שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביהמ"ש חייב עורך דין להעביר למנהל עיזבון מסמכים החוסים תחת חיסיון עו"ד-לקוח

חדשות

ביהמ"ש חייב עורך דין להעביר למנהל עיזבון מסמכים החוסים תחת חיסיון עו"ד-לקוח, צילום: צילום: Getty Images Israel
ביהמ"ש חייב עורך דין להעביר למנהל עיזבון מסמכים החוסים תחת חיסיון עו"ד-לקוח
30/04/2013, ליאור שדמי שפיצר

המסמכים השייכים ללקוחה שנפטרה נדרשו להכרעה במחלוקת בין יורשיה. ביהמ"ש לענייני משפחה: "החיסיון שהיה מוחלט בחיי הלקוח הופך יחסי לאור מותו ומוכפף לאינטרס גילוי האמת ועשיית הצדק"

בית המשפט לענייני משפחה בנצרת הורה להסיר חיסיון עורך דין לקוח ממסמכים השייכים ללקוחה שנפטרה ולהעבירם למנהל העיזבון שלה.

הסרת החיסיון נעשתה במסגרת הליכי פירוק שיתוף שניהל בנה של המנוחה נגד עיזבון אמו, וכן במסגרת הליך בעניין קיום צוואתה של האם לאור סכסוך בין ילדיה על חלוקת הרכוש.

בנה של המנוחה הגיש שתי תביעות נגד מנהל העיזבון הזמני, עו"ד שלומי אביטן – האחת תביעה כספית בגין סכומים אשר לטענתו שייכים לו ואחיו לקחו במהלך השנים, והשנייה תביעה לפירוק שיתוף בטענה שעל העיזבון להשיב לו סכומי כסף שונים.

עו"ד אביטן טען בתגובה לתביעות כי על מנת לבחון את הטענות שהופנו נגדו הוא פנה לעו"ד אייקו פרי, שטיפל בענייניה של המנוחה בחייה, ערך את צוואתה והיה מעורב בסגירת המשק המשותף לה ולבנה. עו"ד פרי השיב כי בשל כללי האתיקה של לשכת עורכי הדין, ובכללם חיסיון עורך דין-לקוח, הוא נדרש לקבל את אישורו של בית המשפט להעברת המסמכים המבוקשים.

השופט אסף זגורי נעתר לבקשת מנהל העיזבון והסיר את החיסיון מהמסמכים שבידי עו"ד פרי בנימוק שבאיזון האינטרסים גובר האינטרס של בירור האמת ועשיית הצדק על שמירת החיסיון. "לכאורה, חיסיון עורך דין לקוח הוא חיסיון שרק הלקוח יכול לוותר עליו ולבית המשפט אין סמכות להסירו", כתב השופט בהחלטתו. "ברם, מתעוררת השאלה מה דין חיסיון שכזה מקום שהלקוח אינו בין החיים עוד". 

השופט זגורי ציין כי הגישה הנהוגה עד כה היא שחובת הנאמנות של עורך הדין כלפי לקוחותיו אינה מסתיימת עם מות הלקוח, כך שחיסיון עורך דין לקוח ממשיך להתקיים גם לאחר פטירתו. עם זאת, על פי הפסיקה, הבעלות על החיסיון עוברת ליורשיו ובהסכמת כל היורשים ניתן לוותר עליו. עוד נקבע כי החיסיון שהיה מוחלט בחיי הלקוח הופך ליחסי ואף מוכפף לאינטרס גילוי האמת לאחר מותו.

במקרה זה, הדגיש השופט זגורי, גילוי המסמכים חיוני כדי להכריע בטענות השונות שבין היורשים הפוטנציאליים. "סוג הטענות של הצדדים וטיב ההכרעה מולידים צורך אינהרנטי לעשות שימוש בהסרת החיסיון מעל המסמכים השונים כדי שתתקבל בפני בית המשפט תמונה שלמה יותר של הדברים, כפי שהיו בשעתו עוד בטרם עריכת הצוואה, ולא כל שכן בטרם הפטירה", כתב השופט והוסיף כי "גם אם נתבקש להתחקות אחר כוונת המנוחה ביחס לחיסיון מסמכים, נלמד מנוסח צוואתה כי ככל הנראה לא היתה מתנגדת להסרתו".

 

 

(תמ"ש 62129-12-12)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:77
קומיט וכל טופס במתנה