שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שופט בדימוס: "ציטוט לשיחות טלפון של עו"ד על ידי המשטרה הוא תופעה מסוכנת"

חדשות

שופט בדימוס: "ציטוט לשיחות טלפון של עו"ד על ידי המשטרה הוא תופעה מסוכנת", צילום: צילום: Getty images Israel
שופט בדימוס: "ציטוט לשיחות טלפון של עו"ד על ידי המשטרה הוא תופעה מסוכנת"
02/06/2013, ליאור שדמי שפיצר

עו"ד דניאל ארנסט התייחס לידיעה על החקירה הסמויה שנוהלה נגד סניגורו של ריקו שירזי, עו"ד משה שרמן: "חשוב שהמשטרה לא תערב בין מלחמתה בעבריינים לבין עבודתם המקצועית של עורכי הדין"

 

לאחרונה פורסמה בתקשורת ידיעה שלפיה המשטרה ניהלה חקירה סמויה הנוגעת בין היתר לסניגורו של העבריין ריקו שירזי, עו"ד משה שרמן. מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו סירב להתייחס למקרה הספציפי אך הבהיר כי "למשטרה אין סמכות להאזין לעורכי דין ללא צו של נשיא בית משפט מחוזי". עוד הדגיש דנינו כי לעורך דין אין חסינות לבצע עבירות פליליות וכי  בשנים האחרונות קיימת תופעה הפוגעת באמון הציבור, של עורכי דין שנחקרים בחקירה פלילית ונעצרים.

לדברי השופט בדימוס עו"ד דניאל ארנסט, ציטוט לשיחות טלפון של עורכי דין הוא תופעה מסוכנת. "הכלל הבסיסי ביותר לשלטון החוק הוא זכות הייצוג של הפרט מול הרשות על ידי עורך דין, הכוללת את הזכות להתייעץ עם עורך דין, להיפגש ולדבר עמו ללא כל הפרעה, ובוודאי ללא האזנת סתר לשיחות המוגנות בחיסיון עורך דין-לקוח", אמר עו"ד ארנסט. "בחברה דמוקרטית, חשוב שהמשטרה לא תערב בין מלחמתה בעבריינים לבין עבודתם המקצועית של עורכי הדין, ויש להיזהר לפני שמטילים דופי בפעילותו של עורך דין כלשהו".

עו"ד ארנסט הבהיר כי החיסיון הניתן ליחסי פרקליט-לקוח נועד להבטיח שעורכי הדין יוכלו לייצג לקוחות ללא פחד וללא תחושת רדיפה, באופן שיועיל הן ללקוחות והן למערכת המשפט. "הדבר נכון לא רק במקרים של עבירות קלות, אלא גם כאשר עורך הדין מייצג את מי שנחשד כ'עבריין כבד' או 'משפחת פשע'. כמו המיוצג, גם המייצג הוא חף מפשע עד שיוכח אחרת. ואין לכרסם בעיקרון זה כדי למנוע שחיקה בזכות למשפט הוגן". ארנסט ציין כי בעקבות הפרשה האחרונה, פוטר עו"ד שרמן זמנית על ידי הלקוח, כך שנגרם נזק לעורך הדין ללא כל סיבה וללא הצדקה.

עו"ד ארנסט שימש כמנהל העיזבון של עו"ד יורם חכם ז"ל, שנרצח לפני כשבע שנים באמצעות פיצוץ מכוניתו בנסיבות שטרם התבררו עד היום. "עו"ד חכם עסק בעיקר בייצוג בתיקים פלילים כבדים, אולם עד היום, למרות חקירה מאומצת של מיטב החוקרים, לא ידוע מי הזמין את חיסולו", אמר עו"ד ארנסט.

לדברי עו"ד ארנסט, "ייצוג נאשמים או חשודים בתיקים כבדים הוא מלאכה קשה הדורשת לא רק ניסיון, מיומנות ומשפטנות ברמה גבוהה, אלא גם אמון בין הלקוח לעורך הדין. ברור שאם יש חשד שהמשטרה מאזינה לעורך הדין הלקוח ימהר להחליפו, לא בגלל שנפל דופי בעורך הדין אלא בגלל החשש מהשטרה. כך יוצא שהמשטרה בצורה עקיפה מתערבת ושוללת ייצוג או משנה ייצוג.  אלא שאין זה תפקידה של המשטרה ואף אין זה בסמכותה".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:146
קומיט וכל טופס במתנה