שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > יום הבוחר: מי חייב לעבוד ומתי תעמולת בחירות במקום העבודה תיחשב לאפליה?

חדשות

יום הבוחר: מי חייב לעבוד ומתי תעמולת בחירות במקום העבודה תיחשב לאפליה?, צילום: צילום:  Yiftach T
יום הבוחר: מי חייב לעבוד ומתי תעמולת בחירות במקום העבודה תיחשב לאפליה?
21/01/2013, עו"ד הלית כהן-רזניצקי

הבחירות לכנסת שיתקיימו מחר מעוררות לא מעט שאלות: האם עובד שנעדר זכאי לתשלום, האם ניתן לחייב עובד לעבוד ביום השבתון ומי צריך לחשוש מתעמולה במקום העבודה?

יום הבחירות לכנסת, הנחשב ליום חגה של הדמוקרטיה, הוא יום שבתון לכלל העובדים במשק למעט עובדים המועסקים בשירותי תחבורה או בשירותים אחרים שוועדת הבחירות המרכזית תקבע שיפעלו כסדרם. שירותים אלה כוללים, בין היתר, חניונים ותחנות דלק, מסעדות ובתי קפה, בתי מלון, חנויות לממכר מזון בין השעות 6:00 בבוקר עד 12:00 בצהריים, עיתונות, רדיו וטלוויזיה, שירותים רפואיים ושירותים נוספים. במגזרים אלה תינתן לעובדים אפשרות להצביע.

לא ניתן לחייב עובד לעבוד ביום הבחירות, אלא אם הוא מועסק בשירותים שנקבע לגביהם כי הם יפעלו כסדרם. עובד שלא עבד ביום השבתון יהיה זכאי לתשלום שכרו הרגיל אם עבד אצל מעבידו 14 ימים רצופים לפחות, ובכללם ימי מנוחה שבועיים, סמוך ליום הבחירות.

מקובל לשלם לעובדים שיועסקו ביום הבחירות שכר בגובה 200% מהשכר הרגיל או לחלופין שכר רגיל ונוסף על כך שעות חופשה כמספר שעות העבודה בפועל ביום הבחירות. זאת, בעקבות נוהג שהשתרש במשק. נוהג זה מבוסס על פסיקת בית הדין האזורי לעבודה, חוזר התאחדות התעשיינים, הוראות התקשי"ר לגבי עובדי מדינה והנחיית יו"ר ועדת הבחירות בעבר. עם זאת, ייתכנו מגזרים שבהם יוסכם על שכר גבוה יותר.

אם מדברים על בחירות, אי אפשר להתעלם מידיעה שפורסמה לאחרונה על השימוע שנערך למנהל בית ספר שכתב מאמר דעה ב"הארץ" ובו הביע את דעותיו הפוליטיות. השאלה אם ראוי שדמות חינוכית תביע את עמדתה הפוליטית בגלוי היא שאלה בעלת פנים ערכיים, תרבותיים וחברתיים. לעומת זאת, אי אפשר להתעלם מכך שבמסגרת הנורמות החלות על עובדים בשירות המדינה, נקבע מפורשות בחוק האיסור לקיים תעמולה מפלגתית.

נוסף על כך, חשוב לדעת כי מהוראות חוק שוויון הזדמנויות בעבודה עולה כי תעמולת בחירות שעושה המעביד יכולה ליצור אצל עובדים שהשקפתם הפוליטית והשתייכותם המפלגתית שונה חשש או חשד בדבר הפלייתם לרעה בשל כך, ולחשוף את המעביד לתביעות עתידיות שיוגשו נגדו בטענת הפליה על רקע השתייכות מפלגתית. לפיכך, נראה כי גם במקומות עבודה פרטיים המעביד אינו רשאי לערוך תעמולת בחירות במקום העבודה.

לסיכום, חשוב לזכור שמטרת יום השבתון היא להצביע... כי מי שמצביע משפיע!

 

* עו"ד הלית כהן-רזניצקי היא מנהלת המח' המשפטית "כל עובד" בחברת חשבים

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:67
קומיט וכל טופס במתנה