שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > לא מתקשרים עם הגרוש? ביהמ"ש יכול לכפות עליכם מתאם הורי

חדשות

לא מתקשרים עם הגרוש? ביהמ"ש יכול לכפות עליכם מתאם הורי, צילום: צילום: סטודיו פרפרים בבטן
לא מתקשרים עם הגרוש? ביהמ"ש יכול לכפות עליכם מתאם הורי
08/04/2013, עו"ד ליטל יעקובוביץ דראי

מודל חדש לפתרון סכסוכים בין בני זוג לאחר הפרידה צובר תאוצה ונכנס גם להסכמי הגירושין – מינוי איש מקצוע שילווה ויכריע במחלוקות על הילדים המשותפים

הורים גרושים רבים נקלעים למחלוקות לא פשוטות, גם לאחר שמאבק הגירושין ביניהם תם וגם לאחר שכבר נחתמו ביניהם הסכמי גירושין ומשמורת על הילדים. רבים מהם חווים סכסוכים ההולכים ומחריפים, דווקא ככל שעובר זמן מהפרידה עצמה, זאת עקב שינוי  הנסיבות, בהן בין היתר שינוי הסטטוס הזוגי של אחד ההורים, שינוי מקום המגורים, מעבר של הילדים למסגרות בית ספריות חדשות ועוד. הורים גרושים רבים אינם מסוגלים לנהל ביניהם תקשורת בסיסית לאחר הפירוד, והם נתקלים בבעיה קשה, למשל כאשר מתעורר צורך בגמישות של הסדרי הראייה ובשינוי של שעות או ימים.

עד לאחרונה נמנעו בני זוג רבים מלהגיש בקשות ותביעות  לבתי המשפט, גם לאחר "חריגות" והפרות של אחד הצדדים את הסכם הגירושין, וזאת בשל העלויות הגבוהות הכרוכות בפניה לבית המשפט והזמן הרב יחסית הצפוי עד לקבלת הכרעה שיפוטית בבקשותיהם.

לאחרונה מונהג הליך חדש לפתרון מחלוקות וסכסוכים בנושא ילדים משותפים לבני זוג גרושים או פרודים – "תיאום הורי". במסגרת הליך זה, יכולים בני הזוג לבחור איש מקצוע, על פי רוב מתחום הפסיכולוגיה או דיני המשפחה, אשר יתווך ביניהם ויכריע בסוגיות ובחיכוכים המתפתחים עם השנים והקשורים לעתיד הילדים. זאת, תוך הצגת נקודת מבטו של הילד בפניהם והשמעת "קולו" הנאלם.

מדובר אמנם במודל חדש יחסית, אך הוא כבר צובר תאוצה ושופטים רבים ממליצים לצדדים להפנותם למתאם הורי. מודל התיאום ההורי עונה גם על צורך של הורים לא נשואים, המתקשים להחליט בסוגיות שנוגעות לילדיהם המשותפים.

סמכות מוגבלת לשינויים מהותיים

מינוי מתאם הורי נעשה על ידי אחד משני גורמים: ההורים עצמם או בית המשפט. מקור הסמכות למינוי נובע מחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות ועולה בקנה אחד עם חוק בית המשפט לענייני משפחה, אשר ייעד לבית משפט זה גם תפקיד טיפולי.

במקרים מסוימים יכולים בתי המשפט למנות מתאמים הוריים לבני זוג הסובלים מסכסוכים מתמשכים לאחר הגירושין גם ללא הסכמתם. במקרה של מינוי כפוי כזה חשוב לציין בדיוק את התחומים שבהם יכול המתאם ההורי לפעול, וכן את הסמכויות הניתנות לו, וזאת על מנת למנוע אי הבנות וכדי שלא לפגוע בזכויות ההורים כאפוטרופוסים טבעיים על ילדיהם.

הסמכות של המתאם ההורי מוגבלת בכל מקרה. ציפייה מהמתאם ההורי שיבצע שינויים מרחיקי לכת במשמורת ובהסדרי הראייה תהיה מוגזמת – אלא אם כן הוא קיבל לכך סמכות מפורשת ממי שמינה אותו לתפקיד, כלומר מההורים או מבית המשפט.

מתאמים הוריים על פי רוב אינם מבצעים שינויים מהותיים כגון שינויי משמורת, שינויים במקום הלימודים של הילדים או באורחות הדת שלהם, אך הם בהחלט יכולים לארגן שינויים קלים בהסדרי הראייה לפי הצורך, להתערב ולסייע בסידורי הסעת הילדים כאשר ההורים מתגוררים רחוק זה מזה, להסדיר את הקשר בין כל אחד מההורים למוסדות החינוכיים ולסייע בקבלת החלטות לגבי חוגים או טיפולים לילדים.

תיאום, לא גישור

עורכי דין רבים מוסיפים כבר להסכמי הגירושין סעיפים הנוגעים למינוי מתאם הורי, למקרה שיצוצו מחלוקות לאחר חתימת ההסכם. מכיוון שזוגות רבים כלל אינם מודעים לאפשרות של מינוי מתאם הורי, חשוב שעורכי הדין שעורכים עבורם את הסכם הגירושין ידעו להציע אותה, ולהסביר את החשיבות שבסעיף כזה. מומלץ להורים גם לפרט בהסכם ככל האפשר את הסמכויות הניתנות למתאם ההורי, לרבות אופן חלוקת התשלום עבור שירותיו בין בני הזוג. בנוסף, ניתן לקבוע בהסכם את זהות המתאם הספציפי או את המנגנון למציאת מתאם הורי בעתיד, אם יהיה בכך צורך.

המתאם ההורי אמור אמנם לגשר בין ההורים המתגרשים, אבל חשוב להבהיר כי אין מדובר בהליך של גישור. הליכי הגישור מחייבים הסכמה ורצון חופשי של המגושרים לשבת יחד כדי לגבש הסכמות משותפות שבהמשך יקבלו תוקף של פסק דין, ולשם כך הם חותמים על הסכם גישור. לעומת זאת, במודל של המתאם ההורי, מדובר לרוב בהורים שאינם יכולים להגיע יחד להסכמות ביניהם ועל כן זקוקים לאדם נוסף וניטרלי, שישקף עבורם את קולם של הילדים ונקודת מבטם, כשהוא מקבל סמכויות הכרעה שהוגדרו מראש בעניינים הנוגעים לילדים גם ללא הסכמתם.

בניגוד לבורר, המהווה מעין מוסד שיפוטי שאין אפשרות לערער על החלטתו, המתאם ההורי נתון לפיקוח של בית המשפט וניתן לערער על הכרעותיו ולשנות את הסמכויות שניתנו לו.

איך ממנים מתאם הורי?

1.   בחרו מתאם בעל הכשרה מתאימה – מומלץ לבחור מתאם הורי בעל הכשרה טיפולית או הכשרה משפטית בתחום דיני המשפחה. ההחלטה בין שני התחומים המקצועיים תלויה בצורך הספציפי של אותה משפחה. כך, למשל, מתאם הורי שהוא עורך דין יתאים יותר במקרים שבהם נותר להחליט על הסדרי ראייה או בקשיים "טכניים" אחרים, בעוד שבעל הכשרה כמטפל יכול להתאים במקרה הדורש התייחסות פסיכולוגית, למרות שלא הוא זה שיעניק את הטיפול הפסיכולוגי בעצמו. בכל מקרה, על המתאם ההורי להתמצא בחקיקה הרלוונטית בדיני משפחה ובפסיקת בתי המשפט לענייני משפחה

2.   בחנו את העלויות – חשוב לבדוק את עלויות המתאם ההורי מראש, כדי שאלה לא יתגלו פתאום כנטל כלכלי כבד מנשוא שלא יאפשר להמשיך בתהליך. העלויות נעות לרוב סביב 300-500 שקל לשעה, ויש שגובים תשלום של שעת ייעוץ גם עבור שיחות טלפון ושיחות עם בעלי מקצוע אחרים בעניין הילדים.

3.   ערכו בדיקה מוקדמת של המתאם – מומלץ לקבוע פגישה אחת עם המתאם טרם ההתקשרות עמו, על מנת לבדוק את מידת הכימיה, את הזמינות שלו ואת אפשרויות ההתקשרות איתו. כמובן שאם בית המשפט הוא זה שמינה בעצמו את המתאם ההורי, על מנת להחליפו יש צורך להגיש בקשה מתאימה ולהציג נימוקים משכנעים לכך.

4.   הגדירו סמכויות מראש – הדבר המרכזי והחשוב ביותר בהתקשרות עם מתאם הורי הוא להגדיר מראש, כבר בעת המינוי, מה נכנס לתחום סמכותו של המתאם ומה לא. אם בית המשפט הוא זה שמינה אותו ולא הגדיר את סמכויותיו הספציפיות, או לחילופין העניק לו סמכויות רחבות מדי באופן הפוגע בזכויות של אחד ההורים, כדאי לפנות לבית המשפט בעניין לצורך צמצום הסמכויות והגדרתן מחדש במקרה הצורך.

 

* עו"ד ליטל יעקובוביץ דראי מתמחה בדיני משפחה, גירושין, ירושות וצוואות

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:98
קומיט וכל טופס במתנה