שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > תיקון לפקודת הראיות: מגיש תלונה נגד קרוב משפחה יהיה כשיר להעיד נגדו

חדשות

תיקון לפקודת הראיות: מגיש תלונה נגד קרוב משפחה יהיה כשיר להעיד נגדו, צילום: צילום: istock
תיקון לפקודת הראיות: מגיש תלונה נגד קרוב משפחה יהיה כשיר להעיד נגדו
07/03/2013, עו"ד אנה נודל

משרד המשפטים מציע תיקון לפקודת הראיות בעניין עדות קרובים: הגשת התלונה תהיה הגורם המכריע לעניין הכשרות להעיד. המושג בן זוג יכלול ידועים בציבור אך לא יכלול בני זוג פרודים

משרד המשפטים פרסם הצעה לתיקון פקודת הראיות בעניין עדות קרובים. כיום, בעבירות שאינן מהוות חריג לכלל אי-הכשרות, אין אדם כשר להעיד נגד קרובו, אף אם הוא מעוניין בכך ואף אם הוא התלונן נגד הקרוב. כך, למשל, במקרה שבו בן מבצע עבירות כלכליות כלפי הורהו הקשיש וההורה פונה בתלונה למשטרה ומעוניין להעיד נגד בנו במשפט, האב לא יהיה כשיר להעיד נגדו. על כן מוצע לקבוע כי כאשר אדם מתלונן נגד קרובו, לא יחול הכלל של אי-הכשרות, והמתלונן יהיה כשר וחייב להעיד לחובת קרובו בעניין אותה תלונה.

במשרד המשפטים מציינים כי "אין זה מוצדק באותם מקרים למנוע מהקרובים את האפשרות למצות את ההליכים נגד מי שחטאו נגדם. יתר על כן, משבחר אדם להתלונן נגד קרובו, הוא גילה דעתו כי התא המשפחתי התערער, ועל כן פוחתת ההצדקה למנוע את עדותו בשם שלמות אותו תא משפחתי".

במסגרת התיקון מוצע כי הגשת התלונה תהיה המכריעה לעניין הכשרות להעיד, וכי לא יתאפשר לקרוב לסרב להעיד בהמשך ההליך, שכן הוא הניע מיזמתו את המערכת לנהל הליך פלילי נגד קרובו. כך ימנע מצב בו מוגש כתב אישום בהסתמך על תלונתו של אדם, ולאחר מכן הוא יחליט שלא להעיד במשפט. משהתלונן הקרוב, הוא יהיה ככל העדים, וכך יפחת החשש מפני הפעלת לחצים עליו בהמשך ההליך מצד הנאשם לחזור בו ולבחור שלא להעיד לחובתו.

כמו כן מוצע לקבוע הגדרה מרחיבה יותר למושג "בן זוג". פקודת הראיות איננה מגדירה כיום מיהו "בן זוג" לעניין סייג אי-הכשרות. בתי המשפט פירשו את המונח "בן זוג" ככולל בני זוג נשואים בלבד, בין אם הם חיים בצוותא או בנפרד ולא הכיר בבני זוג שאינם נשואים. במשרד המשפטים סבורים כי אין הצדקה לייחד את הכלל הפוסל עדות של בני זוג לבני זוג נשואים דווקא, שכן התכלית של הימנעות מלכפות על אדם לפגוע באדם הקרוב לו מתקיימת אף אם בני הזוג אינם נשואים. על כן, כפי שהמחוקק הכיר במוסד של "ידועים בציבור" בהקשרים רבים אחרים, מוצע להכיר בו אף בהקשר של עדות קרובים.

באשר לבני זוג פרודים, הטעם העיקרי לכלל הפסלות המונע מקרוב להעיד לחובת קרובו, הוא הימנעות מכפייה על אנשים בקשר טבעי קרוב לפגוע בקרוביהם. לכן מוצע כי במקרה בו פסק הקשר בין בני הזוג והם אינם מצויים בקשר משפחתי קרוב בעת מתן העדות – לא מתקיים הטעם לכלל הפסילה ויש לראות בקרוב עד ככל העדים.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:221
קומיט וכל טופס במתנה