שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מנהל ביה"ד הרבניים מבקש לכלוא סרבני גט עם אסירים פליליים: "זו תרופת קסם"

חדשות

מנהל ביה"ד הרבניים מבקש לכלוא סרבני גט עם אסירים פליליים: "זו תרופת קסם", צילום: צילום: אורי
מנהל ביה"ד הרבניים מבקש לכלוא סרבני גט עם אסירים פליליים: "זו תרופת קסם"
08/05/2013, ליאור שדמי שפיצר

בדיון שהתקיים אתמול בוועדת החוקה חוק המשפט של הכנסת אמרו דיינים בביה"ד הרבני בתל אביב כי הם מזהים את סרבני הגט כבר בשלב הדיונים: "לדיינים יש גם סנקציות כוחניות. אולם לא תמיד זה יעיל"

ב-84% מתיקי הגירושין שנדונו בשנה האחרונה (9,401 תיקים) ניתן גט בתוך חודש ימים ממועד ההחלטה. בתקופה זו ניתנו 16 פסקי דין של כפייה למתן גט ו-91 צווי מעצר נגד סרבני גט. שבעה סרבני גט יושבים היום במאסר, בנוסף לעציר שי כהן שברח ובעניינו נקבע מועד לדיון בהתרת נישואיו. כך מסר אתמול מנהל בתי הדין הרבניים הרב שלמה דיכובסקי בדיון בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת.

הרב דיכובסקי ביקש לתקן את החוק כך שיתאפשר לדיינים לקבוע כי סרבן גט יישב במאסר עם אסירים פליליים. לדבריו, "זו תרופת קסם שמזרזת מתן גט. "שימוש בכוח לא מומלץ, אבל צריך שהשוט יונח על השולחן".

לפני כשנה אישרה הכנסת חוק המחייב את בתי הדין הרבניים לקבוע מועד למתן גט בכל קביעה שלפיה על בני הזוג להתגרש. הדיון למתן הגט ייערך תוך 45 יום. הוועדה שמעה דיווח על הפעלת החוק ועל אפקטיביות קביעת המועד.

בדיון בוועדה שאלה ח"כ מירב מיכאלי מדוע בית הדין אסר על אישה להגיש תביעת נזיקין כנגד בעלה סרבן הגט. הרב דיכובסקי השיב לשאלתה כי תביעת נזיקין שנועדה ללחוץ על הבעל לתת גט ומתנהלת מחוץ לכותלי בית הדין היא מנוגדת להלכה.

לדברי ח"כ אלעזר שטרן, "אם היו 1,000 מסורבות גט שמשתייכות לציונות הדתית, החוק היה משתנה. כבר ראינו שכאשר המצוקות רבות, מוצאים רבנים שייתנו פתרון הלכתי לעניין".

דיין בית הדין הרבני בתל אביב הרב שלמה שטסמן הגיב לדברים ואמר: "אנו פועלים ברוח המפקד, בנחישות יומם ולילה לפתור את הבעיה הכאובה הזו. לדיינים יש ארגז כלים שיפוטי ובו סנקציות כוחניות. אולם לא תמיד זה יעיל". לדבריו, "הסרבנים שיושבים במעצר הם כישלון. סכסוכי משפחה הם סכסוכים קשים ומדממים. אנחנו מתאימים את אמצעי הכפייה בכל מקרה לגופו. אנחנו פועלים באופן נחוש, רגיש ומושכל".

לדברי דיין בית הדין הרבני בתל אביב הרב אליהו היישריק, "אנחנו יכולים לזהות את סרבני הגט כבר בשלב הדיונים, כאשר הסרבן לא מופיע לדיונים. פעמים רבות הוצאנו צווי הבאה, אולם המשטרה לא מבצעת את הצווים".

ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה מחה על ההצעות שהועלו בוועדה לכפות על סרבנים לתת גט באמצעות הפעלת לחצים מצד ראשי משפחות פשע. "זה בניגוד גמור להלכה", אמר. עוד טען מקלב כי הוועדה לא נוקטת באופן דומה כאשר נשמעות טענות על סחבת בבתי המשפט. "מערכת בתי הדין הרבניים יעילה יותר ממערכת בתי המשפט. הנתונים מרשימים מאוד", אמר מקלב.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:68
קומיט וכל טופס במתנה