שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביהמ"ש: שכ"ט מנהלת עזבון יחושב לפי שווי הנכס ולא לפי עסקת המכירה בפועל

חדשות

ביהמ"ש: שכ"ט מנהלת עזבון יחושב לפי שווי הנכס ולא לפי עסקת המכירה בפועל, צילום: צילום: Getty images Israel
ביהמ"ש: שכ"ט מנהלת עזבון יחושב לפי שווי הנכס ולא לפי עסקת המכירה בפועל
23/01/2013, ליאור שדמי שפיצר

מגרש שעליו בית מגורים במושב נרכש על ידי אחת היורשות, שקנתה את חלקם של היורשים האחרים תמורת 3/4 משווי הנכס. ביהמ"ש: ההליך אינו שונה ממכירה לצד ג', ואין הצדקה לקבוע שכר טרחה נמוך יותר

בית המשפט לענייני משפחה בנצרת קיבל את בקשתה של מנהלת עזבון לגזור את שכר טרחתה משווי הנכס שהותיר המנוח, שנמכר לאחת מיורשותיו, ולא משווי העסקה בפועל.

המנוח הותיר אחריו צוואה שבה ציווה כי המגרש במושב בשטח 2,300 מ"ר ועליו בית מגורים יימכר ותמורתו תתחלק בין ארבעת ילדיו בחלקים שווים. הליך ביצוע הצוואה לא עלה יפה, ולכן הוגשה תביעה לפירוק השיתוף בנכס, שבמסגרתה נקבע כי מכירת הזכויות תיעשה באמצעות מנהלת עזבון, ששכרה יהיה 3% מהשווי של מכירת הנכס בפועל.

בסופו של דבר נמכר הנכס לאחת היורשות, שזכתה בהתמחרות כאשר הציעה עבור הנכס סכום של 2.61 מיליון שקל. סכום העסקה בפועל עמד על 1.96 מיליון שקל, שהם 3/4 משווי הנכס, היות שהרבע הנותר ממילא שייך לקונה מכוח הצוואה.

השופט אסף זגורי דחה את טענת היורשים כי יש לחשב את שכר טרחתה של מנהלת העיזבון מסכום העסקה בפועל, וקבע כי אין להקטין את שכר טרחתה רק בשל העובדה שמדובר בסופו של יום בהסכם מכר בין יורשים.

השופט זגורי ציין כי מיום מינויה של מנהלת העיזבון חלפו יותר משבעה חודשים שבהם היא ביצעה את עבודתה נאמנה – תפסה חזקה בנכס, דאגה לשמירתו, ביצעה פרסומים והתמחרות, ערכה את הסכם המכר והגישה אגב כך לא פחות מ-15 בקשות שונות לבית המשפט לטובת ניהול העיזבון. בנסיבות אלו, קבע השופט, ברור שאין להתחשב רק בשווי העיזבון אלא גם בפעולות ובאופן ניהולו.

לדעת השופט זגורי, אין היגיון להפלות בין שכר טרחה שמקבל מנהל עזבון ממכירה לצד ג' לבין שכר טרחה שהוא מקבל במקרה של מכירה בין יורשים. גם מבחינה מעשית אין הדבר מוצדק – מדובר שהליך שבו בוצעו פרסום ברבים, קבלת הצעות והתמחרות עם צדדי ג'. "רצה הגורל או רצתה אחת היורשות ובחרה להציע את ההצעה הגבוהה ביותר, ולכן נכרת עמה הסכם המכר ולא עם צד ג'", כתב השופט. "ברור לכל כי אם ההסכם היה נכרת מול צד ג', אף אחד מהיורשים לא היה מעלה טרוניה נגד גובה שכר הטרחה המבוקש".

עוד ציין השופט זגורי כי מבחינת היקף המלאכה והאחריות שרובצת לפתחה של מנהלת העיזבון, אין כל שוני בין מכירת הנכס לצד ג' לבין מקרה שבו אחד היורשים רוכש את הזכויות בנכס של היורשים האחרים.

לאור זאת, קבע השופט כי שכר טרחתה של מנהלת העיזבון יעמוד על סכום של 78 אלף שקל בתוספת מע"מ, המהווים 3% משווי הנכס העומד על 2.61 מיליון שקל.

 

(תמ"ש 43961-03-12)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:63
קומיט וכל טופס במתנה