שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > "הד ארצי" תשלם לחברי להקת "החברים של נטאשה" תמלוגים בסך של 840 אלף שקל

חדשות

"הד ארצי" תשלם לחברי להקת "החברים של נטאשה" תמלוגים בסך של 840 אלף שקל, צילום: צילום: Matanya
"הד ארצי" תשלם לחברי להקת "החברים של נטאשה" תמלוגים בסך של 840 אלף שקל
09/04/2013, עו"ד לילך דניאל

ביהמ"ש קבע כי החברה לא שילמה ללהקה את כל התמלוגים המגיעים לה בהתאם להסכמים, הפיצה תקליטי פרומו חינם מעבר לכמות המוסכמת וכן הפיקה עותקים עודפים של אלבום האוסף של החברה

בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל חלקית את תביעתם של חברי להקת "החברים של נטאשה" נגד חברת התקליטים "הד ארצי" בה היו חתומים ונגד נושאי משרה בה. בית המשפט מצא כי החברה לא שילמה ללהקה את כל התמלוגים המגיעים להם בהתאם להסכמים, הפיצה תקליטי "פרומו" בחינם מעבר לכמות מוסכמת, וכן הפיקה עותקים עודפים של אלבום האוסף של הלהקה. הד ארצי חויבה להשיב לחברי הלהקה כספי תמלוגים שקיבלה מהפדרציה לתקליטים, בסכום כולל של כ-840 אלף שקל

החל מסוף שנות השמונים התקשרו חברי הלהקה עם הד ארצי במספר הסכמים להפקת והפצת תקליטיהם. על פי ההסכם הראשון, התחייבה החברה להפיק ולהפיץ את תקליטה הראשון של הלהקה ולשאת בכלל העלויות הכרוכות בכך, כאשר חברי הלהקה יהיו זכאים לתמלוגים שנקבעו כאחוז ממחיר המחירון של התקליט, בניכוי הוצאות ההפקה והמקדמות.

בהמשך, נחתם הסכם הפצה בו התחייבה החברה להפיץ את תקליטי הלהקה ואת תקליטיהם של חבריה. בנוסף נחתמו מספר הסכמי הלוואה עם חברי הלהקה ארקדי דוכין ומיכה שטרית, שלוו מהחברה סכומים שהיו אמורים להתקזז מהתמלוגים המגיעים להם. במסגרת ההסכם אישר דוכין את הפקתו והפצתו של תקליט אוסף מתוך שירי הלהקה. בהמשך, עודכן שיעור התמלוגים למפרע וכן נחתם הסכם פשרה שבו התחייבה החברה לחדול מייצור תקליט האוסף.

לטענת חברי הלהקה, הד ארצי הפרה בשיטתיות ובכוונה את ההסכמים בין הצדדים באופן שהיווה עושק, ניצלה את תמימותם והסבה להם נזק כספי. עוד נטען כי הד ארצי ומנהליה הנתבעים העלימו מהם מידע בנוגע להיקף המכירות וכן הפרו את זכויות היוצרים שלהם באמצעות שימוש בשירי הלהקה במסגרת תקליטי אוסף שונים ללא הסכמתם. מטעמי אגרה, הועמד סכום התביעה על סך של 2.5 מיליון שקל.

השופט חיים טובי דחה את טענת חברי הלהקה בנוגע להעלמת מידע הקשור להיקפי מכירות התקליטים, שכן מחומר הראיות עלה שהחברה הנפיקה להם דו"חות תקופתיים בגין המכירות והתמלוגים המגיעים להם, הן באשר לתקליט הראשון והן באשר לתקליטים שבאו לאחריו, לרבות תקליט האוסף מושא הסכם הפשרה. לפיכך, נקבע כי נקודת המוצא לחישוב התמלוגים היא הדיווח של החברה באשר לכמות התקליטים שהופצו על ידה.

אשר לשאלה מאיזה מחיר ייגזר שיעור התמלוגים, קיבל השופט את טענת חברי הלהקה וקבע כי יש לגזור את התשלום ממחיר המחירון ולא ממחיר המכירה בפועל. לאור האמור, חויבה הד ארצי לשלם לתובעים את ההפרש שבין התמלוגים על בסיס המחירון לבין התמלוגים שקיבלו בפועל, שהתבססו על מחיר המכירה – סכום שעמד על 472 אלף שקל.

השופט טובי דחה את טענת ההתיישנות שהעלתה הד ארצי ביחס לחלק מהתקופה נשוא התביעה וקבע כי לא נסתרה טענת חברי הלהקה לפיה הם נחשפו לחסר בתשלום התמלוגים באיחור.

עוד נקבע כי חברי הלהקה זכאים להשבת תמלוגים ששולמו לחברה מהפדרציה לתקליטים, בגין השמעת יצירותיהם בפומבי, בסכום של 47.5 אלף שקל. בית המשפט קבע כי גם אם ניתן היה לקבל את טענת החברה לפיה חברי הלהקה כלל אינם יכולים לגבות מהפדרציה את התמלוגים מאחר שאינם חברים בה כביכול, הרי שגביית התמלוגים על ידי הד ארצי מהווה עשיית עושר ולא במשפט.

השופט חייב בנוסף את הד ארצי לשלם לתובעים תמלוגים בסכום של 229 אלף שקל בגין עותקי הפרומו שחילקה החברה בחינם, מעבר לכמות שנקבעה בהסכם, וסכום של 92 אלף שקל בגין הפצה עודפת של אלבום האוסף של הלהקה.

 

 

(ת"א 1368-04)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:197
קומיט וכל טופס במתנה