שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביהמ"ש ביטל את חיובה של חברת החשמל בארנונה על שטח הים בתחנת הכוח בחדרה

חדשות

ביהמ"ש ביטל את חיובה של חברת החשמל בארנונה על שטח הים בתחנת הכוח בחדרה, צילום: צילום: עינת סולומון
ביהמ"ש ביטל את חיובה של חברת החשמל בארנונה על שטח הים בתחנת הכוח בחדרה
28/04/2013, ליאור שדמי שפיצר

השופטת יעל וילנר קבעה כי שטח הים התיכון בנמל חדרה אינו בר חיוב ותהתה אלו שירותים מוניציפאליים מספקת העירייה לחברת החשמל בגין שטח זה, המצדיקים גביית ארנונה שנתית של 6 מיליון שקל

בית המשפט המחוזי בחיפה קיבל את עתירתה של חברת החשמל נגד עיריית חדרה והורה לבטל שומות ארנונה בסכום של כ-6 מיליון שקל שהוטלו עליה בגין שטח הים בנמל חדרה. השופטת יעל וילנר קבעה כי שטח הים אינו בר חיוב בארנונה, הן על פי הפרשנות הלשונית והן על פי הפרשנות התכליתית של החוק.

חברת החשמל מחזיקה בתחנת הכוח "אורות רבין" הממוקמת מזרחית לנמל חדרה ועושה שימוש במסוע המוביל פחם מאוניות משא אל תוך תחנת הכוח במרחק של 2 ק"מ אל תוך הנמל והים. עם העברת הנמל לשטח שיפוטה של עיריית חדרה בספטמבר 2010, הגישה העירייה לחברת החשמל הודעת חיוב בארנונה בגין שטחי הנמל, לרבות שטח הים, בסכום כולל של 16.5 מיליון שקל עד לסוף שנת 2011. לטענת העירייה, שטח הים הוא חלק בלתי נפרד מהפעילות התפעולית והעסקית של חברת החשמל, ועל כן היא מחויבת בארנונה גם בגינו.

בית המשפט המחוזי קיבל את טענת חברת החשמל כי שטח הים אינו מקבל שירותים מוניציפאליים מהעירייה ועל כן הוא אינו בר חיוב בארנונה. השופטת וילנר קבעה כי הסיווג שעל פיו חייבה העירייה את שטח הים הוא שגוי, שכן ים אינו "מאגר מים" או "בריכה פתוחה" וכן אינו "קרקע תפוסה". הוא אינו תחום בגבולות ורוב שטחו חורג מתחום שיפוט העירייה.

השופטת הבהירה כי דמי הארנונה משולמים לרשות המקומית בגין השירותים שהיא מעניקה ועל מנת לאפשר לה להעניק מכלול שירותים לתושביה. המס אמנם נגבה עבור סל שירותים שאינו מוגדר מראש והתמורה בגינו לנישום אינה ישירה, אך קיימת ציפייה סבירה של הנישום שתמורה כלשהי, גם אם עקיפה, תינתן לו. היעדר כל זיקה שולל את הצדקת החיוב במקרים שבהם העירייה אינה נותנת בהגדרה שירותים מוניציפאליים לנכס מסוים. כך גם בנוגע לשטח הים – שעבורו אין פינוי אשפה, סלילת כבישים, הסדרת תאורה ועוד.

במקרה זה, ציינה השופטת וילנר, העירייה לא פירטה אלו שירותים היא מספקת לחברת החשמל בגין שטח הים שאותו היא מבקשת למסות, שיצדיקו גבייה שנתית של ארנונה בסכום של קרוב לשישה מיליון שקל. 

 

(עת"מ 16369-08-11)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:95
קומיט וכל טופס במתנה