שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חייל קנה חרב ב-1,200 שקל והתחרט, בית המשפט חייב את החנות לבטל את העסקה

חדשות

חייל קנה חרב ב-1,200 שקל והתחרט, בית המשפט חייב את החנות לבטל את העסקה, צילום: Rama
חייל קנה חרב ב-1,200 שקל והתחרט, בית המשפט חייב את החנות לבטל את העסקה
28/05/2013, עו"ד לילך דניאל

חנות המתנות לגבר ג'נטלמן טענה כי החרב הוזמנה במיוחד עבור הקונה ולכן לא ניתן להחזירה. ביהמ"ש: העובדה שהחרב לא היתה במלאי ונאספה מסניף אחר אינה הופכת את העסקה ל"הזמנה מיוחדת"

לקוח שרכש חרב בחנות מתנות לגבר ביקש להחזירה בטווח של 14 יום אך נציגי החנות טענו בפניו כי מדובר בחרב שהוזמנה במיוחד עבורו ולכן לא ניתן לבטל את העסקה. בית המשפט לתביעות קטנות דחה את טענתה וקבע כי לא מדובר בחרב בעלת סממנים מיוחדים, והעובדה שהלקוח הופנה לסניף אחר של הרשת כדי לאסוף את החרב שלא היתה במלאי החנות אינה הופכת את העסקה ל"הזמנה מיוחדת".

התובע, אביב דורון, חייל בשירות סדיר, נתקל בחרב בחלון הראווה של סניף חנות "ג'נטלמן" בקניון רוטשילד בראשון לציון. לאחר שנכנס לחנות והתעניין בחרב, נמסר לו שמחירה עומד על 1,200 שקל אך מאחר שהחרב שניצבה בחלון כבר נמכרה, הוא יוכל לשלם ולאסוף את החרב בסניף הקרוב למקום מגוריו.

דורון שילם עבור החרב ואסף אותה כעבור מספר ימים בסניף הרשת ברחובות, אך בסופו של דבר החליט להחזירה. הוא פנה לחנות 13 ימים לאחר מסירת החרב לידיו וביקש לקבל את כספו בחזרה, אולם זו סירבה בטענה כי זכות הביטול של 14 יום לפי תקנות הגנת הצרכן היא מיום הרכישה ולא מיום קבלת המוצר. גם לאחר שאמו של דורון פנתה לחנות נמסר לה כי הדבר אינו אפשרי היות והחרב הוזמנה במיוחד עבורו.

בעקבות כך, הגיש דורון תביעה לבית המשפט לתביעות קטנות ברחובות בדרישה לחייב את החנות בסכום ששילם עבור החרב, בתוספת 1,800 שקל עבור עוגמת הנפש וההוצאות שנגרמו לו בגין שיחות טלפון, נסיעות וטרטורים על ידי החנות.

בכתב ההגנה טענה החנות כי מדובר במוצר שהוזמן בהזמנה מיוחדת מהספק, ועל כן חל החריג הקבוע בתקנה 6 לתקנות הביטול הקובע, שזכות הביטול לא תחול לגבי "טובין שיוצרו במיוחד בעבור הצרכן על פי מידות או דרישות מיוחדות". עוד טענה כי הציעה לדורון כהצעת פשרה לקבל זיכוי ולא השבה בפועל של הכסף, אך הוא סירב.

השופט בדימוס גדעון ברק קיבל את התביעה וקבע כי לא עלה בידי החנות לשכנע כי מדובר בהזמנה מיוחדת הנכנסת לגדר החריג. השופט ציין כי בחשבונית שהוגשה אין כל ציון שהפריט מהווה הזמנה מיוחדת, וגם אם החרב לא הייתה אותה עת במלאי והוזמנה במיוחד עבור דורון מסניף אחר – אין הדבר מכניסה תחת הגדרה זו. "יהיה זה מוגזם ובלתי סביר לומר, שחרב זו יוצרה במיוחד עבור התובע ובמידות מיוחדות או דרישות מיוחדות שלו בקשר לצורת החרב או כל סממן אחר שלא מופיע בחרב אחרת מסוג זה", כתב השופט ברק בפסק הדין.

אשר לטענת החנות כי ביטול העסקה לפי התקנות הוא 14 יום מיום הרכישה ולא מיום קבלת הסחורה, קבע השופט ברק כי מלשון התקנות עולה במפורש כי החזרת מוצר תיעשה תוך 14 ימים מיום שקיבל הרוכש את הטובין, ולא מיום ביצוע ההזמנה. "עם כל הכבוד לנציגי החנות", כתב השופט, "נראה לי שבמקרה זה נהגו עם התובע בדרך הקשה ולא על פי הוראות החוק, משום שהתובע עמד בתנאי החוק וביקש להחזיר את המוצר תוך 14 ימים".

לאור האמור, ומשלא נטען כי נעשה שימוש בחרב או שהיא נפגמה בצורה כלשהי, חייב בית המשפט את החנות לבטל את העסקה ולהשיב לדורון את הכסף ששילם עבור החרב בניכוי 5%  דמי ביטול, קרי סך של 1,140 שקל בתוספת הוצאות משפט בגובה 350 שקל.

 

(ת"ק 23844-12-12)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:144
קומיט וכל טופס במתנה