שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > נדחתה עתירה נגד רשות המסים להשהות הוצאת שומות מס של בני זוג העובדים יחד

חדשות

נדחתה עתירה נגד רשות המסים להשהות הוצאת שומות מס של בני זוג העובדים יחד, צילום: צילום: istock
נדחתה עתירה נגד רשות המסים להשהות הוצאת שומות מס של בני זוג העובדים יחד
14/02/2013, עו"ד אנה נודל

בג"צ דחה על סף את העתירה שדרשה מרשות המיסים להתעלם מהלכת מיכאלי שנקבעה לפני כשנה בבית המשפט העליון: "המחוקק טרם אמר את דברו ורשות המסים מחויבת לפעול על פי הדין הקיים"

כשבועיים לאחר הגשתה דחה בג"צ אתמול (ג') על הסף עתירה שהוגשה נגד רשות המסים, שבה התבקש להורות לרשות להימנע מטיפול בשומות של בני זוג העובדים יחד בעסק משותף בסוגיית חישוב המס המאוחד.

העתירה הוגשה על ידי שורת עותרים בהם לשכת ארגוני העצמאים והעסקים, נעמ"ת והתאחדות המלאכה והתעשייה. העותרים טענו כי שיטת חישוב המס במקרה של בני זוג העובדים יחד בעסק משותף מקפחת אותם לעומת זוגות שאינם עובדים יחד.

פקודת מס הכנסה קובעת כי בני זוג נשואים ימוסו כיחידה אחת בחישוב הכנסה מאוחד. בתנאים מסוימים, בן זוג יכול לבקש חישוב מס נפרד, אם אין תלות בין ההכנסות של בני הזוג. כפועל יוצא מהוראות פקודת מס הכנסה, בני זוג העובדים יחד בעסק משותף אינם יכולים לבקש חישוב מס נפרד.

בשנת 2003 קבע בית המשפט העליון כי בני הזוג העובדים יחדיו יכולים לבקש מיסוי נפרד אם יצליחו להוכיח כי שכרו של האחד אינו משפיע על שכרו של האחר. לפני כשנה הפך בית המשפט העליון את ההלכה בפסק דין מיכאלי, אך קרא למחוקק לתקן את פקודת מס הכנסה.

השופטים סלים ג'ובראן, יורם דנציגר ועוזי פוגלמן דחו את העתירה על הסף. בית המשפט קיבל את עמדת רשות המסים במלואה וקבע כי אין עילה להתערבותו, שכן העותרים מבקשים למעשה מבית המשפט להורות לרשות המסים לפעול בניגוד למצב החוקי הקיים ובניגוד להלכה הפסוקה.

יו"ר ועדת הכספים היוצא חבר כנסת משה גפני מיהדות התורה פנה בעקבות פסק הדין מיכאלי לרשות המיסים וביקש להקפיא את המצב עד שהחוק יתוקן בכנסת. השופט ג'ובראן כתב בפסק הדין כי "גם אם מספר חברי כנסת התבטאו בוועדת הכספים באופן כזה או אחר, המחוקק טרם אמר את דברו ורשות המסים מחויבת לפעול על פי הדין הקיים".

 

(בג"צ 453/13)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:68
קומיט וכל טופס במתנה