שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בג"צ דחה עתירה נגד צפירת יום הזיכרון: "מקומה של הצפירה הוא במרחב הציבורי"

חדשות

בג"צ דחה עתירה נגד צפירת יום הזיכרון: "מקומה של הצפירה הוא במרחב הציבורי", צילום: צילום: יעקב
בג"צ דחה עתירה נגד צפירת יום הזיכרון: "מקומה של הצפירה הוא במרחב הציבורי"
15/04/2013, ליאור שדמי שפיצר

העותר ביקש להגביל את צפירת יום הזיכרון למקומות שבהם מתקיימים טקסי זיכרון בלבד, בטענה ש"פלישתה של הצפירה אל המרחב הציבורי מפעילה לחץ פסיכולוגי על האזרחים לעמוד דום, תוך פגיעה גסה בדמוקרטיה"

בעיתוי לא מקרי דחה אתמול בית המשפט העליון בשבתו כבג"צ עתירה חריגה נגד צפירת הזיכרון המושמעת ביום השואה וביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל.

העותר, אלחנן אסתרוביץ, ביקש להגביל את הצפירה הנהוגה בימי הזיכרון למקומות שבהם מתקיימים טקסי זיכרון בלבד. לטענתו, "פלישתה" של צפירת הזיכרון אל המרחב הציבורי "היא לא יותר מאשר פגיעה גסה בדמוקרטיה ובחרותם של האזרחים", בכך שהיא מכריחה את השומעים, בשל "לחץ פסיכולוגי", לעמוד דום בניגוד לרצונם ולהשקפת עולמם של חלק מהשומעים.

השופט צבי זילברטל, שאליו הצטרפו השופטים חנן מלצר ונעם סולברג, דחה את העתירה וקבע כי היא אינה מגלה עילה להתערבותו של בג"צ. במקרה זה לא נטען כי עצם השמעת הצפירה מקורה בהחלטה מנהלית שנפל בה פגם, ולמעט טרוניה כללית בדבר ה"בהלה" ו"חרדת הקודש" שמעוררת הצפירה בקרב האזרחים, אף לא נטען לפגיעה בזכות קונקרטית של פלוני.

"העותר זכאי להחזיק בדעתו לפיה השמעת הצפירה ברחבי הארץ אינה מעשה ראוי, ולטעמו אף מדובר בהתנהלות המתאימה למשטרים דיקטטוריים", כתב השופט זילברטל. "אלא כשם שאנו מצווים לאפשר לעותר לבטא את עמדותיו, אף שהן קיצוניות ובלתי מקובלות, על העותר להשלים עם זכות הרוב לבטא את תחושותיו ולקיים את הביטויים החיצוניים של אותן תחושות".

השופט זילברטל התייחס גם למהותה של הצפירה וציין כי היא מבטאת ומסמלת את הסולידריות של כלל חלקי העם, על מגזריו השונים, עם זיכרון הנופלים והנספים. "אין מדובר ב'דומיה' גרידא, עליה הורה המחוקק, אלא דווקא בצפירה המלווה את דומיית הציבור, מכריזה עליה ומדגישה אותה. הנה כי כן, דומה כי מדובר ב'דומיה זועקת' – ביטוי חי לתחושת הכאב הקולקטיבית על המתים". כאב זה, לדברי השופט, אינו תחום ואינו צריך להיות תחום ל"מקומו הטבעי – טקסי הזיכרון בלבד", כטענת העותר, אלא מקומו הטבעי הוא דווקא במרחב הציבורי.

"הצפירה אינה 'פולשת' אל המרחב הציבורי, אלא מבטאת אותו רגע אחד בו האומה מתאחדת ומתייחדת במרחב הציבורי עם זיכרון בנותיה ובניה שנפלו במערכות ישראל ובפיגועי הטרור ושנרצחו בשואה. בכך לא נפגעת כל זכות של מי שאינו מעוניין להיות שותף לאותו רגע קשה ומאחד, אף שהדומיה הקבועה בחוק מתבקשת ומחייבת", סיכם השופט זילברטל.

 

(בג"צ 2156/13)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:216
קומיט וכל טופס במתנה