שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > נדחתה בקשה לייצוגית נגד חברות התעופה בטענה לאפליית ערבים בבידוק הביטחוני

חדשות

נדחתה בקשה לייצוגית נגד חברות התעופה בטענה לאפליית ערבים בבידוק הביטחוני, צילום: צילום: יהודית גרעין-כל
נדחתה בקשה לייצוגית נגד חברות התעופה בטענה לאפליית ערבים בבידוק הביטחוני
16/12/2012, יואב כהן

ביהמ"ש המחוזי קבע כי החיסון החל על נוהלי הבידוק אינו מאפשר לדון בשאלת האפליה ולהגדיר את קבוצת התובעים. עתירה דומה התלויה ועומדת בבג"צ תוכרע לאחר יישום השינויים במדיניות הבידוק הביטחוני ב-2013 

בית המשפט המחוזי בנצרת דחה בקשה לאישור תובענה ייצוגית שהגישו שלושה אזרחים ערבים, שבה טענו לפגיעה הנגרמת לישראלים בני הלאום הערבי כתוצאה מבידוק ביטחוני מפלה בנמלי התעופה בישראל.

התביעה הוגשה על ידי ניירוז קופטי, ד"ר נאיל מזאוי ועו"ד יאמן מסאלחה, נגד רשות שדות התעופה, החברות אל על, ישראייר וארקיע ונגד השב"כ בסכום של 100 מיליארד שקל. לטענת התובעים, נוהלי הבידוק הביטחוני הייחודי לו נחשפים האזרחים הערבים היוצאים או נכנסים בשערי המדינה, רק מעצם היותם ערבים, מהווה תופעה חמורה, מטרידה, פסולה, פוגענית ומנציחה אפליה, וזאת ללא כל בסיס ענייני.

השופטת נחמה מוניץ דחתה את הבקשה לאישור התביעה כייצוגית וקבעה כי החיסיון החל על נוהלי הבידוק הביטחוני אינו מאפשר את הצגתם לבית המשפט ובחינתן במסגרת הליך אזרחי, ומשום כך בית המשפט לא יוכל להגדיר את קבוצת התובעים – תנאי חיוני לאישור תובענה כייצוגית, או לבדוק את טענת האפליה שהעלו.

השופטת ציינה כי שאלתה האפליה בהליך הבידוק הביטחוני נידונה בפני בג"צ במאי 2012. העתירה תלויה ועומדת בשל השינויים הצפויים במדיניות הבידוק הביטחוני בנתב"ג במהלך שנת 2013, שלאחיהם יוחלט על אופן המשך הטיפול בעתירה. הימנעותם של שופטי בג"צ להכריע בחוקיות הבידוק הביטחוני ובשאלה אם יש בו משום אפליה בין אזרחים יהודים וערבים, למרות שנחשפו לנוהלים החסויים, מחזקת את המסקנה כי בית המשפט המחוזי אינו יכול להכריע בשאלה זו, ויש להמתין להכרעת בג"צ.

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:80
קומיט וכל טופס במתנה