שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אחרי פרשת הכדורים הפסיכיאטריים: הנחיות מחייבות לשידור תכניות ריאליטי

חדשות

אחרי פרשת הכדורים הפסיכיאטריים: הנחיות מחייבות לשידור תכניות ריאליטי, צילום: האח הגדול
אחרי פרשת הכדורים הפסיכיאטריים: הנחיות מחייבות לשידור תכניות ריאליטי
03/04/2013, אלכסנדר כץ, אייס

הרשות השנייה העבירה לזכייניות קשת, רשת וישראל 10 הנחיות להפקת תוכניות ריאליטי, הנוגעת בין היתר לגיוס המשתתפים לתוכנית ובדיקת כשירותם וכן לטיפול הרפואי שיוענק להם על ידי ההפקה

הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו קבעה הנחיות מחייבות לשידור והפקת תוכניות ריאליטי בישראל. מ"מ מנכ"לית הרשות אילת מצגר העבירה לזכייניות "קשת", "רשת" ו"ישראל 10" את ההנחיות החדשות שנקבעו וציינה כי הן מחויבות מעתה לפעול על פיהן.

הרשות השנייה קיימה בדיקה ובחינה מעמיקה של התנהלות הזכייניות אל מול המשתתפים בתכניות הריאליטי, על רקע הטענות שנחשפו לפני כשנה ב"ידיעות אחרונות" לגבי הליווי הרפואי הניתן למתמודדים בתכניות אלו, בהם סער שיינפיין שסיפר כי קיבל כדורים פסיכיאטריים במהלך השתתפותו בתוכנית האח הגדול. בנוסף ערכה הרשות התייעצות בנושא גם עם משרד הבריאות ועם ועדת האתיקה של ההסתדרות הרפואית בישראל, ושלחה שאלונים למתמודדים במגוון תוכניות ריאליטי שהציפו מידע שעמד לנגד עיני הרשות בגיבוש החלטותיה.

בסיומו של התהליך, גיבשה הרשות השנייה הנחיות המחייבות את כל הזכייניות של הרשות בכל הקשור להתנהלותן בהפקת תכניות ריאליטי. הנחיות אלה מתייחסות למגוון נושאים הקשורים לתהליך ההפקה של תכניות הריאליטי, החל משלב גיוס המשתתפים ועד לתקופה שלאחר גמר התכנית. ההנחיות שנקבעו יהיו שקופות גם לחברות ההפקה ולמשתתפים המעוניינים להשתתף בתוכניות.

במסגרת ההנחיות  קבעה הרשות כי בעלי זיכיונות לשידורים מסחריים הם הנושאים באחריות לתכנים המשודרים, לאופי ולאיכות השידורים אותם הם משדרים בערוצים 2 ו-10 שהינם ערוצי ברודקאסט בישראל.

הנחיות הרשות קובעות, בין היתר, כי תקנון התכנית יהיה חלק מהחוזה עם המשתתפים בתכנית, והוא יפורסם באתר האינטרנט של הגוף המשדר. כשירות המתמודדים לתוכנית תיבחן במסגרת הליך המיון על ידי אנשי מקצוע ולא רק על ידי אנשי הפקה. ההפקה תספק למועמדים דף הסבר אודות המתווה הכללי של האירועים והמשימות הצפויים בתכנית.

עוד נקבע כי במהלך צילומי התוכנית על הצוות המקצועי לקיים מפגשים שוטפים עם המשתתפים כדי להעריך את מצבם בזמן אמת. במקרה שנדרש טיפול רפואי, כל משתתף יהיה רשאי לבקש חוות דעת רפואית נוספת בכל שלב משלבי ההפקה. עוד נקבע כי ההפקה תלווה על ידי רופא המיועד לכך או על ידי צוות רפואי בהתאם לצורך. הרופא יהיה רשאי להורות על הפסקת השתתפותו של המתמודד והחלטתו תהיה סופית. תרופות יינתנו במקרה הצורך באריזתן המקורית, לרבות העלון המצורף, והן ימומנו על ידי ההפקה. לאחר גמר התכנית הרופא המלווה עם הצוות הרפואי רשאי להחליט כי יש מקום להמשך מעקב וטיפול לאחר גמר התכנית, והמשתתף יוכל לקבל המשך טיפול מכל גורם אחר במימון חברת ההפקה.

"פעילות בהתאם להנחיות אלו היא חשובה כדי להבטיח הקפדה במסגרת ההפקה של תכניות ריאליטי על פרמטרים מהותיים הקשורים לכבודם של המשתתפים, לשלומם הפיזי והנפשי ולשקיפות כלפי ציבור הצופים בתוכניות לגבי ההתנהלות בתכניות אלו", מסרה מצגר. "הרשות גאה להוביל את נושא ההסדרה של תכניות הריאליטי ולהוות את המדינה הראשונה שפועלת להסדרת נושא זה".

לדברי יו"ר מועצת הרשות ד"ר אילן אבישר, "אנו מצפים לשיתוף פעולה מלא מצד זכייני הרשות הנדרשים לעמוד בכל ההנחיות בנושא זה. תוכניות הריאליטי מהוות מרכיב מרכזי בתרבות הפנאי והבידור של הציבור ומאפשרות למשתתפים בהן הזדמנות להפגין כישרונות ולזכות בפרסום, אך יחד עם זאת חשוב להבטיח שחגיגת הבידור לא תועב בשל מקרים של נזק נפשי או גופני שעלול להיגרם למשתתפים בתוכניות".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:147
קומיט וכל טופס במתנה