שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פסק הלכה: עובד שאיחר לעבודה בעקבות ההצפות והשלגים אינו זכאי לשכר

חדשות

פסק הלכה: עובד שאיחר לעבודה בעקבות ההצפות והשלגים אינו זכאי לשכר, צילום: צילום: מנשה סויסה
פסק הלכה: עובד שאיחר לעבודה בעקבות ההצפות והשלגים אינו זכאי לשכר
14/01/2013, עו"ד אנה נודל

נייר עמדה שפרסם מכון כת"ר לכלכלה על פי ההלכה קובע כי העובד אינו זכאי לקבל שכר על שעות בהן לא עבד, גם אם הדבר נעשה שלא באשמתו, והוא אף עשוי להיות מחויב בנזקים שגרם איחורו למעסיק

בעקבות מזג האוויר הסוער בשבוע האחרון, אשר אילץ עובדים רבים להמתין בפקקים ובכך לאחר למקום עבודתם, פרסם אתמול (א') מכון כת"ר לכלכלה על פי ההלכה פסק הלכה הבוחן את נזקי אובדן ימי העבודה. בנייר העמדה של המכון נכתב כי במצב שיגרה על העובד מוטלת האחריות להגיע בזמן למקום עבודתו, גם אם לשם כך חייב לצאת הוא מהבית בשעה מוקדמת ביותר. "על פי שורת הדין, הזמן הדרוש לעובד להגיע למקום עבודתו צריך להיות מחושב כזמן עבודה בפועל, אולם הואיל ומנהג העולם שונה, קובעת ההלכה כי יש לנהוג כפי המנהג ולא לחשב את זמן השהות בדרכים כזמן עבודה בפועל אלא רק מהרגע בו התייצב העובד במקום עבודתו הקבוע", נכתב בפסק ההלכה.

עוד נקבע כי כאשר העובד מאחר למקום עבודתו לא זו בלבד שברור שאינו אמור לקבל שכר על זמן שלא עבד, בנוסף לכך הוא עשוי להתחייב בנזקים שגרם איחורו לבעל הבית.

לפי פסק ההלכה, במקרה בו העובד נאלץ לאחר או להימנע מלהגיע לעבודה בנסיבות מיוחדות, אין העובד חייב לשאת בתוצאות הפסקת ההתקשרות על ידו, גם אם היעדרותו גרמה לנזק כספי למקום עבודתו. עם זאת הוא אינו זכאי לקבל שכר על שעות בהן לא עבד, גם אם הדבר נעשה שלא באשמתו.

כאשר מדובר בסגירת מקום עבודה עקב הצפות או שלגים שעצרו את הפעילות באזור שלם נחלקו הפוסקים האם מקום העבודה חייב לשלם לעובדים את שכרם גם עבור הימים בהם המקום היה סגור, ונקבע כי למעשה יש להגיע להבנות בין העובדים והמעבידים במקומות אלו.

ראש מכון כת"ר, הרב שלמה אישון, מסר כי "לנוכח מזג האוויר שעשה שמות בכל רחבי הארץ בשבוע שעבר, וגרם לעובדים רבים לאחר ואף להיעדר ממקום עבודתם, החלטנו לגבש נייר עמדה הלכתי שינחה את בעלי העסקים כיצד לנהוג כהלכה. אני קורא למנהלים ומנכ"לים ליישם את עקרונות ההלכה ובכך להבטיח התנהלות הוגנת".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:67
קומיט וכל טופס במתנה