שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > טיפול שיניים בשן אחת הוביל לשרשרת מחדלים ולפיצוי המטופלת ב-200 אלף שקל

חדשות

טיפול שיניים בשן אחת הוביל לשרשרת מחדלים ולפיצוי המטופלת ב-200 אלף שקל, צילום: צילום:  Leeds City Council
טיפול שיניים בשן אחת הוביל לשרשרת מחדלים ולפיצוי המטופלת ב-200 אלף שקל
10/01/2013, עו"ד עינת מוראידי

רופא השיניים הצעיר המליץ על טיפול מקיף הכולל טיפולי שורש וכתרים, אך התנה אותו בטיפול אורתודנטי. כישלון הטיפול האורתודנטי שהיה ממושך באופן בלתי סביר הרע את מצב המטופלת ומנע את השלמת הטיפול בשיניה

בית משפט השלום בקריות קיבל תביעה של מטופלת במרפאת שיניים שקיבלה טיפול רשלני בפיה, והורה למרפאה, לרופא השיניים ולאורתודנט שטיפלו בה לפצותה בכ-207 אלף שקל.

התובעת הגיעה למרפאה על מנת לקבל טיפול באחת משיניה. לאחר שנבדקה על ידי רופא השיניים הצעיר, שקיבל את רישיונו כארבעה חודשים לפני הטיפול, החליט הרופא כי עליה לעבור טיפול מקיף הכולל טיפולי שורש והרכבת כתרים על שיניה. אך לאחר שהחלה בטיפול שהוצע לה, הודיע לה הרופא כי עלייה לעבור טיפול אורתודנטי ליישור שיניים בטרם יוכל להשלים את הטיפול.

בעקבות המלצתו של רופא השיניים, הגיעה התובעת לאורתודנט שטיפל בה במשך שנתיים וחצי. בתום הטיפול שבה התובעת לרופא השיניים, אך זה הודיע לה כי לא ניתן להשלים את הטיפול שהחל בשל כישלון הטיפול האורתודנטי, וכי עליה לעבור ניתוח בחניכיים כדי להשלים את הטיפול.

התובעת הגישה את התביעה נגד מרפאת השיניים, קופת החולים שעמה עבדה המרפאה, רופא השיניים והאורתודנט, בטענה כי אלו התרשלו בטיפול בה לאחר שלא מסרו לה את מלוא המידע שלו היתה זקוקה כדי לתת את הסכמתה מדעת לטיפול. עוד טענה התובעת כי תוכנית הטיפול המקורית של רופא השיניים לא התאימה לה ואף התבססה על אבחנה שגויה. לטענתה, האורתודנט לא קיים עמה כל שיחת הסבר לעניין המשמעויות של הטיפול, לרבות מורכבותו ומשכו, ועל כן הסכמתה לטיפול האורתודנטי לא הייתה הסכמה מדעת. לבסוף, טענה כי הטיפול האורתודנטי שבוצע בפיה היה טיפול רשלני, שרק הרע את מצבה.

לאחר הגשת התביעה התברר כי תיקה הרפואי של התובעת אבד. לטענתה, לא ניתן כעת ללמוד מה היה מצב שיניה בטרם החלה בטיפול, ולכן נטל ההוכחה עבד לכתפיהם של הנתבעים להראות כי לא התרשלו.

הנתבעים טענו בתגובה כי אף שהתיק הרפואי אבד, לתובעת לא נגרם כל נזק ראייתי. לטענתם, התובעת פנתה למרפאה בשל בעיות אסתטיות בשיניה הקדמיות, וזאת בניגוד לטענתה כי פנתה אליהם בשל בעיה אקוטית בשן אחת. לחילופין, טענו כי לתובעת חלק מכריע באחריות למצבה, וזאת בשל ההזנחה מצדה בכל הנוגע להיגיינת הפה, היעדר מעקב אחר מצב שיניה ואי שיתוף הפעולה במהלך הטיפולים, הן במהלך הטיפול אצל הנתבעים והן לאחריו.

האורתודנט טען כי התובעת סבלה מבעיות רפואיות שתרמו להידרדרות במצבה והשפיעו על מהלך הטיפול, וכי היא לא שיתפה פעולה במהלך הטיפול והתייצבה במרפאתו במרווחים ארוכים מאד ובכך גרמה להתמשכות הטיפול ולהחמרה במצבה.

השופט פבלו אקסלרד קיבל את התביעה וקבע כי כאשר רופא מציע למטופל שלו טיפול, ובוודאי כאשר המדובר בטיפול מסיבות אסתטיות, עליו לתת הסבר מלא בדבר ההשלכות הבריאותיות והכספיות של הטיפול, על מנת לאפשר למטופל לקבל את ההחלטה האם לבצעו. כאשר מדובר בטיפול אלקטיבי, חובת הגילוי וההסבר היא רחבה במיוחד.

במקרה זה קבע השופט כי רופא השיניים היה בתחילת דרכו כרופא מוסמך כשהחל לטפל בתובעת, ולכן אם מבנה פיה של התובעת דרש חשיבה מיוחדת לגבי אופן הטיפול, היה ביכולתו להתייעץ עם מומחים. ראיית כוללת של הטיפול הנדרש, משכו ועלותו אינה בבחינת קביעת סטנדרט גבוה,

מחדל נוסף בטיפולו של רופא השיניים מצא השופט אקסלרד בכך שהוא לא ביצע מעקב אחר התובעת ומצב פיה במהלך הטיפול האורתודנטי, שנמשך תקופה ארוכה ביותר לכל הדעות – כשנתיים וחצי. ביחס להימשכותו של הטיפול מעבר למקובל והסביר, נקבע כי מקורו בהתנהלותם של האורתודנט ומרפאתו, שלא השכילו לקבוע לתובעת תורים בהתאם לצורך הרפואי.

השופט אקסלרד דחה את התביעה נגד קופת החולים וקבע כי הקשר שלה לפרשה הוא בהיותה הבעלים של מרפאת השיניים, ועל כן הטלת אחריות עליה תהווה מעין "הרמת מסך" ללא כל בסיס עובדתי או משפטי.

לסיכום קבע השופט כי חלקו של כל אחד מן הרופאים, בכלל המעשים והמחדלים שהביאו לביצוע עוולות רשלנות כלפי התובעת, היה משמעותי וברור. נקבע כי אילו כל אחד מהרופאים היה נוהג ע"פ פרקטיקה מקובלת וסבירה, כמצופה נוכח חובת הזהירות שהייתה קיימת להם כלפי התובעת, הרי שכל אחד מהם היה יכול למנוע את נזקי התובעת, או לפחות את חלקם. שני הרופאים והמרפאה חויבו לפצות את המטופלת בסכום של 207 אלף שקל, שיחולק באופן שווה בין שלושתם.

 

(ת"א 1028/03)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:183
קומיט וכל טופס במתנה