שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עובד בבתי הזיקוק שהוצא לחופשה כפויה בגין חשד לגניבה זכאי לפיצויי פיטורים

חדשות

עובד בבתי הזיקוק שהוצא לחופשה כפויה בגין חשד לגניבה זכאי לפיצויי פיטורים, צילום: צילום: Getty images Israel
עובד בבתי הזיקוק שהוצא לחופשה כפויה בגין חשד לגניבה זכאי לפיצויי פיטורים
27/05/2013, עו"ד רוני קוסובסקי

ביה"ד לעבודה קבע החברה שבה עבד התובע לא נקטה כל פעולה לבירור החשדות נגדו לאחר סילוקו המיידי, ודרשה ממנו לחזור לעבודה לאלתר רק כאשר התברר לה כי היעדרו משבש את עבודתה

בית הדין האזורי לעבודה בחיפה קבע כי יש לראות בעובד שהוצא לחופשה כפויה בגין חשד שלא הוכח לגניבה כאילו פוטר מעבודתו ועל כן הוא זכאי לפיצויי פיטורים.

התובע עבד בחברת פנחס פיגומים בניה כמנהל עבודה באתר בתי הזיקוק בחיפה (בזן) במשך כעשר שנים. בתביעתו שבה עתר בין היתר לפיצויי פיטורים טען התובע כי הוא פוטר מעבודתו בפתאומיות ונלקחו ממנו הרכב והפלאפון שקיבל במסגרת עבודתו, ובנוסף נשלל ממנו אישור הכניסה לבזן.

לטענת החברה, התובע הורחק מהעבודה לשבועיים עקב חשדות להוצאת כספים במרמה מהחברה. התובע סירב לחזור לעבודה בתום תקופה זו ובכך למעשה התפטר.

השופטת מיכל פריימן קבעה כי שרשרת האירועים שקדמה לניתוק יחסי העבודה מלמדת על הכוונה לפטר את התובע. בין היתר צוין כי המחשב וכונן הגיבוי שלו נלקחו ממשרדו בזמן שהוא נעדר , ובאותו היום, בעת שהיה בדרך לפגישה עם מנהל החברה ובטרם הגיע למשרדיה בראשון לציון, נותק הטלפון הנייד שהחברה העמידה לרשותו. במהלך הפגישה העלה מנהל החברה את החשדות נגד התובע לביצוע גניבה ודרש ממנו להראות לו דפי חשבון המעידים על התנועות בחשבון הבנק שלו. התובע סירב ואז נדרש למסור את הטלפון ואת מפתחות הרכב, ונחסמה כניסתו לבתי הזיקוק.

בפגישה לא נאמר לתובע כי הוא מפוטר אלא הוא הוצא לחופשה כפויה לצורך בירור החשדות נגדו. השופטת פריימן ציינה כי במהלך השבועיים האלה לא שוכנעה החברה בניקיון כפיו אלא להיפך, אך עם זאת, היא לא הגישה כל תלונה למשטרה, לא יצרה קשר עם התובע ואף לא שילמה לו את משכורת אותו החודש במועד, מבלי שניתן לו הסבר של ממש לעיכוב בתשלום השכר. גם שכבר שולם שכרו של התובע, הוא שולם באופן חלקי.

עם תום החופשה הכפויה, ומאחר שהחברה טרם יצרה איתו כל קשר, שלח התובע הודעה לממונה אסבסט במשרד להגנת הסביבה שלפיה הוא אינו עובד יותר עם החברה. בעקבות כך הודע לחברה כי היא אינה רשומה עוד כקבלן אסבסט ואינה יכולה לבצע עבודות אסבסט עד לקבלת אישור חדש. רק אז פנה בא-כוח החברה לבא-כוח התובע במכתב המציין כי הוא לא פוטר מעבודתו אלא נטש אותה והוא נדרש לשוב לעבודה לאלתר.

השופט פריימן קבעה כי התנהלותה של החברה מלמדת על הכוונה לפטר את התובע וכי דרישתה ממנו לחזור לעבודה הגיעה רק לאחר שהתובע כבר ראה את עצמו כמפוטר ולאחר שהתברר לה כי אין לה רישיון לבצע את העבודה בבתי הזיקוק.

עוד ציינה השופטת כי כוונת החברה לפטר את העובד נלמדת מאופן סילוקו המיידי מהעבודה, סגירת שערי בתי הזיקוק בפניו ונטילת הטלפון והרכב ללא כל התראה. נוסף על כך, החשדות לגניבת כספים מהחברה כלל לא הוכחו ונראה כי לחברה לא היתה כוונה אמיתית לברר את החשדות הללו שכן היא לא נקטה כל פעולה בעניין. 

לסיכום קבעה השופטת כי החברה, בהתנהגותה, היא שהביאה את יחסי העבודה לידי גמר, ועל כן התובע זכאי לפיצויי פיטורים, לתמורת הודעה מוקדמת וליתרת שכרו שלא שולמה.

 

(ס"ע 5424-10-09)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:226
קומיט וכל טופס במתנה