שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ייצוגית נגד קופות החולים: נשים אתיופיות קיבלו טיפול מסוכן למניעת הריון

חדשות

ייצוגית נגד קופות החולים: נשים אתיופיות קיבלו טיפול מסוכן למניעת הריון, צילום: צילום: סער יעקב, לע"מ
ייצוגית נגד קופות החולים: נשים אתיופיות קיבלו טיפול מסוכן למניעת הריון
14/02/2013, ליאור שדמי שפיצר

לטענת התובעות, הן טופלו בזריקות דפו פרוורה, מבלי שהוסברו להן תופעות הלוואי ומבלי שהוצע להן טיפול חלופי. "מטרת הנוהג הגובל בטיהור אתני הוא לצמצם את הילודה של בנות העדה האתיופית"

קופות החולים מכבי, כללית ומאוחדת הפעילו מכבש לחצים על נשים אתיופיות לקבל טיפול מסוכן למניעת הריון, מבלי שהוסברו להן הסכנות ותופעות הלוואי הכרוכות בו ומבלי שניתן להן מידע כלשהו על החלופות לטיפול זה. כך נטען בבקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה לאחרונה לבית המשפט המחוזי מרכז.

לטענת התובעות, אצדה וולדס לאסי, זירו בליינש וטסדה טפאץ', שלושתן נשואות ואימהות לילדים, הן קיבלו טיפול למניעת הריון באמצעות זריקת דפו פרוורה, הניתנת ברציפות אחת לשלושה חודשים, לאחר שנאמר להן באופן עקרוני על ידי נציגי קופות החולים הנתבעות שראוי להן שלא להיכנס להריונות נוספים, ומבלי שהוצעו להן אמצעי מניעה אחרים. כתוצאה מהטיפול בזריקה, סבלו שלוש התובעות מתופעות לוואי קשות, בהן כאבי ראש, נפיחות, עצבנות ודיכאון, אך נאמר להן כי "אין ברירה" וכי עליהן להמשיך ולקבל את הזריקות.

בתביעה שהוגשה באמצעות עוה"ד אלירן סופר, רונית בימבליך, אוריאל גניהר ונחמי מייזליש-וולק, נטען כי מטרתו של הנוהג הנפסד, הגובל בטיהור אתני, הוא לפקח ולצמצם את הילודה של בנות העדה האתיופית. "במדינת ישראל, במאה העשרים ואחת, בתוככי מערכת הבריאות הציבורית, האמורה להיות גאוות כולנו – שורר נוהג המזכיר ימים אפלים במשטרים חשוכים", נכתב בבקשה לאישור תביעה ייצוגית. "וכך, בימים אלה ובקרבנו, ניתנות זריקות בעלות פוטנציאל לגרימת נזקים חמורים ביותר – לא על בסיס של התוויה רפואית מתחייבת אלא על בסיס צבע עורן והשתייכותן העדתית של מקבלות הזריקות".

לטענת התובעות, קופות החולים הנתבעות העלימו מהן מידע על האפשרויות הנוספות העומדות בפניהן למניעת הריון ועל הסיכונים ותופעות הלוואי הכרוכים בשימוש בדפו פרוורה, לרבות העובדה כי טיפול זה ניתן כמוצא אחרון ומחייב בדיקה רפואית. בכך, פגעו קופות החולים הנתבעות באוטונומיה של התובעות, על ידי מניעת מידע רפואי הדרוש לשם קבלת הסכמה מדעת לטיפול.

עוד נטען כי הנוהג הבלתי חוקי, בלתי מוסרי וגזעני בעליל, שמטרתו להקטין את רמת הילודה בעדה האתיופית, עולה אף כדי מקרה קיצוני אלים ואנטי חברתי כלפי נשות העדה, המצדיק שימוש בעוולת התקיפה כבסיס לתביעה בגין היעדר הסכמה מדעת.

התובעות ביקשו מבית המשפט לפסוק לחברות הקבוצה המיוצגת פיצוי לטובת הציבור בסכום של לפחות 382 מיליון שקל.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:235
קומיט וכל טופס במתנה