שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > זכות החולה לדעת היא חובתו של הרופא למסור מידע מלא על הטיפול

חדשות

זכות החולה לדעת היא חובתו של הרופא למסור מידע מלא על הטיפול, צילום:
זכות החולה לדעת היא חובתו של הרופא למסור מידע מלא על הטיפול
12/03/2013, עו"ד גלית קרנר

חובת הזהירות המוטלת על הרופא כוללת את החובה לתעד במדויק את ההסבר שניתן לחולה אודות הטיפול המוצע והסיכונים הכרוכים בקבלתו

לעיתים, במסגרת הטיפול הרפואי התשאול והשיחה עם החולה שוכח הרופא או לא מקפיד לתעד את מסירת המידע בדבר הטיפול הרפואי המוצע, הכולל את אפשרויות הטיפול והסיכונים הכרוכים בקבלתו או בהימנעות ממנו.

מקורה של החובה המצוינת לעיל בסעיף 13 לחוק זכויות החולה, הקובע את מסגרת חובתו של הרופא למסירת מידע בדבר הטיפול הרפואי והסיכונים הכרוכים – כאשר הפרת חובה זו מהווה הפרה של חובתו הרפואית.

פסק דין שניתן לאחרונה בבית המשפט המחוזי בירושלים בסוגיה זו מבהיר את חובת הזהירות המוטלת על הרופא כלפי המטופל בעניין זה. בת"א 5193/03 (ד' נגד קופת חולים מאוחדת ואח'), הגישו הוריו של קטין תביעה בעילה של "הולדה בעוולה", עקב לידתו של הקטין בלידה מוקדמת, בשבוע ה-29 להריון. כתוצאה מכך, סובל הקטין מאז לידתו משיתוק מוחלט בשיעור של 100%.

ישנה חשיבות מכרעת לכך שהרופא יביא לידיעת החולה את התוצאות היכולות לנבוע מהמצב הרפואי הייחודי – במקרה זה לעובר שנולד פג בלידה מוקדמת. עם זאת, מחובתו של הרופא לוודא כי החולה מבין את המשמעות. גם אם מחליט החולה שלא לבצע את הפעולה הרפואית המומלצת (במקרה שלנו – הפסקת הריון עם התקן תוך רחמי) חובת הרופא הינה לחזור ולוודא כי החולה מבין את הסכנות שיכולות לנבוע מכך, וכמובן לתאר בכתב ולתעד את ההסבר שניתן ואת התשובה שנתן החולה, במדויק ככל שניתן.

יודגש כי לעניין הרישום הרפואי, נטל ההוכחה כי אכן הרופא ביצע את המוטל עליו והמידע עבר אל החולה מוטלת על כתפי הרופא או המוסד שבמסגרתו הוא עובד. הנטל והחובה כמפורט לעיל עולים גם לאור חוזר מנכ"ל משרד הבריאות מס' 6276, הקובע כי "יש לתעד את פרטי הדיון שנעשה לצורך קבלת ההחלטה הטיפולית. במסגרת זו על הרופא לציין את השיקולים שהביאוהו לבחור בטיפול המסוים. במיוחד, כאשר קיימות חלופות טיפוליות. במקרים שקיימים אצל החולה מצבים המהווים לכאורה הוריית-נגד לטיפול, על הרופא להתייחס לכך ברישומיו ולהבהיר על סמך אלה שיקולים ובאלו תנאים בכל זאת מצא לנכון להורות על הטיפול. כמו כן חשוב מאוד לסכם את הדיון עם החולה ולתעד את שיתופו בתהליך קבלת ההחלטות".

יש לציין גם פרטים משמעותיים בשיחות עם המטופל, כגון אי מסירת מידע מסוים (בין אם החולה מבקש שלא לדעת ובין אם הרופא חושש שמידע זה עלול להזיק לו), סירוב החולה לטיפול מסוים, הנחיות שניתנו להמשך טיפול, וכדומה.

 

 

* עו"ד גלית קרנר מתמחה ברשלנות רפואית, סיעוד ואובדן כושר עבודה

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:57
קומיט וכל טופס במתנה