על פי מדד הביורוקרטיה של איגוד לשכות המסחר, התהליך הביורוקרטי ביותר בשנת 2012 הוא פניה או טיפול מול מערכת בתי המשפט. בהסתכלות שנתית על ציוני המדד, מדובר בשיפור לעומת נתוני 2011
מערכת בתי המשפט היא המוסד הביורוקרטי ביותר ולפיכך גם הגרוע ביותר עבור המגזר העסקי, כך עולה ממדד הביורוקרטיה לשנת 2012 שמפרסם היום איגוד לשכות המסחר.
מדד הביורוקרטיה שמבצעות חברת SQ וקבוצת גיאוקרטוגרפיה בודק את איכות השירות וחוויית הלקוח במשרדי הממשלה ובגופים הממשלתיים השונים, והוא מורכב מארבעה קריטריונים: זמינות נציגים, זמן הטיפול בפניה, יחס אישי ואיכות הפתרונות. המדד בוחן גם תהליכים המתרחשים במשרדים כגון הנפקת רישיונות, הוצאה או חידוש דרכון, תשלומים למשרדים ועוד.
הנורמה הממוצעת של איכות השירות בקרב חברות פרטיות נעה סביב ציון מדד של 8.25, כאשר הציונים הנמוכים ביותר שנצפו בחוויית הלקוח במגזר העסקי נעים סביב 7.3. מערכת בתי המשפט, שזכתה לציון הנמוך ביותר במדד מבין משרדי הממשלה, השיגה ציון מדד של 6.2 בלבד.
באיגוד לשכות המסחר מציינים כי לאחר שני רבעונים של עלייה ברמת השירות, חזרה מערכת בתי המשפט ברבעון האחרון של 2012 לאותה רמת שירות של הרבעון הרביעי של 2011. עם זאת, בהסתכלות שנתית, מדובר בשיפור בשירות לעומת נתוני 2011 – אז זכתה מערכת בתי המשפט לציון של 5.8 בלבד.
אחרי מערכת בתי המשפט מדורגים בתחתית הרשימה משרד הפנים ומשרד הבריאות, כאשר מעל 40% מבעלי העסקים דיווחו כי ההליכים מול משרד הפנים, הבריאות ומערכת בתי המשפט פוגעים בעסקים במידה רבה עד רבה מאוד.
המשרד שזכה לתואר המשרד הנוח ביותר לעסקים הוא משרד התחבורה, שקיבל ציון גבוה של 7.31 בפער משמעותי מיתר המשרדים. זהו גם המשרד היחיד שמציג ציון מדד שנתי הגבוה מ-7 מזה שלוש שנים ברציפות.
ככלל, מציינים באיגוד לשכות המסחר, בעלי העסקים אינם מרוצים מהתהליך הממושך בפניות למשרדי הממשלה וזמינות הנציגים. חוסר שביעות הרצון בולט בעיקר במערכת בתי המשפט. בממוצע, משך הטיפול של משרדי הממשלה בעסקים אורך חודש וחצי מעל הזמן הנתפס כסביר. במערכת בתי המשפט משך התהליך הוא הארוך ביותר והוא עומד על כחצי שנה, כאשר משך הזמן הנתפס כסביר בעיני בעלי העסקים הינו חודשיים וחצי בלבד.
התהליך הביורוקרטי ביותר בשנת 2012 הוא פניה או טיפול מול מערכת בתי המשפט, עם ציון של 5.92. עם זאת, ציון זה מצביע על שיפור מסוים לעומת נתוני המדד בשנת 2011, שבהם עמד ציון התהליך על 5.55.
במקום הלפני האחרון, עם ציון של 6.11 ממוקם תהליך של טיפול בנושאי עובדים, יחסי עבודה וחוקי עבודה מול משרד התמ"ת. ציון זה מבטא דווקא ירידה מנתוני שנת 2011, שבה הוא עמד על 6.48.
לדברי נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין, "הרגולטור הישראלי אימץ את הגישה שהציבור הוא אוסף של אנשים חסרי שיקול דעת וצריך לפרוס עליהם הגנה מעבר לזו הנפרסת על ילדי הגן. הממשלה הנוכחית כשלה בצמצום משמעותי של הביורוקרטיה והרגולציה, והישגיה בקידום יעד זה היו קלושים ביותר. יש לקוות שהממשלה הבאה תבין את עומק הנזק שנגרם למשק ותשכיל לנפות עשבים שוטים ולהתמקד בעיקר, היכן שבאמת צריך להגן על הציבור".