלו להוציא את הכספים בסכום מוגבל רק בצאתם מישראל. ח"כ זהבה גלאון: "המדינה מתעלמת מהבעיה ואז מטפלת באכזריות בסימפטומים. החוק יעודד תעשיית ספסרות בשוק השחור"

מליאת הכנסת אישרה סופית הצעת חוק האוסרת על מסתנן להוציא רכוש מישראל אך מתירה לו להוציא רכוש בצאתו ממנה, בשווי שאינו עולה על שכר המינימום לחודש כפול מספר חודשי שהייתו בארץ. זאת, למעט מקרים חריגים שבהם יינתן אישור להוצאת הכספים מטעם הממונה על ביקורת הגבולות. רכוש אסור שנתפס ולא נדרש למשך שנה יחולט לאוצר המדינה. כמו כן, יוטל איסור על סיוע בהעברת כספים עבור מסתנן על ידי אחרים. החוק המוצע נקבע כהוראת שעה עד ל-18 בינואר 2015.

הצעת חוק נוספת שאושרה קובעת כי הוצאת כספים על ידי מסתנן כאמור תהיה עבירה לפי חוק איסור הלבנת הון.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי "החוק המוצע נועד לסייע בהתמודדות עם תופעת ההסתננות לישראל באמצעות קביעת איסור פלילי על הוצאת כספי מסתנן מישראל, שמטרתו להביא להקטנת הכדאיות הכלכלית שבהסתננות ועל ידי כך לצמצם את התמריץ להסתננות לישראל וכן לעודד מסתננים לצאת מישראל. בשנים האחרונות מתמודדת מדינת ישראל עם גל של מסתננים, בעיקר מאפריקה (מסודן ואריתריאה), הנכנסים לישראל דרך הגבול עם מצרים. ההערכה, המבוססת בין השאר על ממצאי התשאולים שעורכת רשות האוכלוסין למסתננים מיד עם כניסתם לישראל, היא שחלק גדול מהמסתננים הם מסתנני עבודה. האיסור המוצע יוצר איזון ראוי בין זכותה של מדינת ישראל להגן על עצמה מפני תופעה הולכת וגוברת של הסתננות לשטחה, לבין חובתה לנהוג באופן הומני כלפי כל מי שנמצא בשטחה ולהגן על זכויות האדם של כל אדם באשר הוא. האיסור המוצע הוא מידתי, הן בשל החריגים המצוינים בו, והן בכך שהוא חל רק על פעולות הוצאת הכסף מגבולות המדינה, ואינו מגביל ביצוע פעולות בכספים בישראל. כמו כן האיסור הוא זמני בלבד, שכן בעת עזיבת המסתנן את הארץ הוא רשאי להוציא עמו את כספו."

לדברי יו"ר ועדת הפנים של הכנסת, ח"כ מירי רגב, "לצערי במשך שנים המדינה לא טיפלה כראוי בסוגיית המסתננים וטוב עשה רה"מ שהקצה כסף לבניית הגדר. הצלחנו למנוע את הכניסה וכרגע נותר לטפל במסתננים שבתוך המדינה, בין 60 ל-100 אלף. זכויות אדם הן לא רק למסתננים, מה עם זכויות האדם של אלה שחיים כאן? כמדינה יש לנו אחריות על אזרחנו. עניי עירך קודמים ותפקידנו לדאוג לאינטרס הציבורי".

מנכ"ל רשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול, אמנון בן עמי, אמר כי עדיין קיים חשש משמעותי להסתננות למרות שיעורי ההסתננות הנמוכים, וכי יש למנוע העברת כספים על ידי המסתננים כדי להפוך אותה ללא אטרקטיבית למהגרי עבודה. עו"ד לילך וגנר ממשרד המשפטים הדגישה כי החוק מתמקד בעיקר בטיפול בבלדרים ולא במסתננים.

יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון הגיבה לאישור החוק בעמוד הפייסבוק שלה וכתבה כי "בחשכת הלילה הכנסת העבירה את אחד החוקים החשוכים בתולדותיה - חוק שאוסר על פליטים ומבקשי מקלט להוציא מהארץ את מעט הכסף שהם מרוויחים פה, ולשלוח אותו לבני משפחותיהם בחו"ל. החוק הזה לא יעצור את הפליטים מלהגיע ואפילו לא יצמצם את העברת הכספים שלהם למשפחותיהם – משפחות שבדרך כלל חיות בעוני, ברעב, לפעמים במלחמה. כל מה שהחוק יעשה זה לעודד תעשיית ספסרות בשוק השחור שבאמצעותה הכספים יעברו לחו"ל תוך ניצול נוסף של הפליטים וגביית דמי תיווך מופקעים. חקיקת החוק הזה, אחרי שהממשלה הקודמת אישרה לכלוא כאן אנשים ללא משפט והממשלה הנוכחית הבטיחה אתמול לגרש אותם למדינה עלומה ולא נודעת, מבהירה סופית שמדובר כאן במדיניות כוללת, מבישה ולא אנושית. מדיניות שבה מתעלמים במשך שנים מהבעיה, ואז מטפלים באכזריות בסימפטומים. החוק שנחקק כאן הלילה מכתים את ספר החוקים ואת הכנסת, אותה כנסת שחוקקה פעם את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, ואנחנו נפעל לביטולו".

 

כתבות נוספות בנושא:

 

המאבק במסתננים: תיקון לחוק יקשה על מהגרי עבודה להוציא כספים מהארץ

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:190
קומיט וכל טופס במתנה