שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עד לגביית חוב אלימה שסירב להעיד מחשש לחייו ימסור את עדותו מאחורי פרגוד

חדשות

עד לגביית חוב אלימה שסירב להעיד מחשש לחייו ימסור את עדותו מאחורי פרגוד, צילום: צילום: אתר הרשות השופטת
עד לגביית חוב אלימה שסירב להעיד מחשש לחייו ימסור את עדותו מאחורי פרגוד
04/03/2013, ליאור שדמי שפיצר

עובר אורח תמים שהיה עד לאלימות ביקש שלא להעיד "כדי לא להתעסק עם אנשים כאלה". ביהמ"ש: גילוי האמת במסגרת המלחמה באלימות גובר על אינטרס הנאשם להישיר מבט אל העד"

עובר אורח תמים שהיה עד בעל כורחו למעשה אלימות נקרא להעיד וסירב בטענה שהוא חושש לחייו ולחיי בני משפחתו. בפרקליטות מצאו פתרון יצירתי שקיבל את אישור בית המשפט – העדות תימסר מאחורי פרגוד, מבלי שהנאשם יוכל לראות מי מעיד נגדו.

כנגד הנאשם הוגש כתב אישום המייחס לו קשירת קשר לביצוע פשע וסחיטה בכוח נגד אדם שהיה חייב לו כספים. על פי כתב האישום, שני ברנשים רכובים על אופנועים הגיעו אל חצרו של החייב. אחד מהם שלף אקדח, דרך אותו וכיוון לראשו של החייב, בזמן שהשני הלם בפניו.

עובר אורח שהיה עד למחזה ביקש שלא למסור את עדותו בבית המשפט. במכתב ששלח לבית המשפט הסביר העד כי הוא חושש לחייו ו"לא רוצה להתעסק עם אנשים מהסוג הנ"ל שירדפו אותי ואת משפחתי".

בבית המשפט טענה הפרקליטות כי העד יהיה מוכן להעיד רק מאחורי פרגוד שיחצוץ בינו לבין הנאשם. שופט בית משפט השלום שמאי בקר קיבל את הבקשה, אף שהיא לא התבססה על מקור או חוק ספציפי, וקבע כי "אינטרס גילוי האמת במסגרת המלחמה באלימות הפושה בקרבנו, זו המשמשת גם ככלי פסול ומטיל אימה לגביית חובות, גובר בנסיבות העניין על אינטרס הנאשם להישיר מבט על עד".

השופט בקר הדגיש כי המדינה אינה מבקשת לקיים את הדיון בהיעדר הנאשם, אלא למנוע מהנאשם לראות את העד, כאשר סנגוריו יוכלו לחקור אותו ולהיות עמו בקשר מתמיד. בנסיבות אלה, כתב השופט, קשה לחשוב על פגיעה כלשהי שתיגרם לנאשם מכך שלא יוכל להישיר מבט אל העד. מנגד, אי היכולת לקבל עדות ישירה, אובייקטיבית, שיכולה לכאורה לשפוך אור על מה שהתרחש באותו אירוע תפגע קשות באינטרס הציבורי של מלחמה באלימות.

השופט הסתמך בהחלטתו על מקרים דומים שבהם בתי משפט בישראל אפשרו לקבוע סידורים מיוחדים לעניין מתן העדות באופן שיימנע קשר עין בין המתלונן לנאשם. "אכן, טוב היה לו הסמכות להורות על מבוקשה של המדינה היתה מעוגנת במפורש בחוק, זאת אף בהנחה כי הדבר צריך להיעשות במשורה וכחריג לכלל", קבע השופט. "ברם, אין על מניעה, ואדרבא, כי בית המשפט יישען לצורך קבלת בקשה זו על פסיקה של ערכאות גבוהות יותר".

 

 

(ת"פ 50736-06-12)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:16
קומיט וכל טופס במתנה