שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ישיבת נחלים פיטרה מורה בשל מוצאה מחבר המדינות ותפצה ב-150 אלף שקל

חדשות

ישיבת נחלים פיטרה מורה בשל מוצאה מחבר המדינות ותפצה ב-150 אלף שקל, צילום: כיתה
ישיבת נחלים פיטרה מורה בשל מוצאה מחבר המדינות ותפצה ב-150 אלף שקל
30/01/2013, עו"ד אנה נודל

התובעת התקבלה כמורה למקצועות יהדות, תנ"ך והיסטוריה, אף שלא היתה לא את ההכשרה הנדרשת, כדי שתוכל לגייס לבית הספר תלמידים עולים נוספים. כשהפסיקה "להטיל ביצי זהב" – פוטרה

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב קבע כי ישיבת נחלים פיטרה מורה יוצאת חבר המדינות בשל מוצאה וחייב אותה בפיצוי בסכום של 150 אלף שקל.

התובעת, דינה פישר, מוסיקאית ואשת חינוך במקצועה והשכלתה, הציעה להנהלת הישיבה בתחילת שנות האלפיים להקים מגמות לימוד שיפנו לתלמידים עולים יוצאי חבר המדינות. היא התקבלה לתפקיד רכזת ומורה לעולים מחבר המדינות בשכר התחלתי של 5,000 שקל, ועם התחלת עבודתה הביאה עמה קבוצה של תלמידים שאותם הכירה במקום עבודתה הקודם ביישוב אלון מורה.

במהלך שנות עבודתה פישר לימדה את מקצועות התנ"ך, יהדות והיסטוריה, תחילה רק בכיתה של העולים והחדשים ואחר כך בכלל הכיתות בישיבה. זאת, למרות שתחילת העסקתה לא היתה לה את ההכשרה הנדרשת על ידי משרד החינוך, ורק במהלך שנות עבודתה היא המשיכה ללמוד וסיימה תואר שני במוסד אקדמי אמריקאי. לאחר שמונה וחצי שנים החליט בית הספר לסיים את העסקתה של פישר "כתוצאה מירידה במספר התלמידים מחבר העמים בבית הספר".

השופטת נטע רות כתבה בהחלטה כי "במועד תחילת עבודתה, לא שקלה הנתבעת את כישוריה המקצועיים של התובעת כמורה למקצועות הומניים, משהתובעת לא עמדה כלל בתנאי הסף להוראת מקצועות אלה בבית הספר. מה שעמד לנגד עיניה של הנתבעת אותה עת היה אפוא "מיתוגה" של הנתבעת כיוצאת חבר המדינות, 'מיתוג' שאחת מנגזרותיו היתה גם הכרותה של התובעת עם אוכלוסיית התלמידים מאותו מוצא ויכולתה 'לגייסם' כתלמידים לבית הספר ולשמש מקור משיכה לתלמידים נוספים בני אותו מוצא".

בית הדין קיבל את טענותיה של פישר כי היא ראתה בעבודה עם תלמידים יוצאי חבר העמים קרש מקפצה להשתלבותה בהוראה לכלל התלמידים בישיבה.

בית הדין קבע כי הנהלת הישיבה לא טרחה להבהיר לפישר כי העסקתה מותנית "במיתוגה הנגזר ממוצאה כמורה לתלמידים יוצאי חבר המדינות, באופן בו היעדר ההשכלה המתאימה יישקל לחובתה רק ביום פקודה, בעת שהיקף אוכלוסיית התלמידים יוצאי חבר המדינות תצטמצם ומשהנתבעת תסבור כי אין עוד באפשרותה של התובעת 'להטיל ביצי זהב' ולגייס לבית הספר תלמידים נוספים ממוצא זה, תוך שימוש בתיוג המוצאי כקרדום לחפור בו".

השופטת התייחסה גם לחוסר הפיקוח של משרד החינוך בעניין זה: "מתקשים אנו שלא לשאול עצמנו היכן היה משרד החינוך כל אותן שנים במהלכן נדרש היה להפעיל את סמכויות הפיקוח שלו על פי חוק. סמכויות שלו היה מפעיל אותן בעתן, לא היינו מגיעים קרוב לוודאי למצב זה, בין משום שהתובעת הייתה משתלבת במסגרת חינוכית מתאימה לכישוריה ובין משום שהיא הייתה דואגת אולי להשלים את השכלתה, כך שתהלום את הנדרש לצורך המשך ההעסקה בנתבעת".

בית הדין חייב את ישיבת נחלים בפיצוי של 100 אלף שקל בגין אובדן השתכרות, פיצוי של 50 אלף שקל בגין הפרת הוראות חוק שוויון הזדמנויות בעבודה ופיטורים שלא כדין והוצאות משפט בסך 15 אלף שקל. פישר יוצגה בהליך על ידי עו"ד מורוז וישיבת נחלים יוצגה על ידי עו"ד צבי פשדצקי.

 

(תע"א 7757-09)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:199
קומיט וכל טופס במתנה