שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בוכים על חלב שנשפך: ייצוגית נגד תנובה וטרה בגין סימון מטעה של תאריך התפוגה

חדשות

בוכים על חלב שנשפך: ייצוגית נגד תנובה וטרה בגין סימון מטעה של תאריך התפוגה, צילום: צילום: לילך דניאל
בוכים על חלב שנשפך: ייצוגית נגד תנובה וטרה בגין סימון מטעה של תאריך התפוגה
13/03/2013, ליאור שדמי שפיצר

לטענת התובעים, סימון סותר של תאריך התפוגה בעברית ובאנגלית על גבי אריזות החלב הוביל להשלכת מאות מיליוני ליטרים על ידי צרכנים שחששו לבריאותם ולנזק מצטבר של כחצי מיליארד שקל

"תנובה וטרה גרמו לנזק של כחצי מיליארד שקל  לצרכני החלב, כשהפרו את החוק וסימנו באופן מטעה את תאריך התפוגה על אריזות החלב, דבר שגרם להשלכה לפח של מאות מיליוני קרטוני חלב מפוסטר". כך נטען בבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד יצרניות החלב שהוגשה בתחילת השבוע לבית המשפט המחוזי בתל אביב.

לטענת התובעים, המיוצגים על ידי עוה"ד אריאל גיז וניצן שמואלי, החברות הפרו את התקן המחייב לעניין סימון תאריך התפוגה כך שהכיתוב בעברית ציין כי החלב ראוי "לשימוש עד" התאריך המודפס, בעוד שהכיתוב באנגלית ציין כי "עדיף להשתמש" בחלב לפני תאריך זה. סימון מטעה זה על אריזות החלב, משקאות חלב שונים וכן משקאות סויה בקרטונים של 1 ליטר הוביל להשלכת מאות מיליוני ליטרים לפח על ידי הצרכנים, שהוטעו לחשוב כי המוצרים שרכשו כבר אינם בתוקף או מסוכנים לצריכה.

הוראות התקן נועדו להבחין בין שתי אפשרויות חלופיות לסימון המוצר, בהתאם לרגישותו לקלקול מיקרוביאלי – הסימון "לשימוש עד" מתייחס לבטיחות צריכת המוצר ולאיסור על צריכתו לאחר תאריך התפוגה בשל הסכנה הבריאותית שבכך, בעוד שהסימון "עדיף להשתמש לפני" מתייחס לאיכות המוצר (פריכות, מרקם וכו') שעלולה להיפגם לאחר תאריך זה. לטענת התובעים, הבחירה בין שתי האפשרויות היא באחריותן המלאה של היצרניות, על פי הידע המקצועי המצוי בידן, אך הן אינן יכולות לבחור בשתיהן. "תנובה וטרה אינן יכולות לרקוד על שתי החתונות ולסמן את החלב בשתי האפשרויות שמוציאות וסותרות זו את זו", נכתב בתביעה.

מהתחשיב שערכו התובעים עולה כי משפחה ממוצעת בישראל שופכת כרבע ליטר חלב בחודש עקב הסימון המטעה. בזבוז המשאבים האדיר, בתוספת הנזקים שנגרמו לצרכנים מהפגיעה ביכולתם לקבל החלטה צרכנית מושכלת, הביא לנזק מצטבר בסכום מוערך של כ-486 מיליון שקל בשבע השנים האחרונות.

עוד נטען כי ישנם לקוחות אשר הוטעו לחשוב עקב הסימון המטעה כי אין כל סכנה בחלב המפוסטר, ועל כן קיים חשש כי הם צרכו מוצרים המסוכנים לבריאותם. התובעים דורשים מתנובה ומטרה לנקוט עמדה ברורה בהתאם לחוק ולציין האם החלב שהן מייצרות מסוכן לבריאות לאחר תאריך מסוים, או שרק הטעם והאיכות עלולים להיפגם לאחר תאריך זה.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:91
קומיט וכל טופס במתנה