שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שימוש הסדר מותנה יגביר את ההרתעה בעבירות קלות ויפחית את העומס על התביעה

חדשות

שימוש הסדר מותנה יגביר את ההרתעה בעבירות קלות ויפחית את העומס על התביעה, צילום: צילום:  Getty images Israel
שימוש הסדר מותנה יגביר את ההרתעה בעבירות קלות ויפחית את העומס על התביעה
21/05/2013, עו"ד אנה נודל

הסדר מותנה, שבמסגרתו החשוד מודה בעובדות ומתחייב לתנאים מסוימים כנגד התחייבות התובע להימנע מכתב אישום, יאפשר העמדה לדין פלילי בדרך חלופית ויצמצם את מספר התיקים שנסגרים מחוסר עניין לציבור   

היועץ המשפטי לממשלה עו"ד יהודה וינשטיין פרסם אתמול (ב') הנחיות לביצוע הסדר מותנה. חוק הסדר מותנה מסמיך גופי תביעה לסגור תיק חקירה כנגד חשוד בעילה של "סגירה בהסדר", לאחר שהחשוד הסכים להודות בעובדות המהוות את העבירה המיוחסת לו ולקיים את התנאים שפורטו בהסדר עמו. חשוד שיסרב לחתום על הסדר מותנה או יסרב להיענות לאחד התנאים בהסדר יועמד לדין באופן אוטומטי.

הסדר מותנה הוא הסכם בין התביעה לחשוד, לפיו החשוד מודה בביצוע העובדות המהוות עבירה ומתחייב לקיים את התנאים שפורטו בהסדר, וזאת כנגד התחייבות התובע להימנע מהגשת כתב אישום ולסגור את התיק שנפתח נגד החשוד בעילה של "סגירה בהסדר". ההליך מתאים למקרים שבהם התובע סבור כי מתחם הענישה הראוי אינו כולל מאסר בפועל או עבודות שירות. ההסדר יוצע לחשודים ללא עבר פלילי בחמש השנים האחרונות וללא חקירות פתוחות אחרות נגדו.

החוק נועד לאפשר דרך חלופית להעמדת החשוד לדין פלילי בבית משפט, וזאת על ידי סגירת התיק לאחר שהחשוד מילא תנאים מסוימים. היועץ המשפטי לממשלה סבור כי הסדר מותנה יעמיד בידי התביעה כלי אכיפה מידתי, אשר יאפשר הלימה טובה יותר, בנסיבות מסוימות, בין חומרת העבירה וכלל נסיבותיה לבין התגובה החברתית הננקטת כלפי העבריין. ההסדר המותנה ייתן הזדמנות נוספת לחשודים המתאימים ויאפשר, במקרים ההולמים, הטלת סנקציה מתאימה, ללא הגשת כתב אישום וניהול הליך בבית משפט, על כל המשמעויות הנלוות לכך, ובכלל זה הכתם של הרשעה פלילית.

תכלית נוספת היא הפחתת העומס מהתביעה ומבתי המשפט והפניית המשאבים לתיקים חמורים יותר. כמו כן, בכוחו של הסדר מותנה, המיועד להתבצע במהירות, באופן מיידי, ואשר תוצאתו ודאית, להגביר את ההרתעה. בנוסף, הסדר זה יאפשר, בין היתר, את הרחבת האכיפה על תיקים פליליים אשר הנטייה היא לסגור אותם בעילה של "חוסר עניין לציבור", מאחר שההצדקה לקיים בגינם הליך פלילי בבית המשפט על כל משמעויותיו היא גבולית, ובשל שיקולי תעדוף הנובעים מאילוצי כוח אדם וזמן שיפוטי.

גורמי התביעה ישתמשו בהסדר מותנה בתיקים אשר אלמלא הסמכות לעריכת הסדר מותנה היו נסגרים מחוסר עניין לציבור, וכן בתיקים אשר היו מוגשים לבית המשפט.

ככלל, השימוש בהסדר נועד לחול על עבירות קלות או עבירות שבוצעו בנסיבות מקלות, הן נסיבות הקשורות לביצוע העבירה והן נסיבות שאינן קשורות בהכרח בביצוע העבירה, לרבות נסיבות הקשורות למבצע העבירה.

במסגרת ההסדר המותנה ניתן לחייב את החשוד בתשלום קנס של עד 14,400 שקל, פיצוי לקורבן העבירה בסכום זה, קנס על תנאי, ביצוע שירות לציבור, התנצלות בפני הקרבן, פירוק בנייה בלתי חוקית ועוד.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:58
קומיט וכל טופס במתנה