שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביהמ"ש לתעבורה החמיר בעונשו של נהג שהתנגש ברכב ועזב בלי להשאיר פרטים

חדשות

ביהמ"ש לתעבורה החמיר בעונשו של נהג שהתנגש ברכב ועזב בלי להשאיר פרטים , צילום: צילום: דורי
ביהמ"ש לתעבורה החמיר בעונשו של נהג שהתנגש ברכב ועזב בלי להשאיר פרטים
14/04/2013, ליאור שדמי שפיצר

השופט אברהם טננבוים: "הנטייה האנושית הטבעית היא לברוח בעת צרה. התנהגות זו מלמדת על בריונות לשמה, ומן הראוי ליצור אווירה שבה אפשרות זו לא תעלה כלל בדעתו של נהג"

בית המשפט לתעבורה בירושלים החמיר בעונשו של נהג שהיה מעורב בתאונת דרכים ללא נפגעים והסתלק מבלי להשאיר את פרטיו – רישיונו נפסל לתקופה של חמישה חודשים והוטל עליו קנס של 20 אלף שקל.

הנהג, יונס בלאי, הורשע בגרימת נזק לרכוש, ובחוסר זהירות המתבטא באי שמירת מרחק שהיה מאפשר לו לעצור את רכבו בזמן כשהרכב שלפניו בלם. כתוצאה מכך, גרם בלאי לתאונת דרכים שבה נחבלו בגופם נהג הרכב שנפגע ושלושה נוסעים שהיו ברכבו, ונגרם נזק לכלי הרכב המעורבים.

לאחר התאונה נתקע הרכב שנפגע בצד ימין של הכביש. בלאי עצר את רכבו ושאל לשלומם של הנוסעים. משראה שכל ארבעת הנוסעים יצאו מהרכב ויכולים לעמוד על רגליהם, אמר להם כי הוא חייב ללכת כיוון שאשתו בהריון והיא חולה, ונסע מהמקום מבלי להשאיר פרטים מזהים ברורים. הוא נתפס רק לאחר שהמשטרה הגיעה אליו בעקבות תלונת הנוסעים.

המדינה דרשה להטיל על הנהג מספר חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות, פסילת רישיון וקנס משמעותי. לטענתה, במקרה זה של נאשם שלא נטל אחריות על מעשיו, אי מסירת הפרטים טומנת בחובה פגיעה כפולה בערך השמירה על הסדר הציבורי ובערך השמירה על שלמות גופו של האדם.

ההגנה טענה מנגד כי הפרקליטות הרחיקה לכת כשהפכה את עבירת אי מסירת פרטים לעבירת הפקרה, בפרט לאור העובדה שהנאשם עצר, יצא מרכבו ושוחח עם המעורבים ורק לאחר מכן עזב את זירת התאונה. על כן, העונש ההולם לשיטתה בנסיבות העניין הוא קנס של 2,000 שקל לכל היותר ופסילת רישיון של עד שלושה חודשים.

השופט אברהם טננבוים קבע כי יש להחמיר בעונש בכל מקרה של בריחה או עזיבת המקום ללא מסירת פרטים. זאת, משום שהנטייה אנושית הטבעית היא לברוח בעת צרה, ומן הראוי להביא לכך שאפשרות זו לא תעלה כלל בדעתו של נהג. "יש הכרח ליצור אווירה שבה יהיה ברור לכל נהג/ת כי עליו/עליה לתת דין וחשבון על מעשיו/ה, והדבר החמור ביותר מבחינת החוק והציבור הוא להימלט מהמקום או אפילו לעזוב ללא מתן כל הפרטים במלואם", כתב השופט בפסק הדין.

השופט טננבוים דחה את טענות ההגנה הנוגעות לנסיבותיו האישיות של בלאי וציין כי בדיני התעבורה נסיבות אלה פחותות בחשיבותן מהאינטרס הציבורי. "רוב מוחלט של עברייני התעבורה הם אנשים נורמטיביים, בעלי משפחות ואזרחים הגונים, אולם אין מנוס מענישה כדי להסדיר את התנועה בדרכים ולמנוע תאונות", הדגיש השופט. "יש לזכור כי הסתלקות של נהגים ממקום התאונה מבלי להשאיר פרטים מזהים הינה התנהגות שעלינו להוקיע. מדובר בהתנהגות המלמדת על בריונות לשמה ואשר אינה עולה בקנה אחד עם המוסר. עלינו לגנותה ולסלוד ממנה בכל מחיר" .

עם זאת, השופט טננבוים דחה את דרישת התביעה למאסר בפועל בשל אי השארת הפרטים וקבע כי לו היה הנאשם משאיר כרטיס ביקור או פיסת נייר שעליה פרטיו, ייתכן שכלל לא היה עומד לדין. זאת, לאור מדיניות המשטרה שלא להעמיד לדין נהגים שהיו מעורבים בתאונת דרכים שבה נגרם נזק בלבד. בלאי נידון לפסילת רישיון לתקופה של חמישה חודשים ופסילה על תנאי של חודשיים למשך שלוש שנים, וכן הוטל עליו קנס של 20 אלף שקל.

 

 (ת"ד 1773-08-12)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:243
קומיט וכל טופס במתנה