שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביהמ"ש פסל את החלטת עיריית רמת השרון לאסור פתיחת חנות אביזרי מין בשטחה

חדשות

ביהמ"ש פסל את החלטת עיריית רמת השרון לאסור פתיחת חנות אביזרי מין בשטחה, צילום: צילום: ד"ר אבישי טייכר
ביהמ"ש פסל את החלטת עיריית רמת השרון לאסור פתיחת חנות אביזרי מין בשטחה
12/02/2013, ליאור שדמי שפיצר

בקשותיו של בעל החנות לקבלת רישיון עסק נדחו פעמיים מנימוקים שונים. ביהמ"ש: "ההגבלות על פעילותם של עסקים לממכר אביזרי מין לא נקבעו לאחר שיקול דעת סביר וענייני. מדובר במדיניות חמקנית"

בית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב ביטל את החלטתה של עיריית רמת השרון ומנהלת מחלקת רישוי עסקים בעיר לדחות בקשה לקבלת רישיון לפתיחת חנות אביזרי מין בשטחה, בנימוק שהבקשה לא נשקלה בצורה עניינית וממצה, תוך מתן משקל ראוי לזכויות המתנגשות. בית המשפט הורה על החזרת הבקשה לקבלת רישיון עסק לעירייה אשר תשקול אותה מחדש ותיתן החלטה מנומקת המבוססת על מדיניות מוצהרת וברורה.

העותר, אמיר גולן, הגיש בדצמבר 2011 בקשה לאישור עקרוני לפתיחת חנות אביזרי מין ברחוב סוקולוב ברמת השרון. ועדת הרישיונות דחתה את בקשתו בטענה שעל פי מדיניותה העירונית של רמת השרון, לא יינתנו רישיונות לפתיחת בתי עסק לממכר אביזרי מין ברחובות הראשיים של רמת השרון, סוקולוב ואוסישקין, או בכל מקום אחר בסמוך לבתי ספר, גני ילדים ובתי כנסת.

בעקבות דחיית בקשתו פנה גולן אל נציג המחלקה המשפטית וביקש הבהרות בנוגע לטעמי הסירוב והנחיות למציאת מקום חלופי לחנותו. על פי הנחיות אלה, נמצא מקום חלופי ברחוב ויצמן 13 ברמת השרון, וגולן החל בשיפוץ החנות ובמקביל הגיש בקשה שנייה לקבלת רישיון עסק. אלא שגם בקשתו השנייה נדחתה בטענה שעסקו ממוקם בסמוך לאנדרטת יד לבנים להנצחת חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, והפעלת החנות במקום זה עלולה לטענת העירייה לפגוע ברגשות הציבור ובמשפחות השכולות. עוד טענה העירייה כי עסקו של גולן ממוקם על ציר הליכה של תלמידי בית ספר יסודי ובסמוך לגני ילדים, כך שהתלמידים הקטינים עשויים להיחשף לתכני החנות ולחוג לקוחותיה.

בעתירתו טען גולן כי בקשותיו לקבלת רישיון עסק נדחו מנימוקים שונים וחדשים, מבלי שהעירייה בחנה אותן באופן ענייני, ותוך פגיעה בחופש העיסוק שלו. לטענתו, הוא הסתמך על דבריו של עו"ד איתי קידר מהמחלקה המשפטית של העירייה ופעל על פיהם.

השופטת ד"ר דפנה אבניאלי קיבלה את העתירה בחלקה וקבעה כי מדיניותה של העירייה בכל הנוגע למתן רישיונות עסק לחנויות לממכר אביזרי מין היא מדיניות חמקנית, דבר המכביד ומקשה על המבקשים לפתוח עסק מסוג זה בתחומי העיר, וכי בעניינו של גולן ניתנו החלטות סותרות אשר הביאו לבלבול רב.

"לו היתה המשיבה מציגה בפני העותר ובפני בית המשפט משנה סדורה בנוגע להגבלות על אישור פעילותם של עסקים לממכר אביזרי מין, וניתן היה להתרשם כי מדובר במדיניות שגובשה לאחר שיקול דעת סביר וענייני, אכן היה מקום להתייחס בזהירות לאפשרות ההתערבות בשיקול הדעת של הרשות", כתבה השופטת. "אולם מדיניותן החמקנית של המשיבות וההחלטות הסותרות שניתנו במענה לבקשותיו של העותר אינן מצויות במתחם הסבירות ואינן עולות בקנה אחד עם ההנחה המקדימה של תקינות פעולת הרשות".

השופטת אבניאלי דחתה גם את טענת העירייה כי השיחה עם נציג המחלקה המשפטית לא היתה פורמלית, וקבעה כי הנוהל של מתן מענה לא פורמלי על ידי נציגי העירייה, במיוחד על ידי עורכי דין מהמחלקה המשפטית, אינו ראוי, וכי גולן צדק בכך שהסתמך על הדברים שנמסרו לו בשיחה זו.

יחד עם זאת, ציינה השופטת כי גולן קבע כעובדה מוגמרת את פתיחת העסק שלו ברחוב ויצמן בעיר, בכך ששכר חנות והחל בשיפוצה עוד לפני שקיבל רישיון עסק, ולכן הוא נושא באחריות לנזקים הכלכליים שנגרמו לו. 

 

 

(עת"מ 12552-08-12)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:5
קומיט וכל טופס במתנה