שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מחקר חדש של הרשות השופטת מצביע על הכבדה בעומס התיקים בבית המשפט

חדשות

מחקר חדש של הרשות השופטת מצביע על הכבדה בעומס התיקים בבית המשפט, צילום: צילום: Getty images Israel
מחקר חדש של הרשות השופטת מצביע על הכבדה בעומס התיקים בבית המשפט
19/02/2013, עו"ד אנה נודל

מחלקת המחקר של הרשות השופטת פיתחה מדד המשווה את עומס העבודה שמטילים תיקים מסוגים שונים על מערכת המשפט. המשקל הגבוה ביותר – לפשעים חמורים הנדונים בביהמ"ש המחוזי

התיקים הנפתחים במערכת המשפט הולכים ונעשים כבדים יותר. המשמעות היא שבשנים האחרונות ניכרת הכבדה בעומס התיקים על מערכת המשפט, גם אם הכבדה זו אינה משתקפת במגמת עלייה משמעותית בכמויות התיקים הנפתחים במערכת המשפט. כך עולה ממחקר משקלות תיקים שערכה מחלקת המחקר של הרשות השופטת בראשות ד"ר קרן וינשל-מרגל.

מחקר משקלות תיקים יוצר מדד האומד ומשווה את עומס העבודה השיפוטי שמטילים תיקים מסוגים שונים במערכת המשפט, ומספק הערכת משקל לכלל התיקים הנדונים בערכאות השלום, המחוזי ובתי הדין האזוריים לעבודה, בכל ההליכים המשפטיים. מדד זה מבוסס על פרמטר אחד – זמן שיפוטי. שימוש במדד המשקלות מקובל במערכות משפט מערביות רבות בעולם, כדוגמת בתי המשפט הפדראליים בארה"ב, גרמניה והולנד. ללא המדד, הערכת העומסים במערכת המשפט מתבססת על כמות התיקים, כשבפועל ניתן "משקל" שווה לתיקים מסוגים שונים.

המשקל הנמוך ביותר (1) ניתן לצו חיפוש הניתן בבית משפט השלום, המשקל הגבוה ביותר (1826) ניתן לתיקים בהרכב של שלושה שופטים בבית המשפט המחוזי בהליך פלילי בתיק של פשעים חמורים. במילים אחרות, תיק פשעים חמורים מטיל בממוצע עומס עבודה השווה לעומס שמטילים 1,826 תיקי צו חיפוש/כניסה.  

תיקים אזרחיים כבדים יותר

משקל תיק תביעות קטנות עומד על 21, משקלו של תיק פלילי בבית משפט השלום הוא 56 ומשקלו של תיק אזרחי בסדר דין רגיל (לא כולל תביעות פיצויים בתאונות דרכים) עומד על 122. משקלו של תיק פלילי בבית משפט מחוזי בדן יחיד עומד על 242, ומשקלו של תיק אזרחי בסדר דין רגיל בבית המשפט המחוזי עומד על 460.

תהליך יצירת המדד ארך למעלה משנה וכלל תכנון וביצוע של ארבעה מערכי מחקר שונים ועצמאיים, תוך שימוש בשיטת מחקר המשלבת את הערכותיהם וניסיונם של שופטים מערכאות ותחומי משפט שונים, יחד עם נתוני מחשוב ועיבודים סטטיסטיים. 88 שופטים מכהנים לקחו חלק פעיל בקביעת משקלות התיקים.

במחלקת המחקר מציינים כי במהלך בניית מדד המשקלות נחשף מידע רב ומקיף על אופיים של ההליכים המשפטיים וכן על הזמן השיפוטי המושקע בסוגי התיקים השונים בשלושת סוגי העבודה העיקריים – לימוד והכנת תיקים, דיונים באולם וכתיבת החלטות.

המחקר מראה כי מרבית התיקים בבתי המשפט הם תיקים לא כבדים – משקלם של למעלה מ-86% מהתיקים במערכת המשפט נמוך מ-100. הממוצע המשוקלל של משקלי התיקים הוא 43, עומס הקרוב לזה שמטיל תיק בערכאת השלום, בהליך אזרחי בסדר דין מיוחד. כשבוחנים את פיזור העומסים במערכת המשפט לפי מדד המשקלות, נוצר פער גדול בין נתוני כמויות התיקים לנתוני עומסים. אף שהתיקים בהליכים אזרחיים בבתי המשפט המחוזיים כערכאה דיונית מהווים רק 1% ממספר התיקים שנסגרו, עומס העבודה שהם מטילים הוא כבד בהרבה – כ-8%. לעומת זאת, תיקים בהליכי מעצרים בבתי משפט השלום מהווים 21% ממספר התיקים ורק 3% מעומס העבודה במערכת המשפט. ככלל, המחקר מראה כי זמן הטיפול בהליכים בבתי המשפט המחוזיים גבוה יותר מאשר בהליכים בבתי הדין האזוריים לעבודה. וזמן הטיפול בהליכים בבתי הדין האזוריים לעבודה גבוה מזמן הטיפול בהליכים בבתי משפט השלום.

מתכוננים פחות בתיקים פליליים 

עוד מראה המחקר כי קיימת שונות רבה באופן הטיפול בתיקים בהליכים משפטיים שונים. בתיקים פליליים בכל הערכאות, יותר ממחצית זמן הטיפול בתיק הוא באולם, וזמן הלימוד וההכנה בהם עומד בממוצע על 35 דקות בלבד. זאת מכיוון שפרשת ההגנה והראיות נחשפות לשופט רק בשלב מאוחר בהליך והוא אינו יכול לקרוא מראש את כל התיק. לעומת זאת בתיקים אזרחיים הדיונים באולם מהווים חלק קטן יותר מההליך, זמן לימוד התיקים גבוה יותר – כשעה ורבע בממוצע משוקלל לכל הערכאות – ויותר ממחצית הזמן בתיק מושקע בכתיבת החלטות.

כ-15% מהתיקים בבתי המשפט מסתיימים בפסק דין שניתן לאחר מחלוקת. 40% מהתיקים בערכאת המחוזי מסתיימים בכתיבת פסק דין במחלוקת, לעומת 12% מהתיקים בבית משפט השלום ו-21% מהתיקים בבתי הדין האזוריים לעבודה. המחקר מראה כי כתיבת פסק דין לאחר מחלוקת צורכת את מרב הזמן השיפוטי כמעט בכל סוגי התיקים.

במסגרת המחקר צוין כי מדד משקלות התיקים מהווה כלי עזר ניהולי המאפשר קבלת תמונה משקפת של פיזור העומסים במערכת המשפט אל מול הפיזור של כמויות התיקים בערכאות השונות, במחוזות השיפוט, בבתי המשפט ובתחומי המשפט השונים. משקלות התיקים יוכלו לשמש את מנהלי מערכת המשפט בקבלת החלטות בדבר מינוי ושיבוץ שופטים ורשמים, על פי הצרכים המשתקפים מעומסי התיקים, וכן בפעולות לוויסות עומסים באמצעות העברת תיקים בין בתי המשפט. משקלות התיקים יוכלו לסייע גם בבחינת הצורך בתקני שיפוט נוספים, בניסוח כללי הקצאת תיקים ובאיתור יעדים ניהוליים עתידיים.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:162
קומיט וכל טופס במתנה