שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בתום שלושה עשורים: גד כימיקלים תשלם 1.7 מיליון דולר לשותפתה במיזם באיראן

חדשות

בתום שלושה עשורים: גד כימיקלים תשלם 1.7 מיליון דולר לשותפתה במיזם באיראן, צילום: צילום: Getty images Israel
בתום שלושה עשורים: גד כימיקלים תשלם 1.7 מיליון דולר לשותפתה במיזם באיראן
27/12/2012, עו"ד אנה נודל

ביהמ"ש העליון חייב את גד כימיקלים לשלם לחברה הבריטית BIP, שותפתה למיזם בתחום התעשייה הכימית שחדל להתקיים בעקבות המהפכה האסלאמית, סכום של 1.7 מיליון דולר בגין חוב לאיש עסקים איראני

בית המשפט העליון סיים מחלוקת של שלושה עשורים וחייב את חברת גד כימיקלים שבבעלות משפחת דנקנר לשלם 1.7 מיליון דולר לקונצרן הכימיקלים הבריטי BIP Chemicals, בגין פסק בוררות בין החברות לאיש עסקים איראני.

גד כימיקלים ו-BIP  היו שותפות בשנות השבעים במיזם בתחום התעשייה הכימית באיראן. בעקבות המהפכה האסלאמית בסוף שנות השבעים חדל המיזם להתקיים ונגד השותפות הוגשה תביעה על ידי איש העסקים האיראני פארק מחבוביאן.

התביעה נדונה בבית הדין הבינלאומי לבוררות של לשכת המסחר הבינלאומית בשוויץ, אשר חייב את BIP לשלם למחבוביאן 2.5 מיליון דולר. BIP העבירה את הכספים ודרשה מגד כימיקלים להשתתף ב-67% מהתשלום בהתאם לפסק הבוררות.

לבקשת גד כימיקלים, בית המשפט העביר בשנת 1994 את המחלוקת בין החברות לדין בפני בורר שהוסכם על הצדדים – עו"ד אהוד אולמרט – אך ביטל את החלטתו לחייב את גד כימיקלים בתשלום הכספים לאחר שקבע שהבורר לא היה מוסמך להכיר בתוקפם של פסקי הבוררות השוויצריים.

ב-2010 קיבל בית המשפט המחוזי את טענותיה של BIP וחייב את גד כימיקלים בתשלום 2.25 מיליון דולר בצירוף ריבית והוצאות משפט. גד כימיקלים המשיכה להיאבק והגישה ערעור לבית המשפט העליון, אך השופטים אסתר חיות, יצחק עמית וחנן מלצר דחו את הערעור.

בפסק דינו המצטרף לעמדתה של השופטת חיות ציין השופט עמית כי "פסק הדין של חברתי מדגים כיצד ניתן באופן מעורר השתאות לסבך עניין פשוט מאוד דרך אינספור הליכים במשך שנים רבות. גד ו-BIP  חברו יחד למיזם, BIP שילמה לנושה מחבוביאן את הסכום שנפסק לזכותו בפסקי הבוררות שלהן אף היתה גד שותפה, ומכאן שהיא זכאית להשתתפות מכוח החבות המשותפת שלה ושל גד כלפי מחבוביאן, ואידך זיל גמור".

 

ע"א 1650/10

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:31
קומיט וכל טופס במתנה