שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > המטפלת רוקנה את חשבון הבנק של הקשישה – הבנק יישא באחריות

חדשות

המטפלת רוקנה את חשבון הבנק של הקשישה – הבנק יישא באחריות , צילום: צילום: Getty images Israel
המטפלת רוקנה את חשבון הבנק של הקשישה – הבנק יישא באחריות
04/04/2013, ליאור שדמי שפיצר

ביהמ"ש קבע כי אף שהמטפלת פעלה באמצעות ייפוי כוח, היה על בנק הפועלים וקופות הגמל שאפשרו את מימוש החסכונות בסכום של 2 מיליון שקל לברר את פשר הפעילות החריגה בחשבון

מטפלת שעבדה אצל קשישה ניצולת שואה וערירית רוקנה את חשבון הבנק שלה הן מחסכונותיה הנזילים שהתנהלו בבנק הפועלים והן מכספי שלוש קופות גמל, בהיקף כולל של כ-2 מיליון שקל. בתוך תקופה של כשנה ומספר חודשים, משכה המטפלת שיקים לפקודת עצמה, בתה וקרובים אחרים, וכן משכה מאות אלפי שקלים לרכישת דירה חדשה על שמה.

בית המשפט המחוזי קיבל את תביעתו של מנהל העיזבון של הקשישה נגד בנק הפועלים ונגד קופות הגמל גדיש, קציר ויתר, וקבע כי הם פעלו ברשלנות כשאפשרו את משיכת הכספים מחשבונה של הקשישה בת ה-82 ואת מימוש חסכונותיה והתעלמו מנורות האזהרה שעלו מהפעילות החריגה בחשבון שהיה רדום זה שנים רבות.

בית המשפט המחוזי ביטל את החלטת הערכאה הראשונה, אשר הטילה את האחריות על אחיינה של הקשישה ועל עורך דין שהיה איש אמונה בעבר. בית משפט השלום קבע כי יש לייחס לשניים רשלנות תורמת של 100% בכך שלא התעניינו במצב חשבון הבנק של המנוחה ולא ביקשו להתמנות כאפוטרופסים שלה, אף שידעו כי מצבה המנטאלי התערער.

שופטת בית המשפט המחוזי יהודית שבח קבעה כי לא ניתן היה לייחס לאחיין ולעורך הדין כל אחריות לנזקי העיזבון, שכן אף אחד מהם לא היה בעל דין בתביעה ולא היתה להם כל גישה לחשבון הבנק שלה, גם לא לצורך קבלת מידע.

בפסק דינה, שאליו הצטרפו בהסכמה גם השופטים יצחק ענבר ושאול שוחט, קבעה השופטת שבח כי הבנק וקופות הגמל שבהן התנהלו חסכונותיה של הקשישה הפרו את חובת הזהירות כלפיה כשלא טרחו להתייחס לנורות האזהרה וליצור איתה קשר כדי לברר את פשר הפעילות החריגה בחשבון הבנק שלה. אף שהמטפלת פעלה בהרשאה באמצעות ייפוי כוח נוטריוני, היה עליהם לחשוד בכשרותה של הפעילות הפיננסית הסוערת בחשבון הבנק, לרבות פדיון כספי קופות הגמל של הקשישה, שנהגה עד כה בצניעות ובחסכנות. זאת, במיוחד לאור העובדה שניתן היה בקלות, בשיחת טלפון ישירה, לברר את מצבה של הקשישה ולעצור את משיכת הכספים עד להתייעצות עם המחלקה המשפטית.

"פנסי האזהרה הבהבו, הפעמונים צלצלו,  אך המשיבים עצמו את עיניהם מראות ואטמו את אוזניהם משמוע", כתבה השופטת שבח, שתהתה מדוע הבנק לא שאל את עצמו, בין היתר, מדוע קשישה סיעודית ערירית בת 82 משקיעה מאות אלפי שקלים ברכישת דירה חדשה שנמצאת עדיין בשלבי בנייה.

בית המשפט המחוזי חייב את הבנק ואת קופות הגמל לשלם למנהל העיזבון את הסכומים החריגים שנגבו מחשבונה בהיקף של כשני מיליון שקל וכן שכר טרחת עורך דין של 100 אלף שקל עבור שתי הערכאות.

 

(ע"א 48256-01-12)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:226
קומיט וכל טופס במתנה