שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביהמ"ש פסק שוב לטובת נשות הכותל: התפילה אינה מפרה את "מנהג המקום"

חדשות

ביהמ"ש פסק שוב לטובת נשות הכותל: התפילה אינה מפרה את "מנהג המקום", צילום: צילום: מיכל פטל
ביהמ"ש פסק שוב לטובת נשות הכותל: התפילה אינה מפרה את "מנהג המקום"
28/04/2013, עו"ד אנה נודל

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון הרב אורי רגב: "המשטרה והפרקליטות צריכות לעשות חשבון נפש. ישראל אינה מדינת הלכה, והכותל לא שוחרר ב-1967 כדי שייכבש על ידי קיצונים חרדים ב-2013"

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה ביום חמישי האחרון את הערר שהגישה משטרת ישראל על החלטת בית משפט השלום מה-11 באפריל לשחרר את חמש נשות הכותל ללא תנאים מגבילים. בית משפט השלום דחה את בקשת המשטרה למנוע מהמתפללות כניסה לרחבת הכותל המערבי בשלושת ראשי החודש הבאים.

נשות הכותל נאבקות על זכותן של נשים להתפלל בקבוצה ובקול, לקרוא מהתורה, להניח תפילין ולהתעטף בטליתות בחלק הידוע כעזרת הנשים בכותל המערבי. הקבוצה פועלת זה 24 שנים ומתפללת מדי ראש חודש בכותל המערבי.

השופט משה סובל קבע מעולם לא נקבע איסור לתפילה בכותל על ידי נשות הכותל וכי לא מתקיים חשד סביר לכך שהחשודות עברו עבירה לפי תקנות השמירה על המקומות הקדושים ליהודים של עריכת טקס דתי שלא על פי מנהג המקום. השופט ציין כי בפסקי הדין שעסקו בנשות הכותל נקבע שלמונח "מנהג המקום" יש להעניק פרשנות לאומית ופלורליסטית, שאינה אורתודוכסית דווקא. לכן לא ניתן לומר שהחשודות הפרו את מנהג המקום.

בפסק הדין נכתב כי גם אם קיים חשד סביר לכך שנשות הכותל שעוכבו על ידי המשטרה עברו עבירה של "התנהגות במקום ציבורי העלולה להביא להפרת השלום", אין כל בסיס לטענה שהן עלולות לסכן את שלום הציבור. עצם החשש להתלהטות הרוחות באופן הפוגע בסדר הציבורי או בשלום הציבור, מבלי שיש כל טענה שהתנהגות החשודות היא שגורמת לכך, אינה מקימה יסוד סביר לחשוב שהן אלה המסכנות את שלום הציבור.

בית המשפט המחוזי קבע כי לא התקיימה עילת מעצר כנגד נשות הכותל שעוכבו, ולכן גם אין סמכות להחיל עליהן מגבלות בשחרור כפי שביקשה המשטרה.

לדברי עו"ד עינת הורביץ שייצגה את נשות הכותל, "הקביעה המשמעותית ביותר של בית המשפט היא שעצם התפילה של נשות הכותל בעזרת הנשים בכותל המערבי אינה מהווה הפרה של 'מנהג המקום', ולפיכך אינה מעלה חשד סביר לעבירה על תקנות המקומות הקדושים ליהודים. בית המשפט פוסל למעשה את מדיניות העיכובים והמעצרים של המשטרה. יש לקוות שכעת תתעשת הממשלה ותקבע מדיניות סובלנית שתגשים את זכות נשות הכותל לחופש דת".

בתגובה לפרסום החלטת בית המשפט אמר מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, כי "פסק הדין מבהיר בעליל כי הסכנה לשלום הציבור היא בהתנהגות המדינה ולא בהתנהגות נשות הכותל. יש לקוות שהפרקליטות והמשטרה יפנימו סוף סוף את המסר כי ישראל אינה מדינת הלכה, והכותל לא שוחרר ב-1967 כדי שייכבש על ידי קיצונים חרדים ב-2013".

רגב הוסיף כי "פסק הדין צריך לגרום למשטרה ולפרקליטות לעשות חשבון נפש, להפסיק את הטרדת נשות הכותל, ובמקום זאת לדאוג שתימנע האלימות נגדן. העובדה שעד היום, למרות המעצרים, העיכובים וצווי ההרחקה, לא הוגש כתב אישום כנגד אף אחת מנשות הכותל מלמדת שמישהו בפרקליטות מבין את הגיחוך והפסול שבהגשת כתבי אישום. בנסיבות אלה קשה שלא הסיק שעמדת המדינה והמשטרה עד היום נועדו בראש וראשונה להטריד ולאיים על נשות הכותל, ולא למימוש סמכותם החוקית".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:35
קומיט וכל טופס במתנה