שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שר המשפטים יעקב נאמן: ביהמ"ש סוגרים כיום 105 תיקים על כל 100 תיקים שנפתחו

חדשות

שר המשפטים יעקב נאמן: ביהמ"ש סוגרים כיום 105 תיקים על כל 100 תיקים שנפתחו, צילום: צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
שר המשפטים יעקב נאמן: ביהמ"ש סוגרים כיום 105 תיקים על כל 100 תיקים שנפתחו
13/02/2013, ליאור שדמי שפיצר

בנאומו בכנסת ציין שר המשפטים לחיוב את ההתקדמות בהקלת העומס על בתי המשפט והזהיר מפני הנזק הכלכלי שיגרום ביטול בתי הדין לעבודה ומהאינפלציה החקיקתית שגורם מבול הצעות החוק הפרטיות

"בשנת 2009 המערכת סגרה 98 תיקים על כל 100 תיקים שנפתחו. כיום נסגרים 105 תיקים על כל 100 תיקים שנפתחים. מדובר בהישג משמעותי במיוחד נוכח העובדה שכמות התיקים שנכנסים למערכת הולכת וגדלה בשנים הללו. בנושא זה מדינת ישראל מחזיקה בשיא עולמי למספר התיקים לנפש". כך אמר שר המשפטים יעקב נאמן בנאומו בכנסת.

השר נאמן התייחס לתפקוד מערכת המשפט בארבע השנים האחרונות וציין  כי "למרות המאמצים הרבים עדיין יש מלאי משמעותי של תיקים הנמצאים על מדף בתי המשפט. מלאי גדול של תיקים מביא לירידת אמון הציבור במערכת בתי המשפט. אני מבקש מהכנסת לא להשלים עם המצב הזה, בו אזרחים חושבים פעמיים לפני שפונים לבירור תביעותיהם בערכאות שיפוטיות. בוודאי שאין לקבל גם מציאות בה ההחלטות בתיקים התלויים ועומדים נמשכות שנים רבות עד לסיומן, תוך עינוי דין ופגיעה קשה במתדיינים".

לדברי השר נאמן, "כיום מצבת השופטים מונה 655 תקנים וכולם מאוישים. כל זאת, בזכות היכולת להגיע בוועדה לבחירת שופטים להבנות בין הגורמים השונים המרכיבים את הוןעדה. בתקופת הכנסת ה-18 הוגדל תקן השופטים ב-50 שופטים נוספים. יחד עם זאת, אין בכך די כדי להתמודד עם העומס הרב המונח על בתי המשפט".

השר בירך את חברי הכנסת ה-19 וסקר את פעילות משרדו בממשלה ה-32. "במהלך כהונת הכנסת ה-18, הצבתי במסגרת תפקידי כמה יעדים – הראשון הוא הפחתת העומס על בתי המשפט באמצעות חקיקה, מינוי שופטים, שיפור השירות לציבור ודאגה לשכבות החלשות הזקוקות למערכת המשפטית. יעדים נוספים הם ההתמודדות עם תופעת הפדופיליה שהתגברה בשנים האחרונות, התמודדות עם תופעת ההסתננות שפוגעת באורח חיינו והכנסת גורמים מאזנים וממתנים בכל הקשור לפעילות החברות הציבוריות", אמר השר.

שר המשפטים הבהיר כי הוא רואה חשיבות רבה בצמצום מבול הצעות החוק הפרטיות, על מנת לאפשר למערכות להפנים, ליישם ולבחן בצורה עניינית רפורמות שבוצעו, וכדי לאפשר לעוסקים במלאכה להתמקד ולקדם רפורמות משמעותיות. "מעולם, בכל הכנסות הקודמות, לא הוגש מספר רב כל כך של הצעות חוק פרטיות, והמגמה נמשכת – לכנסת הנוכחית כבר הוגשו כ-800 הצעות חוק פרטיות", אמר נאמן. "לכם, חברי הכנסת ה-19, אמליץ ואבקש: התרכזו בהצעות חוק מהותיות, רפורמות מקיפות וחשובות, חישבו עליהן, בחנו אותן עם הגורמים המקצועיים ועם משרדי הממשלה. הובילו תהליך חקיקה בעצמכם ואל תהיו מובלים על ידי גורמים שונים בעלי אינטרסים, אשר מביאים לאינפלציה חקיקתית, שסופה איבוד המיקוד בעניינים המהותיים".

השר נאמן סקר את החקיקה שקידם משרדו בכנסת ה-18 בתחום הפלילי, הביטחוני, האזרחי, הכלכלי-פיסקאלי, המנהלי והבינלאומי וכן סקר הצעות חוק שנמצאות בתהליך חקיקה ויש להשלימן בכנסת ה-19, בהם חוק יסוד החקיקה שנועד להסדיר את תחום החקיקה בישראל, "דבר שהכנסת נמנעה לעשות עד עצם היום הזה".

השר התייחס גם ליוזמה לבטל את בתי הדין לעבודה ואמר כי "בתי הדין לעבודה חשובים ביותר לשוק העבודה בישראל. הם עושים עבודה חשובה ביותר ומהווים חלק חשוב במניעת סכסוכים ופתרון סכסוכים. בלעדיהם קשה לתאר איזה נזק כלכלי היה נגרם למדינת ישראל".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:151
קומיט וכל טופס במתנה