שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הצעת החוק בדרך: מוות או פגיעה כתוצאה משכחת ילד ברכב יוגדרו כתאונת דרכים

חדשות

הצעת החוק בדרך: מוות או פגיעה כתוצאה משכחת ילד ברכב יוגדרו כתאונת דרכים , צילום: צילום: Joymaster
הצעת החוק בדרך: מוות או פגיעה כתוצאה משכחת ילד ברכב יוגדרו כתאונת דרכים
20/05/2013, ליאור שדמי שפיצר

מטרת ההצעה שיזמה ח"כ אורלי לוי-אבקסיס היא להניע את חברות הביטוח לדרוש התקנת אמצעים טכנולוגיים שיתריעו על השארת ילד ברכב נעול, הקיימים כבר בארץ אך חסרים תו תקן של משרד התחבורה

כמעט מידי שבוע נשכח או מושאר ילד ברכב נעול, כך עולה מנתוני ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים שנחשפו בישיבת הוועדה לזכויות הילד בכנסת. ב-2012 לבדה היו 50 מקרים של שכחת ילדים ברכב, עשרה מהם תינוקות והשאר ילדים, שניים מהם נפטרו כתוצאה מכך.

יו”ר הוועדה, ח”כ אורלי לוי-אבקסיס, ביקשה בימים אלו מהיועצת המשפטית של הוועדה להכין הצעת חוק שתגדיר מוות או פגיעה שנגרמו משכחת ילד ברכב כתאונת דרכים. מטרת ההצעה היא להניע את חברות הביטוח לדרוש התקנת אמצעים טכנולוגיים שיתריעו על שכחת ילד ברכב. אמצעים כאלו כבר מפותחים בארץ אך טרם קיבלו תו תקן ממשרד התחבורה.

הצעת החוק תכניס מקרים של ילדים שנשכחו בכלי רכב לגדר "תאונת דרכים" לפי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל”ה-1975. במקביל, ולאור חוות הדעת בעניין שנתנה היועצת המשפטית בוועדה, הצעת החוק תנסה להציע פתרון לבעיה של פטור מאחריות לנזק של מזיקים אחרים ותאפשר לתבוע מזיקים פוטנציאליים כגון חברות הסעה.

גלית גלעד מארגון "בטרם" מסרה כי ישנן בארץ ובארה"ב מספר טכנולוגיות כאלו, וישראל היא בין הארצות המתקדמת בעולם בפיתוח בעניין. גלעד תמכה בחקיקה המחייבת רכבי הסעה בהתקנת טכנולוגיה כמו זו שאינה מאפשרת כיבוי הרכב והוצאת המפתח ללא לחיצה על לחצן נוסף בסוף הרכב. הדבר מכריח את נהג ההסעות לעבור את כל הרכב וכך הוא יגלה ילד שנשכח או נרדם. עלות המכשיר כולל ההתקנה עומדת על כאלף שקל. גלעד הוסיפה כי מרבית התאונות מתרחשות ברכב פרטי ולא בהסעות ולכן יש להשקיע בהסברה.

בעקבות הדיון בוועדה שינה משרד החינוך את פרטי המכרז לרכבי הסעות, כך שנוסף איסור על הצבת וילונות או פרסומות בצדדי הרכב כדי לאפשר התערבות עוברים ושבים, וכן ניתנת עדיפות במכרז לחברה המתקינה אמצעי מנע טכנולוגיים. בנוסף הושת קנס של 5,000 שקל על חברה שנהג שלה לא ביצע סריקה בתום נסיעה. במקרה שנהג ההסעות לא ביצע סריקה ואכן אחד מהילדים נשכח ברכב –החברה תיקנס בשיעור של 10% מגובה ההסכם השנתי והחוזה עמה עשוי להיות מבוטל.

ד"ר יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה לשלום הילד, הוסיף כי לא פעם עוברי אורח הם אלו המבחינים בילד ומצילים את חייו וקרא לאסור על התקנת חלונות מוצללים ברכבי הסעות, עם וילונות או פרסומות. "לפעמים הורים משאירים ילד ברכב בכוונה, מתוך מחשבה ש'זה רק לעשר דקות', להוציא כסף מכספומט ועוד. לאלו לא מספיקות טכנולוגיות אלא יש להשקיע בהסברה בלתי פוסקת", אמר קדמן. קדמן גם מתח ביקורת על המשטרה והפרקליטות שפתחה רק תיקים פליליים בודדים בגין השארת קטין ברכב.

שי סופר, המדען הראשי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הוסיף כי לרכב פרטי מוצע גלאי משקל ונפח, הדומה לבייבי-סנס. קמאל קייס, האחראי על התקינה במשרד התחבורה, ציין כי המערכת לרכבי הסעות נבדקת בימים אלו, ולאחר שיפורים ניתן יהיה להעניק לה תו תקן תוך חודשים.

הצעת חוק מתגבשת: שכחת ילד ברכב תוגדר כתאונת-דרכים

 

ח”כ אורלי לוי-אבקסיס, יו”ר הועדה לזכויות הילד, מבקשת להניע את חברות הביטוח לדרוש אמצעים טכנולוגיים שיתריעו על שכחת ילד ברכב. אמצעים כאלו כבר מפותחים בארץ אך טרם קיבלו תו-תקן

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:74
קומיט וכל טופס במתנה