שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביה"ד: ימי מחלה המזכים בתשלום הם ימי עבודה בפועל הצוברים חופשה שנתית

חדשות

ביה"ד:  ימי מחלה המזכים בתשלום הם ימי עבודה בפועל הצוברים חופשה שנתית, צילום: צילום: גולף בראבו
ביה"ד: ימי מחלה המזכים בתשלום הם ימי עבודה בפועל הצוברים חופשה שנתית
05/12/2012, עו"ד לילך דניאל

ביה"ד הארצי לעבודה קיבל את ערעור ההסתדרות שייצגה את עובדי אלביט, וקבעו כי יש לפרש את חוק חופשה שנתית באופן רחב, כך שימי חופש נצברים גם לעובדים השוהים בחופשת מחלה, כל עוד הם מקבלים עבורה תשלום מהמעביד

בית הדין הארצי לעבודה קבע כי ימי מחלה שבגינם מקבל העובד דמי מחלה צוברים זכויות חופשה מכוח חוק חופשה שנתית כאילו היו ימי עבודה בפועל. הקביעה נעשתה אגב דיון בערעור על רקע סכסוך קיבוצי בין חברת "אלביט" לעובדיה.

על הצדדים חל הסכם קיבוצי מיוחד מסוף שנות התשעים, אולם נכון לשנת 2010, הועסקו למעלה ממחצית העובדים בחוזים אישיים. הרקע למחלוקת הוא הנוהג הקיים בחברה, בהתאם להסכם הקיבוצי, שלפיו עובד שסיים את מכסת ימי המחלה שלו אך נותר חולה היה זכאי לנצל את ימי החופש הצבורים לו. אם לו נותרו לעובד ימי מחלה או חופשה, רשאית היתה החברה לאשר לו חל"ת וקצבת נכות מקרן הפנסיה.

המחלוקת נגעה לשאלה האם במהלך התקופה שבה שהה העובד בחופשת מחלה ממושכת הוא זכאי להמשיך ולצבור ימי חופשה באותם היקפים שהיה צובר אלמלא חלה. בית הדין האזורי לעבודה דחה את בקשת ההסתדרות להכיר בימי המחלה המזכים את עובדי החברה בדמי מחלה כמקרנים זכות לצבירת ימי חופשה, וקבע כי עובד הנמצא בחופשת מחלה אינו נחשב כמי ש"עובד" בפועל.

ההסתדרות ערערה על ההחלטה לבית הדין הארצי לעבודה, אשר קיבל את ערעורה וקבע כי אין בהסכם הקיבוצי אף הוראה המגבילה את זכותו של העובד לצבור ימי חופשה במהלך תקופת מחלתו.

השופט עמירם רבינוביץ ציין כי חוק חופשה שנתית הוכר בפסיקה ובחקיקה כחוק מגן בעל תכלית סוציאלית, שנועד להבטיח כי העובד ינצל בפועל את ימי חופשתו. לכן, הפרשנות הנכונה של המונח "ימי עבודה בפועל" המצוין בחוק היא הפרשנות המרחיבה, שלפיה חופשה שנתית נצברת גם לעובדים השוהים בחופשת מחלה ממושכת כל עוד הם מקבלים תשלום עבורה מהמעביד.

בשולי הדברים ציין השופט רבינוביץ כי החוק עושה אומנם שימוש במילה בפועל, אך מדובר בדרך ביטוי רווחת ולפיכך יכול הדבר להתפרש גם כמסגרת ימי עבודה בהם אמור העובד לעבוד ולא רק לימי העבודה שבהם ביצע את עבודתו.

למסקנה זו הצטרפו בדעת רוב נציגי הציבור והשופטת סיגל דוידוב-מוטולה. לעומתם סבר השופט יגאל פליטמן בדעת מיעוט כי הפרשנות המרחיבה שהציג השופט רבינוביץ אינה מתיישבת עם לשון החוק ונוגדת את תכליתו. השופט פליטמן קבע כי ימי מחלה אינם יכולים להקנות את הזכות להינפש מעבודה שלא נעבדה, וכי אין זה ראוי שבית הדין ייטול לעצמו את החופש לכתוב מחדש את חוק חופשה שנתית כראות עיניו אלא ראוי שעניין זה ייפתר על ידי המחוקק.

 

(עס"ק 68-09)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:81
קומיט וכל טופס במתנה