התובעות, קשישה בת 93 ובתה, טוענות כי הבנק ניצל לרעה את כוחו העודף כשגבה עמלות גבוהות עבור ניהול חשבון ניירות ערך שנותרו בו שברי אג"ח בלתי סחירים, מבלי ליידע את הלקוחות על המצב בחשבון
בקשה לתביעה ייצוגית נגד בנק לאומי הוגשה אתמול (ד') בבית המשפט המחוזי מרכז. המבקשות, קשישה בת 93 ובתה, טוענות כי הבנק גבה עמלה "מופקעת" של 38.5 שקל בשנת 2012 בגין דמי ניהול על חשבון ניירות ערך שנותרו בו שברי אג"ח הנמוכים מסכום העמלה.
בחשבונה של התובעת נותרו שברי אג"ח שערכן נמוך משקל אחד. מדובר בניירות ערך שאינם סחירים וניתן למכור אותן פעם בשנה. כדי לבצע את המכירה הלקוח צריך לתת פקודה ישירה על כך לבנק. התובעת טוענת, באמצעות עורכי הדין אייל בר אליעזר וערן טאוסיג ממשרד בלטר, גוט, אלוני ושות', כי בבנק אין הנחיות ונהלים לטיפול בשברי אג"ח. לטענתה, על הבנק לפנות ללקוחות באופן יזום, להתריע על המצב הנוצר בחשבון ולידע את הלקוח בדרכי הפעולה הנכונים לטיפול במצב.
בכתב התביעה נכתב כי "הבנק ניצל לרעה את כוחו העודף לעומת לקוחותיו כשבחר לגבות מהם עמלה שאינה כלכלית להם, ומבלי להעמיד אותם על העובדה שהם משלמים עמלה מופקעת בנסיבות קיצוניות".
התובעת מבקשת לייצג בתביעה הייצוגית את לקוחות בנק לאומי שמנהלים חשבון ניירות ערך שהיה בהם בשבע השנים האחרונות שבר אג"ח אחד בפועל, שבגינו הם שילמו עמלת דמי ניהול העולה על שוויו. לפי הערכת התובעת, בבנק לאומי מתנהלים כ-380 אלף תיקי ניירות ערך, כאשר בכל תיק יש בממוצע שני שברי אג"ח לפחות. על כן, התובעת העמידה את סכום התביעה על 117 מיליון שקל.
מלאומי נמסר בתגובה כי התביעה טרם התקבלה בבנק.