שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > גרוניס לשופטי ביהמ"ש למשפחה: החלטה בבקשה למזונות זמניים תינתן ללא דיחוי

חדשות

גרוניס לשופטי ביהמ"ש למשפחה: החלטה בבקשה למזונות זמניים תינתן ללא דיחוי, צילום: צילום: Getty images Israel
גרוניס לשופטי ביהמ"ש למשפחה: החלטה בבקשה למזונות זמניים תינתן ללא דיחוי
31/12/2012, ליאור שדמי שפיצר

נוהל שפרסם נשיא ביהמ"ש העליון בעקבות תיקון לחוק מבהיר כי החלטות בבקשה למזונות זמניים יינתנו בהקדם האפשרי ולא יאוחר מ-45 יום ממועד הבקשה. עיכובים יאושרו במקרים חריגים וידווחו למנהל בתי המשפט

נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס הוציא נוהל בעניין טיפול בבקשות לפסיקת מזונות זמניים המוגשות בבתי המשפט לענייני משפחה, המבהיר כי החלטות בבקשה למזונות זמניים יינתנו מוקדם ככל האפשר, ולא יאוחר מ-45 ימים ממועד הגשת הבקשה.

הוראת הנוהל ניתנה בעקבות התיקון לתקנות 265 ו-266 לתקנות סדר הדין האזרחי מספטמבר 2012, שנועד לאפשר פסיקת מזונות זמניים בהקדם האפשרי נוכח החשיבות שבמתן החלטות בבקשות אלו בתוך זמן קצר.

בהתאם לתיקון, רשאי כל בעל דין להגיש בקשה למזונות מיד עם הגשת תביעת מזונות, ואינו מחויב להמתין עד להגשת כתב הגנה בתיק. עוד נקבע כי החלטת בית המשפט בבקשה תינתן מוקדם ככל האפשר.

בעקבות התיקון קבע השופט גרוניס הוראת נוהל ליישום התקנות, שלפיה יש להקפיד על מתן החלטות בבקשה למזונות זמניים בתוך 45 ימים ממועד הגשת הבקשה. זאת, גם אם תגובת המשיב לבקשות לא הוגשה במועד הקבוע בתקנות, ובתנאי שבית המשפט נוכח שהיתה המצאה כדין.

עוד נקבע בנוהל כי במקרים שבהם מנהלים הצדדים הליך גישור בפני יחידת הסיוע שבבתי המשפט והליך הגישור הופסק, תינתן החלטת בית המשפט בתוך 30 ימים מיום ההודעה על הפסקת הגישור. במקרים שבהם הוחלט לקיים דיון בבקשה לפסיקת מזונות זמניים, תינתן ההחלטה, לכל המאוחר, בתוך 20 ימים מיום הדיון.

על פי הוראות הנוהל, חריגה ממועדים הללו תיעשה במקרים חריגים בלבד ומנימוקים מיוחדים, כאשר על השופט הדן בבקשה לדווח לסגן הנשיא לענייני משפחה בבית המשפט בו הוא מכהן על העיכוב במתן ההחלטה ועל הנימוקים לכך.

הנוהל קובע עוד כי נשיאי בתי המשפט יהיו אחראים ליישומו של נוהל זה בבתי המשפט עליהם הם מופקדים, יערכו מעקב אודות ביצועו וידווח על החריגים בקיום הנוהל למנהל בתי המשפט ולנשיא בית המשפט העליון אחת לשלושה חודשים, לרבות דיווח לגבי השופטים שאיחרו בפסיקת מזונות זמניים, ואודות הנימוקים לכל חריגה.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:79
קומיט וכל טופס במתנה