שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > רשות המסים במאבק על הכסף השחור: תוספת הכנסה של 6 מיליארד שקל בשנה

חדשות

רשות המסים במאבק על הכסף השחור: תוספת הכנסה של 6 מיליארד שקל בשנה, צילום: צילום: istock
רשות המסים במאבק על הכסף השחור: תוספת הכנסה של 6 מיליארד שקל בשנה
04/02/2013, עו"ד אנה נודל

הצוות למלחמה בהון השחור ממליץ על שורה של תיקוני חקיקה שנועדו להגביר את היקף גביית המס, בהן סגירת פרצות בחקיקת המס הנוכחית, שיפור עבודת המודיעין של רשות המסים והרחבת סמכויות הגבייה

מנהל רשות המסים דורון ארבלי הגיש אתמול (א') לשר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, את הדו"ח המסכם של המלצות הצוות על דרכי הפעולה להגברת גביית המסים וטיפול בהון השחור. לפי הערכות רשות המיסים, יישום מכלול ההמלצות הכלולות בדו"ח צפוי להניב תוספת הכנסה של כ-6 מיליארד שקל בשנה הקרובה ו-20 מיליארד שקל בשנים הקרובות.

הדו"ח ממליץ על שורת תיקוני חקיקה – חלקם כבר גובש להצעת חוק שהובאה לאישור הממשלה וחלקם נמצאים בשלבי גיבוש מתקדמים. ההמלצות נוגעות בעיקרן לסגירת פרצות הקיימות בחקיקות המס הנוכחית, המלצות שיסייעו במישור סמכויות הגבייה, ייעול העבודה, הקלה על עבודת הרשות וכן המלצות לתיקוני חקיקה בתחומים אחרים המשפיעים על גביית המסים.

בין היתר הוצע לבצע תיקון בהגדרת עבירות מס חמורות כעבירות מקור לפי החוק לאיסור הלבנת הון. הועדה ממליצה להגביר את שיתוף הפעולה בהעברת המידע בין הרשות לאיסור הלבנת הון לרשות המיסים.  כמו כן הוצעה חקיקה שתאפשר העברת מידע לרשות המסים מרשם נותני שירותי מטבע וכן בחינת האפשרות להעביר לאחריות רשות המסים את הרגולטור לנותני שירותי המטבע.

עוד הציעה הוועדה לצמצם עסקאות מזומן בין עוסקים מ- 20 אלף שקל ל- 10,000שקל . הצוות שהוקם בעקבות ועדת טרכטנברג ממליץ גם לערוך תיקונים ושינויים במנגנון "החברה המשפחתית", על מנת לסתום את פרצות המיסוי ולמנוע הפחתות מס בלתי צודקות. חברה משפחתית הינה ישות משפטית נפרדת על פי הדין הכללי, ולצורכי מס מייחסים את הכנסתה החייבת והפסדיה לנישום המייצג שלה. כיום, למרות הפסיקה בתחום, מנגנון המיסוי מנוסח באופן המאפשר תכנוני מס. 

המלצה נוספת בתחום הטיפול בתכנוני מס הינה לקבוע חובת דיווח בעת שימוש בחוות דעת מקצועית, כך גם במקרים של דיווח על פעולה שנקט הנישום באופן שמנוגד לעמדה מוצהרת של רשות המסים. חובה זו תגודר למקרים מיוחדים.

כמו כן מוצע להרחיב את הסמכויות בתחום הגבייה על ידי עיכוב יציאה לחו"ל במחדלי תשלום ודיווח, מתן אפשרות יעילה לקיזוז מסים בין מערכי המס, מניעת הברחת נכסים בין בני זוג והרמת מסך בהעברת פעילות, מתן סמכות לרשות לעיקול כלי רכב של חייבים בשטח ציבורי, הטלת ערבויות להבטחת תשלומים בהליכים משפטיים, עיקולים על חובות מס של רשויות מקומיות ומועצות דתיות, החלת חבות מס על נותני ערבות ועוד.

במסגרת הדו"ח ניתנו הצעות לשיפור עבודת המודיעין של הרשות בתחומים שונים, כדוגמת פעילות ישראלים בחו"ל, פעילות תושבי חוץ בישראל, חילופי מידע עם רשויות מס זרות, מעקב אחר תביעות בבתי המשפט, מעקב אחר עוסקים גדולים במשק והפעלה טובה יותר של הנציגים בחו"ל.

כחלק מיישום ההמלצות בצד התדמיתי, יעלה השבוע בטלוויזיה וברדיו קמפיין פרסומי שמטרתו לרתום את דעת הקהל הציבורית למאבק האינטנסיבי שמנהלת רשות המסים בתופעת העלמות המס וב"כסף השחור". הקמפיין נועד להגביר את מודעות הציבור לעובדה שמעלימי המס, "העובדים בשחור", אינם תורמים את חלקם לקופת המדינה אך מקבלים ממנה שירותים, ואף עושים זאת על חשבון כל אחד מאתנו ובכך מהווים נטל על כתפו של הציבור, שכן עשרות מיליארדי השקלים שהם מעלימים יכלו לתרום למשל לחיזוק מערכת החינוך, הבריאות או להפחתת נטל המס של הציבור.

בראש הצוות עמדו מנהל רשות המסים דורון ארבלי והממונה על התקציבים באוצר גל הרשקוביץ. עם חברי הצוות נמנו עובדים מהנהלת רשות המסים ומאגף התקציבים שבמשרד האוצר, וכחלק מעבודת הצוות נערכו דיונים עם אגף כלכלה והכנסות המדינה ונציגי משרד המשפטים. עוד בוצעו התייעצויות עם ארגוני המייצגים וגורמי אכיפה כלכליים, גורמי אקדמיה ופרקטיקה העוסקים ומתמחים בתחום המסים וגורמים נוספים.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:30
קומיט וכל טופס במתנה