שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בג"צ הורה לאפשר את שידור תשדירי תעמולה של עוצמה לישראל ובל"ד במלואם

חדשות

בג"צ הורה לאפשר את שידור תשדירי תעמולה של עוצמה לישראל ובל"ד במלואם, צילום: אשר גרוניס
בג"צ הורה לאפשר את שידור תשדירי תעמולה של עוצמה לישראל ובל"ד במלואם
16/01/2013, עו"ד אנה נודל

בג"צ קיבל עתירות שדרשו לבטל את החלטת ועדת הבחירות לצנזר חלקים מתשדירי התעמולה של המפלגות. הנשיא גרוניס: "התשדירים אינם קלים או נוחים לצפייה, אך אינם מצדיקים את הגבלת חופש הביטוי"

חמשת שופטי בג"צ קיבלו פה אחד את העתירות שדרשו לבטל את צנזור תשדירי התעמולה של עוצמה לישראל ושל בל"ד. הנשיא אשר גרוניס כתב בפסק הדין בעניין התשדירים של שתי המפלגות כי "קשה לומר שמתקיימים המבחנים המחמירים המצדיקים את הגבלת חופש הביטוי של הרשימות, או שמידת הפגיעה ברגשות הציבור כתוצאה מצפייה בתשדירים אלה היא מעבר לרמת הסיבולת הראויה".

העתירה הוגשה ביום שישי האחרון על ידי האגודה לזכויות האזרח בישראל, חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה ועדאלה – המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל. העותרים דרשו לבטל את החלטת יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט אליקים רובינשטיין, לפסול חלקים מתוך תשדירי התעמולה של מפלגת עוצמה לישראל ומפלגת בל"ד.

בהחלטה בעניין בל"ד נפסל קטע מתשדיר רדיו שבו מושמעות מילות "התקווה" לצלילי לחן של להיט ערבי. בהחלטה לפסול את תשדיר הבחירות ציין השופט רובינשטיין כי בתשדיר מושמע ההמנון "באופן מעוות ומגחיך" וכי "בזיון סמלי המדינה, מדינה יהודית ודמוקרטית, אינו מקובל עלי".

בג"צ קבע בעניין זה כי מדובר בסאטירה פוליטית. "גם אם השימוש שנעשה בהמנון המדינה הוא מתריס, מצחיק או מגוחך, כלשונם, המטרה בתשדיר אינה ביזוי ההמנון", כתב הנשיא גרוניס והוסיף כי "צפייה בתשדיר התעמולה, למי שסמלי המדינה יקרים לליבו, אינה קלה. יחד עם זאת, אין לומר כי הפגיעה הנגרמת ממנה היא כה קשה, עד כי היא מצדיקה הגבלתו של התשדיר".

ביחס לתשדיר הבחירות של עוצמה לישראל, שחלקים ממנו הוסרו בהוראת ועדת הבחירות המרכזית, כתב הנשיא גרוניס כי גם תשדיר זה "אינו קל או נוח לצפייה. עולים ממנו סממנים גזעניים ופנייה מכלילה לקבוצת אוכלוסייה שלמה, גם אם למסרים המובאים בו יכולה להיות תחולה כללית. נעשה בתשדיר ניסיון לעמעם את האמירות הגזעניות על ידי שימוש במילים כמו "במזרח ירושלים יש המצפצפים על החוק" או "בסכנין לא כולם משלמים ארנונה", אך למרות זאת, הכוונה הכללית עולה מן התשדיר ברורה". בית המשפט קבע כי "אין לומר כי הדברים המושמעים בו הם מעבר לרמת הסיבולת הראויה בחברה דמוקרטית".

זו אינה ההתערבות הראשונה של השופט רובינשטיין בתכני תעמולת הבחירות. בהחלטה מוקדמת יותר, הורה להסיר שלטים מטעם עוצמה לישראל בהם הופיעה המלה "נאמנות" בערבית ומתחתיה "אין זכויות בלי חובות".

במסגרת ההחלטה ציין הנשיא גרוניס כי "מערכת הבחירות לכנסת ה-19 נערכת בצילם של שינויים משמעותיים ביותר בעולם התקשורת. שידורי התעמולה בטלוויזיה וברדיו, שהיו בעבר הצינור המרכזי להעברת המידע מהרשימות לציבור הבוחרים, הם כיום רק חלק מסוים ממערך ההתקשרות של הבוחר והנבחר. אמצעי תקשורת אחרים, ובהם האינטרנט, הרשתות החברתיות, אמצעי התקשורת הזרים ואתרי הבית של הרשימות עצמן, תופסים חלק הולך וגדל במערך מאגרי המידע אליהם נחשף הציבור. די אם נציין כי רשימת בל"ד עצמה, בעתירתה ובטיעונה בעל פה, ציינה כי בפועל תשדיר התעמולה הופץ (במלואו) באתרי אינטרנט מובילים בעברית ובערבית, והוא זכה לסיקור תקשורתי של רשתות טלוויזיה בעולם. במצב דברים זה, בו ניתן להעביר מידע מן הרשימות לציבור – באופן ישיר או עקיף – באופנים שהחוק לא צפה אותם מראש, יש מקום לבחון את הצורך בהתאמת הדינים למציאות המשתנה".

 

(בג"צ 245/13)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:254
קומיט וכל טופס במתנה