שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ועדת הפנים של הכנסת תבקש לא להשתמש במערכת הטלפונים הביומטריים של השב"ס

חדשות

ועדת הפנים של הכנסת תבקש לא להשתמש במערכת הטלפונים הביומטריים של השב"ס, צילום: צילום: מיכאלי
ועדת הפנים של הכנסת תבקש לא להשתמש במערכת הטלפונים הביומטריים של השב"ס
07/05/2013, ליאור שדמי שפיצר

ועדת הפנים והגנת הסביבה אימצה את עמדת לשכת עורכי הדין שלפיה מערכת הטלפוניה "שחף" עלולה לרמוס את זכויות האדם החוקתיות של הכלואים. יו"ר הוועדה ח"כ מירי רגב: "משרד המשפטים נרדם בשמירה"

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת אימצה את המלצות הפורום הפלילי של לשכת עורכי הדין בנושא הפעלת מערכת הטלפונים הביומטריים החדשה של השב"ס (פרויקט "שחף"). הוועדה בראשות ח"כ מירי רגב תפנה אל שרת המשפטים ציפי לבני בדרישה לא לעשות שימוש במערכת עד לחודש מרץ 2014 ולהסדיר את סמכויות השב"ס במערכת בחוק.

מערך הטלפונים לשימוש האסירים בבתי הכלא מופעל כיום בידי חברת בזק והיה עתיד להשתנות ולעבור למערכת שחף בחודש מרץ 2014. עד כה בוצע פיילוט למערכת הטלפוניה החדשה בכלא מעשיהו בלבד. 

בנייר עמדה שגיבש הפורום הפלילי בלשכה ושהועבר לוועדת הפנים לקראת הדיון הובהר כי פרויקט שחף אינו מערכת טלפוניה לשירות האסירים אלא פרויקט טכנולוגי המאפשר שליטה ובקרה בזמן אמת על שיחותיהם, ובכך מקנה לשירות בתי הסוהר יכולות וסמכויות שלא היו לו עד כה, לרבות הפסקת שיחות הטלפון, חסימת נמענים מסוימים ועוד. לטענת הלשכה, מן הראוי שסמכויות אלה יעוגנו בחקיקה ראשית ולא באמצעות מרכז או חוזה, משום שמדובר, בין היתר, בפגיעה בזכויות יסוד כזכות לפרטיות, הזכות לכבוד וחופש הביטוי.

"החשש הוא שהמערכת תפעל כמערכת מודיעינית שתיירט או תנטר 'שיחות חשודות' באופן ממוחשב, דבר שיהווה פלטפורמה להוצאת צווים שיפוטיים או יהיה בסיס לנקיטת צעדים משמעתיים ומנהליים נגד אסירים, כלי שאינו נמצא בשום מערכת כליאה בעולם", נכתב בנייר העמדה של הפורום הפלילי בלשכה.

לדברי יו"ר הפורום הפלילי של הלשכה עו"ד אבי חימי שנכח אתמול בישיבת ועדת הפנים, "מערך הטלפונים החדש עלול לפגוע ולרמוס את זכויות האדם החוקתיות של הכלואים ושל האנשים הבאים עמם בקשר טלפוני. הפורום הפלילי של הלשכה המליץ שלא לעשות שימוש במערכת שחף מבלי שמשרד המשפטים יידרש כגורם פיקוח.

עם תום הישיבה סוכם כי תבוצע פנייה אל שרת המשפטים שלא לעשות שימוש במערכת שחף עד לחודש מרץ 2014. "משרד המשפטים נרדם בשמירה" הוסיפה ח"כ רגב וציינה כי משרד המשפטים צריך לנסח הצעת חוק המסדירה, ככל שיידרש, את סמכויות השב"ס במערכת.

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:129
קומיט וכל טופס במתנה