שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > השופט הופיע כעורך דין בקדם המשפט – ונפסל עשר שנים לאחר מכן מלדון בערעור

חדשות

השופט הופיע כעורך דין בקדם המשפט – ונפסל עשר שנים לאחר מכן מלדון בערעור, צילום: צילום: אתר הרשות השופטת
השופט הופיע כעורך דין בקדם המשפט – ונפסל עשר שנים לאחר מכן מלדון בערעור
17/04/2013, עו"ד אנה נודל

נשיא ביהמ"ש העליון קיבל בקשה לפסול את השופט אשר קולה מהרכב השופטים שדן בערעור על תיק שבו הופיע באופן חד פעמי כעו"ד: "הסיטואציה מעוררת אי נוחות המצדיקה את החלפתו בשופט אחר"

נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס קיבל בקשה לפסול את שופט בית המשפט המחוזי בנצרת אשר קולה מהרכב השופטים שדן בתיק שבו קולה הופיע באופן חד-פעמי בקדם משפט כעורך דין שייצג את שני הצדדים.

התביעה הוגשה בשנת 2000 ונדונה בבית משפט השלום בטבריה. לאחר מתן פסק הדין הוגש עליו ערעור לבית המשפט המחוזי בנצרת. בפתח הדיון בערעור שנידון בהרכב של שלושה שופטים הודיע השופט אשר קולה כי לפני כעשר שנים, בזמן ששימש כעורך דין, היה אחד המשיבים בערעור לקוחו ומשיב נוסף היה לקוח של המשרד בו עבד. השופט הודיע שאינו רואה מניעה מלשבת בדיון בערעור ובעלי הדין לא הביעו התנגדות לכך.

שבוע לאחר מכן הגישה המערערת בקשה לפסול את השופט קולה בטענה כי "קיים ניגוד עניינים מובהק המצדיק את פסילתו, שכן המשיבים כולם היו לקוחות של משרד עורכי הדין בו היה השופט שותף, בזמן ששימש כעורך דין". המשיבים התנגדו לבקשה וטענו כי "בקשת הפסלות הוגשה בשל חשש של המערערת כי יינתן פסק דין שאינו לטובתה, נוכח הדיון הלא פורמאלי שהתקיים והצעת בית המשפט שהועלתה במהלכו".

בית המשפט המחוזי דחה את בקשת הפסלות, והשופט קולה ציין כי מאז מינויו לשיפוט לא היה כל קשר בינו לבין המשיבים. מאחר שעברו לפחות עשר שנים מאז, קבע השופט כי אין כל סיבה בדין או בכללי האתיקה לשופטים לפסילתו.

נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס קיבל את הערעור על החלטה זו וקבע כי "במקרה דנא, אין לי ספק שלא קם כל חשש ובוודאי שלא קם חשש ממשי למשוא פנים מצד השופט אשר קולה כלפי המשיבים או מי מהם. השופט אשר קולה הבהיר שלא היה מעורב כלל בניהול התיק עת פעל כעורך דין. עם זאת, העובדה שהשופט הופיע באופן חד-פעמי בקדם משפט, בשם שני הצדדים באותו תיק שהגיע לערכאת הערעור בפני הרכב הכולל את השופט, מעוררת אי נוחות המצדיקה בנסיבות העניין את החלפתו בשופט אחר".  

 

 

(ע"א 1832/13)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:46
קומיט וכל טופס במתנה