שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חוב מן העבר: האם אפשר להטיל חוב ארנונה רטרואקטיבי?

חדשות

חוב מן העבר: האם אפשר להטיל חוב ארנונה רטרואקטיבי?, צילום: כיתוב תמונה: עו"ד אריק כהן
חוב מן העבר: האם אפשר להטיל חוב ארנונה רטרואקטיבי?
28/05/2013, עו"ד אריק כהן

לפני שאתם רצים לשלם, דעו כי חשבון ארנונה "מתוקן" המטיל חיוב נוסף בגין שנים קודמות נחשב לחיוב פסול שיאושר על ידי בית המשפט במקרים חריגים

לאחרונה אנו עדים למקרים רבים שבהם רשויות מוניציפאליות משיתות על הנישומים חיובי ארנונה "מתוקנים". חיובים אלה מושתים על נישומים מספר שנים לאחור, כך שהלכה למעשה, נדרשים הנישומים לשלם לרשויות ביום בהיר אחד הפרשי ארנונה בגין תקופה המגיעה לעתים אף לשבע שנים ואשר עלולים להגיע למיליוני שקלים.

עד לקבלת הכרעתו של בית המשפט העליון בעע"ם 4551/08 עיריית גבעת שמואל נ' חברת החשמל לישראל בע"מ (להלן: "עניין חברת חשמל"), פסיקות בתי המשפט לא היו ברורות ולא קבעו באופן חד משמעי מהם חיובי ארנונה רטרואקטיביים ובאילו מקרים ניתן יהיה להשיתם. בפסק הדין בעניין חברת החשמל ובפסקי דין רבים נוספים שהתקבלו בעקבותיו נקבע באופן חד משמעי כי תיקון חוב ארנונה של נישום – הן באותה שנת מס והן בגין שנות מס קודמות – הוא חיוב רטרואקטיבי, אשר בית המשפט ייתן רשות להחלתו במשורה. 

משמעות הדברים היא כי מקום שבו מבקשת רשות מוניציפאלית "לתקן" את חיוב הארנונה של הנישום, כגון תיקון שטח הנכס או סיווגו בגין התקופה שקדמה להוצאתו, נחשד חיוב זה כחיוב "פסול" ועל הצד המבקש להתירו – במקרה זה הרשות המוניציפאלית – להוכיח כי מדובר בחיוב תקין.

נטל ההוכחה כי מדובר בחיוב תקין מוטל לעולם על הרשות המבקשת להשיתו. דברים אלה מקבלים משנה תוקף, בין היתר, לאור העובדה שארנונה היא מס שנתי, אשר נגבה בגין שנת מס פלונית ונועד למימון הפעולות השוטפות של הרשות בגין אותה שנה, כגון שירותי ניקיון, פינוי אשפה ותאורה. משום כך, תיקון לאחור של שומת הארנונה וקבלת כספים נוספים כעת לא מיועדים להוסיף לשירותים אלה, אשר תוקצבו זה מכבר על ידי הרשות בתחילת אותה שנת מס.

חשוב לציין כי אמנם קיימים מקרים בהם בתי המשפט יאשרו החלת חיובי ארנונה רטרואקטיביים, אך לשם כך על הרשות לעמוד במבחן דו-שלבי של סמכות וסבירות.

בחינת סבירות החיובים הרטרואקטיביים תיעשה תוך איזון בין עניינו של הנישום בסופיות ההחלטה ומידת הסתמכותו על החלטה זו מחד, לבין האינטרס הציבורי שבקיום החוק ובגביית מס אמת מאידך.

אין כל ספק כי בדומה לבחינת התנהלות הרשות, יש לבחון גם את התנהלות הנישומים, ובפרט את השאלה האם רובץ לפתחם אשם תורם או אם קיים פגם בהתנהלותם, כגון הסתרת שטחים, בניית שטח נוסף בנכס ללא היתר וכו'. במקרים אלה, עלול בית המשפט לקבוע כי החלת "תיקון" החיוב לאחור נעשה כדין.

לאור האמור לעיל, מקום בו קיבלנו חיוב ארנונה "מתוקן", אותו מבקשת הרשות להשית עלינו בגין התקופה שקדמה להוצאתו, הרי שמדובר בחיוב ארנונה רטרואקטיבי, הנחשד כחיוב פסול. משום כך, אל לנו לגשת מיד עם קבלתו למשרדי הרשות ולשלמו, אלא לזכור כי פתוחה בפנינו הדרך לתקוף חיוב זה בבית המשפט, שכן למעט במקרים בהם התנהלות הנישום זעקה "אי חוקיות", בתי המשפט יאשרו את הטלתו במקרים מעטים.

אין במאמר זה משום ייעוץ משפטי, וכל מקרה ייבחן לגופו.

 

 

* עו"ד אריק כהן עוסק בתחום המיסוי המוניצפאלי

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:2
קומיט וכל טופס במתנה