שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביהמ"ש: כספים שנתפסו בידי המדינה לא יוכלו לשמש להגנה משפטית של נאשם

חדשות

ביהמ"ש: כספים שנתפסו בידי המדינה לא יוכלו לשמש להגנה משפטית של נאשם, צילום: צילום: istock
ביהמ"ש: כספים שנתפסו בידי המדינה לא יוכלו לשמש להגנה משפטית של נאשם
11/04/2013, ליאור שדמי שפיצר

נאשמים בהלבנת הון ביקשו לממן עורך דין פרטי מהכספים שחולטו על ידי המדינה בהליך נגדם לאור זכותם להגנה משפטית. ביהמ"ש: הרכוש שנתפס שייך לציבור. הנאשמים יכולים לפנות לסניגוריה הציבורית

בית המשפט המחוזי בבאר שבע דחה את בקשתם של נאשמים בהלבנת הון לאפשר להם לממן את הגנתם באמצעות הכספים שנתפסו בידי המדינה.

נגד הנאשמים, יניב קנרש, יניב חברה לאנרגיה לישראל, אברהם אוסקר וחברת אוסקר אנרגיה, הוגש כתב אישום שבו הם הואשמו, בין היתר, בהלבנת הון ובשימוש בחשבוניות פיקטיביות בהיקף של מאות מיליוני שקלים. במקביל לכתב האישום, הוגשה גם בקשה לחילוט של נכסיהם.

עם תחילת החקירה הוצאו צווים שבמסגרתם נתפסו כל הכספים והרכוש של הנאשמים, וכן הוקפאו חשבונותיהם ועוקלו כספים של בני משפחותיהם ושל צדדים שלישיים החייבים להם.

לטענת הנאשמים, שווי הרכוש שנתפס בידי המדינה עומד על כ-36 מיליון שקל, ולמעשה הצווים שהוצאו הובילו לשיתוק מוחלט של עסקיהם והותירו אותם ללא כל מקור פרנסה. משכך, ביקשו הנאשמים מבית המשפט שיתיר את מימון הגנתם וייצוגם על ידי עורך דין  פרטי מתוך הכספים שחולטו. זאת, בין היתר, על מנת לוודא כי החזקת הכספים לא תפגע בזכותם להגנה משפטית.

המדינה התנגדה לבקשה, בטענה שזכותם של הנאשמים להגנה משפטית לא תיפגע שכן הם זכאים לקבל ייצוג באמצעות סניגור ציבורי. עוד טענה המדינה כי אין לאפשר להם ליהנות מפירות העבירות שביצעו, ובוודאי שלא בסכומים המבוקשים.

השופט אריאל חזק דחה את בקשה וקבע כי זכותו של הנאשם לייצוג משפטי אינה מחייבת החרגת כספים מהרכוש שנתפס לצורך מימון הגנתו המשפטית. זאת, לאור ההנחה כי הרכוש שחולט, אשר נקשר למעשה העבירה, הוא רכוש הציבור, ולכן אין לאפשר לנאשם לפרוע את חובותיו או לממן את הגנתו מרכוש שקיימת לגביו הנחה לכאורית כי הוא אינו שייך לו. לנאשם מחוסר אמצעים עומדת הזכות לפנות ולקבל סיוע משפטי מאת המדינה, באמצעות הסניגוריה הציבורית.

בנוסף קבע בית המשפט חזקה שלפיה בעבירות הלבנת הון בסכומי עתק, כאשר ישנן ראיות לכאורה ברף גבוה לביצוע העבירות, כמו במקרה זה, קיימת אפשרות סבירה שהנאשם יצליח להותיר בידו כסף שלא ייתפס שישמש אותו לשכירת שירותיו של עורך דין פרטי, כפי שאכן עשו הנאשמים.

 

 

(צ"א 19822-07-12)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:230
קומיט וכל טופס במתנה