שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביהמ"ש למשפחה: "זכותו של האב לקיום מינימלי גוברת על זכות האישה למזונות"

חדשות

ביהמ"ש למשפחה: "זכותו של האב לקיום מינימלי גוברת על זכות האישה למזונות", צילום: צילום: Getty images Israel
ביהמ"ש למשפחה: "זכותו של האב לקיום מינימלי גוברת על זכות האישה למזונות"
03/03/2013, ליאור שדמי שפיצר

השופט אסף זגורי דחה תביעה למזונות אישה וקבע כי במקרה שהוכח שהאישה הפסיקה לעבוד ולא עשתה מאמץ למצוא עבודה, אין לפסוק לה מזונות שינציחו קשר נישואים הקיים רק על הנייר

בית המשפט לענייני משפחה בנצרת דחה תביעה למזונות אישה וקיבל בחלקה תביעה למזונות ילדיה הקטינים לאחר שקבע כי פסיקת המזונות חייבת להתחשב גם בזכותו החוקתית של האב לקיום אנושי מינימלי.

לבני הזוג, הורים לשני ילדים קטינים, דירה משותפת ביישוב קהילתי, שעליה הם משלמים החזר משכנתא בסכום חודשי של 1,800 שקל.

הבעל הגיש תביעת גירושין לבית הדין הרבני, ובה כרך את ענייני משמורת הילדים והרכוש המשותף. כחודש לאחר מכן הפך המשבר הזוג גם למשבר כלכלי, לאחר ששני הצדדים משכו מהחשבון המשותף סכומים ניכרים. לאחר שהחשבון נכנס ליתרות חובה גבוהות, הגישה האישה תביעה למזונותיה ולמזונות ילדיה לבית המשפט לענייני משפחה. לטענתה, היא אינה עובדת מאז הגשת התביעה וללא המזונות אין לה מקור קיום, ואילו הבעל עובד כסוהר ביטחוני בשב"ס ומשתכר בממוצע סכום של 10,000 שקל נטו בחודש. עוד נטען כי האב גר בבית אמו ולא בדירה שכורה כפי שהוא טוען, ולכן יש להותיר לו למחייתו לא יותר מ-2,000 שקל בחודש.

בית המשפט קבע כי זכותם של הילדים למזונות היא זכות יסוד מוגנת הנגזרת מחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, והחובה הכלכלית לפרנס אותם מוטלת על שני ההורים. גם זכותה של האישה שאינה עבודת למזונות היא זכות יסוד חוקתית מוגנת, אך כנגדה יש גם לבעל זכות יסוד לקיום אנושי מינימלי, כאשר חיים בחרפת רעב, ללא קורת גג, תוך חיפוש מתמיד אחר אמצעי קיום אינם נחשבים חיים בכבוד. בנוסף, החיוב במזונות פוגע גם בזכות הבעל לקניין, שאף היא זכות חוקתית מוגנת.

השופט אסף זגורי קבע כי כאשר מציבים את זכות הילדים לקיום ולמזונות מול זכות הקניין וזכות התנועה של אביהם, כמעט תמיד גוברת זכותם של הילדים, אלא שקשה לקבל סיטואציה שבה לא יישאר לחייב במזונות מינימום לצרכיו ולקיום אנושי משלו. במקרה כזה, ייתכן מצב שבו לא ייפסקו מזונות לאישה, גם אם היא זכאית לקבלם, במיוחד אם הוכח כי יש ביכולתה לעבוד ולהתפרנס, והיא אף עשתה זאת עד להגשת התביעה למזונות.

השופט קבע כי האב זקוק לסכום של כ-4,500 שקל בחודש לסיפוק צרכיו ההכרחיים, לרבות דיור, ובהתאם קבע את היקף מזונות הילדים על פי צרכיהם, אך בשיעור נמוך מזה שדרשה אמם, בסכום כולל של כ-3,500 שקל לשניהם. לעניין הוצאות המדור נקבע כי הבעל יחויב במלוא הלוואת המשכנתא, אך כדי למנוע התעשרות שלא כדין של האישה, מחצית מתשלומי המשכנתא שישלם יוחזרו לו במסגרת הסדר איזון המשאבים/פירוק השיתוף בדירת המגורים.

השופט זגורי דחה את תביעת האישה למזונות, וציין כי גם כאשר אין עילה לפטור בעל ממזונות אשתו, על בית המשפט לבחון את סיכויי שיקום היחסים ביניהם ולהיזהר מפסיקת מזונות אישה שרק ינציחו נישואים על הנייר. במקרה זה הוכח שהאישה עבדה עד להגשת התביעה, ולכן נקבע כי הפסקת עבודתה נבעה פחות ממצוקת תעסוקה ויותר מתכנון ההליכים בבית המשפט, מה עוד שלא הוכח כי היא עשתה מאמץ כלשהו למצוא עבודה חלופית.

 

(תמ"ש 24041-07-12)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:254
קומיט וכל טופס במתנה