שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > תביעה נגד הכשרת הישוב: מכרה שלא כדין קרקעות שנרכשו על ידי נספי שואה

חדשות

תביעה נגד הכשרת הישוב: מכרה שלא כדין קרקעות שנרכשו על ידי נספי שואה , צילום: צילום: אתר הרשות השופטת
תביעה נגד הכשרת הישוב: מכרה שלא כדין קרקעות שנרכשו על ידי נספי שואה
30/05/2013, עו"ד אנה נודל

התובעת, החברה לאיתור ולהשבת נכסים של נספי השואה, מבקשת להעביר לידיה את שווין של הקרקעות בעפולה שנרכשו בשנות השלושים על ידי קבוצת יהודים מלודז' ונמכרו על ידי הכשרת הישוב לצד שלישי

החברה לאיתור ולהשבת נכסים של נספי השואה הגישה תביעה לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד חברת הכשרת היישוב אשר מסרבת להעביר לידיה קרקעות בעפולה שנרכשו בשנות השלושים על ידי יהודים שנספו בשואה.

החברה לאיתור ולהשבת נכסים של נספי השואה מבקשת באמצעות עורכי הדין אופיר פורת ואוריה גרוס להעביר לידיה את שווים של המקרקעין בסך כ-4.5 מיליון שקל, בצירוף הפירות שצמחו מן המקרקעין. בנוסף, מבקשת החברה להעביר את הבעלות בחלקות של שלושה מהנספים על שמם, ולחילופין להעביר אליה את שווי החלקות בסך של כ-1.6 מיליון שקל.

בשנות השלושים רכשה קבוצת יהודים מלודז' שבפולין, שהיו חברים בחברת זיכרון אברהם, חלקות אדמה בעפולה בעסקת חליפין. לטענת התובעת, החלקות מעולם לא הועברו לידיהם או לידי יורשיהם החוקיים, ובשנת 1957 הן נמכרו לצד שלישי.

התובעים מסתמכים על מסמכים היסטוריים שמקורם בעיקר בארכיון הציוני המרכזי וארכיון הכשרת הישוב בנתניה. "אי העברת החלקות לידי חברי זיכרון אברהם או יורשיהם ומכירת החלקות לידי צד ג' נעשתה שלא כדין ותוך הפרת חובת הנאמנות של המשיבה. בנסיבות המקרה, שבהן היה ברור כי ניתוק הקשר עם חברי זיכרון אברהם אירע בשל מאורעות השואה, חלה על המשיבה חובה מוגברת לשמירת החלקות ובוודאי היה על המשיבה להימנע ממכירתן לצד ג', ללא כל הצדקה ובלא עריכת ניסיון כלשהו לאיתור יורשיהם של בעלי החלקות", נכתב בכתב התביעה.

התובעת מציינת כי במקרים שבהם חברי זיכרון אברהם דרשו את חלקתם בעפולה או שהיו להם יורשים אשר דרשו בשמם את החלקה, הכירה המשיבה בחברים אלה או ביורשיהם כבעלי זכויות החלקות והעבירה לידיהם את החלקות. 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:57
קומיט וכל טופס במתנה