שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עו"ד גילעד רוגל ללע"מ: לא פעלתם כנדרש לשמירת הזכות המוסרית של הצלמים

חדשות

עו"ד גילעד רוגל ללע"מ: לא פעלתם כנדרש לשמירת הזכות המוסרית של הצלמים, צילום: עו"ד גילעד רוגל
עו"ד גילעד רוגל ללע"מ: לא פעלתם כנדרש לשמירת הזכות המוסרית של הצלמים
25/12/2012, ליאור שדמי שפיצר

בעקבות ההחלטה לאפשר שימוש חופשי בצילומים שבאוסף הצילומים הלאומי פנה עו"ד רוגל למנכ"ל לע"מ ניצן חן והביע את חששותיו: "הציבור עלול לסבור כי לא חובה לתת קרדיט לצלם"

לפני כשבוע אישרה הממשלה את החוק המתיר לכלל הציבור לעשות שימוש חופשי בצילומים שבאוסף הצילומים הלאומי. בעקבות ההחלטה, פנה עו"ד גילעד רוגל, המייצג צלמי עיתונות רבים ועוסק בתחום זכויות היוצרים, אל מנכ"ל לשכת העיתונות הממשלתית (לע"מ) ניצן חן, והביע את חששותיו כי לע"מ לא פעלה כנדרש למניעת הפרת זכותם המוסרית של יוצרי הצילומים שבאוסף.

עו"ד רוגל הדגיש במכתבו כי חוק זכות יוצרים קובע כי זכותו של היוצר מעגן את זכותו של היוצר כי שמו ייקרא על יצירתו בהיקף ובמידה הראויים בנסיבות העניין, וזאת גם אם אין לו זכות יוצרים ביצירה. כך, גם אם זכות היוצרים בצילומים שבאוסף הלאומי שייכת למדינה, קיימת בכל אחד מהצילומים זכות מוסרית לצלם שצילם אותם וחובה לציין את שמו בכל שימוש בצילום.

עו"ד רוגל הדגיש כי הזכות המוסרית נשמרת ליוצר גם ביצירה שביצע במסגרת עבודתו וגם לצלמים שפעלו בשירות צה"ל. לדבריו, הציבור עלול לסבור, בטעות מוחלטת, כי לא חלה חובה לתת קרדיט לצלמים אלה, ועל כן על לע"מ חלה החובה לפעול למניעת תקלה זו.

עוד התריע עו"ד רוגל כי על פי החוק, על לע"מ חלה חובה לציין על גבי כל צילום העומד לרשות הציבור את שם הצלם, ולהזהיר מראש את המשתמשים כי הסרת שם הצלם מהצילום עלולה לחייב אותם בפיצוי ללא הוכחת נזק בסכום מרבי של 100 אלף שקל.

עו"ד רוגל הבהיר למנכ"ל לע"מ כי אם לא יאשר כי בכוונתו לפעול כאמור בטרם יועמד האוסף לשימוש הציבור, הוא יפנה בשם צלמים לבית המשפט המוסמך בבקשת צו אשר ימנע את הפרתן "הסיטונאית" של זכויות מוסריות באלפי צילומים המצויים באוסף.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:62
קומיט וכל טופס במתנה