שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עו"ד נעמי אסיא: שינוי תנאי השימוש של אינסטגרם - התרסקות משפטית ידועה

חדשות

עו"ד נעמי אסיא: שינוי תנאי השימוש של אינסטגרם - התרסקות משפטית ידועה, צילום: צילום: sailko
עו"ד נעמי אסיא: שינוי תנאי השימוש של אינסטגרם - התרסקות משפטית ידועה
23/12/2012, עו"ד אנה נודל

עו"ד אסיא מברכת על החלטתה של אינסטגרם לחזור בה מכוונתה לאפשר למפרסמים להשתמש בתמונות של המשתמשים בשירות ומזהירה: חתימה על הסכם שימוש בלחיצת כפתור לא נחשבת להעברת זכויות מדעת"

לפני כשבוע פרסמה אינסטגרם, שירות התמונות שבבעלות הרשת החברתית פייסבוק, שינויים במדיניות הפרטיות ותנאי השימוש בשירות, במטרה לאפשר לעשות שימוש מסחרי בתמונות שמפרסמים בה הגולשים. הגדרות הפרטיות החדשות חייבו את המשתמש בשירות להסכים להצהרה שלפיה הוא מסכים לכך שאינסטגרם תאפשר לעסקים להציג את שם המשתמש שלו, דמותו, תמונותיו ופעולות שהוא עשה, לצד תוכן בתשלום או מבצעים קידומיים, מבלי שהמשתמש יקבל כל פיצוי על כך.

ההודעה זכתה להד גדול בכלי תקשורת רבים ויצרה גלי מחאה עזים. לאחר מחאה והקפאה של חשבונות גדולים, בהם של הנשיונל ג'יאוגרפיק, נסוגה הרשת מכוונתה. משתמשים רבים איימו לנטוש את השירות ופרסמו את התנגדותם בעמוד הפייסבוק של אינסטגרם. בסוף השבוע הודיעה אינסטגרם שהיא תחזור בה מהשינויים.

להערכת עו"ד נעמי אסיא, המתמחה בדיני קניין רוחני, דיני מחשבים ואינטרנט וזכויות יוצרים, מימוש הצהרתה הראשונית של חברת אינסטגרם בעתיד או מימוש צעד כזה על ידי רשתות חברתיות אחרות מהווה סיכון משפטי חמור. להערכתה, בתגובה למדיניות מן הסוג הזה הגולשים יגישו תביעות משפטיות כנגד הרשת, וקרוב לוודאי שיזכו בהן. "מדובר בהתרסקות משפטית צפויה מראש", אומרת עו"ד אסיה.

לדברי עו"ד אסיא, "החתימה על הסכם שימוש בלחיצת כפתור לא נחשבת ברוב המדינות להעברת זכויות מדעת, ולכן סביר להניח כי לא תעמוד במבחן משפטי עתידי. כל שימוש מסחרי בתמונה שצולמה על ידי צלם ישראלי, מבלי שניתנה לכך הסכמתו בכתב ומבלי שצוין שמו כצלם התמונה – מהווה הפרה על חוק זכויות היוצרים בישראל. המשתמש בתמונה שכזו, עלול למצוא את עצמו משלם פיצויים ללא הוכחת נזק לצלם".

לדבריה, "לאחרונה קיבל ביהמ"ש העליון הלכה הקובעת כי זכויות היוצרים על תצלום תיעודי שוות בעוצמתן לזכויות הניתנות לתצלום אמנותי ומבויים, ולכן גם טענה שכזו בשימוש על צילומי נוף, לא תגן על אינסטגרם או דומותיה מפני תביעות בישראל".

עו"ד אסיא מציינת כי "גם אם אפליקציה או תוכנה מאפשרות שינויים אסתטיים בתמונה בחינם – אין לבעלי התוכנה או האפליקציה כל אפשרות חוקית לנכס לעצמם זכויות יוצרים לתצלום. כמו כן, היא מדגישה כי ההסכמה על העברת הקניין הרוחני מהצלם אל הרשת צריכה להיות מדעת, ולא בלחיצה סתמית על תנאי שימוש, שכן עצם ההסכמה של הגולש על תנאי השימוש של הרשת לא מקנה לחברה שום זכות שימוש בתמונותיו. "מכוח חוק הגנת הפרטיות בישראל, לאדם יש זכות על דמותו, ולכן בשום מקרה אין להשתמש בדמותו של אדם לפירסומת ללא רשותו – ועל כך כבר ניתנו פסקי דין לא מעטים בעבר", מסכמת עו"ד אסיא.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:21
קומיט וכל טופס במתנה