שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > News1 לא יפצה עורך דין שתכנים מהבלוג שלו פורסמו באתר באמצעות פרוטוקול RSS

חדשות

News1 לא יפצה עורך דין שתכנים מהבלוג שלו פורסמו באתר באמצעות פרוטוקול RSS, צילום: אתר
News1 לא יפצה עורך דין שתכנים מהבלוג שלו פורסמו באתר באמצעות פרוטוקול RSS
10/02/2013, עו"ד לילך דניאל

ביהמ"ש קבע כי News1 לא הפר זכויות יוצרים במשיכת הרשומות מהבלוג, בין היתר לאור העבודה שעו"ד תומר אפלדורף ויתר על הגנת החוק בכך שאפשר את הפצת התכנים במלואם ברשתות החברתיות ובכל דרך אפשרית אחרת

בית משפט השלום בפתח תקווה דחה תביעתו של עו"ד תומר אפלדורף שטען כי אתר News1 פרסם ללא רשותו עשרות רשומות פרי עטו שפורסמו בבלוג "תפוח ברשת". בית המשפט קבע כי אפלדורף ויתר על הגנת החוק בכך שאפשר הפצת תכני הבלוג בכל דרך אפשרית, לרבות באמצעות הצבת פרוטוקול RSS שאפשר משיכת התכנים במלואם. מעבר לכך, נמצא כי עורך האתר ומפעילתו פעלו בתום לב, עשו שימוש הוגן ביצירותיו של אפלדורף ולא פגעו בזכותו המוסרית.

עו"ד אפלדורף ניהל בלוג באינטרנט שבו פרסם רשומות שונות פרי עטו, בפרט בנושא קניין רוחני, מחשבים ואינטרנט. לטענתו, הוא גילה באחד הימים כי רבות מיצירותיו מפורסמות במסגרת אתר החדשות News1, שעורך יואב יצחק ומפעילה חברת עגל הזהב עיתונות. בתביעתו טען אפלדורף כי התכנים פורסמו כשלצדם פרסומות רבות, המצביעות על כך שהשימוש שנעשה ביצירותיו הוא לצורך מסחרי. בנוסף, הרשומות פורסמו באופן משובש ורשלני, שהביא לפגיעה במוניטין שלו ובזכותו המוסרית, ושמו הוסף באתר תחת הקטגוריה "פובליציסטים", כך שהקורא עלול לסבור שאפלדורף קשור לאתר ומפרסם תוכן מטעמו.

לבקשתו של אפלדורף, הוסרו התכנים שלו מהאתר, אך עורך האתר והחברה המפעילה אותו סירבו להכיר בחבותם כלפיו.

הנתבעים, יואב יצחק ומפעילת האתר, טענו כי הם עשו שימוש בפרוטוקול RSS (Really Simple Syndication), שבאמצעותו נתן אפלדורף הרשאה כללית למשוך את רשימותיו לאתרים אחרים ברשת. משיכת התכנים נעשתה במשך ימים ספורים בלבד, ואלו נדרשו על ידי גולשים בודדים ומשיכתם הופסקה מיד עם פנייתו של אפלדורף, כך שהם פעלו בתום לב ומתוך הבנה כי דרך פעולה זו מותרת וראויה.

עוד טענו הנתבעים כי אפלדורף הוא זה ששחרר לפרסום את התכנים, בכך שלא יצר תנאי שימוש האוסרים שימוש ברשימות, וכי ניתנה לו במה ראויה במסגרת אתר שהוא בעל מוניטין, תוך מתן קרדיט הולם.

השופטת אשרית רוטקופף דחתה את התביעה וקבעה כי עצם התקנת פרוטוקול ה-RSS בבלוג אינו מהווה ויתור של היוצר על הגנת חוק על יצירותיו או היתר להעתקתן, אך עם זאת, יש לבחון את התנהלות הצדדים בראי ההתנהלות האינטרנטית העכשווית, לאור היטשטשות הגבולות במרחב הרשת. לדעת השופטת, בחינת התנהלותו של אפלדורף במשקפיים אלו מביאה למסקנה כי הוא ויתר על ההגנה שמעניק לו החוק בכך שאפשר הפצת תכני הבלוג בכל דרך אפשרית, לרבות באמצעות הצבת צלמיות המאפשרות שיתוף תכנים ברשתות חברתיות. בכך, ייתכן שישנה הכרה מראש בעובדה כי התובע יתקשה להגן על זכויותיו, וכמשתמע מכך ויתור על הגנת הזכות.

עוד קבעה השופטת כי אפלדורף בחר במודע באפשרות העברת התכנים במלואם באמצעות ה-RSS, במקום בברירת המחדל שלפיה יועברו הכותרות בלבד, בחירה שיש גם בה משום הצהרה מצדו באשר לרצונו להפיץ את הגיגיו.

השופטת רוטקופף קבעה כי עומדת לנתבעים ההגנה של שימוש הוגן הקבועה בחוק זכות יוצרים, שכן הם נהגו להעניק במה באתר ליוצרים שונים ללא קבלת תמורה, תוך שמירת זכויותיהם לרבות מתן קרדיט מלא. הנתבעים גם לא נקטו בשיטה של העתרה לאתר אלא במשיכת כותרות באמצעות פרוטוקול ה-RSS שהותקן באתרים שמהם נמשכו התכנים. בכך, קבעה השופטת, נעשה שימוש בטכנולוגיה לגיטימית שהותקנה באופן הדדי, והנתבעים היו רשאים לפרסם את יצירותיו של אפלדורף גם ללא קבלת רשותו וללא תשלום תמורתן.

 

(ת"א 45536-07-11)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:135
קומיט וכל טופס במתנה