שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הרכב של 9 שופטים ידון היום בעתירה נגד ועדות הקבלה ביישובים הקהילתיים

חדשות

הרכב של 9 שופטים ידון היום בעתירה נגד ועדות הקבלה ביישובים הקהילתיים, צילום: צילום: Hanay
הרכב של 9 שופטים ידון היום בעתירה נגד ועדות הקבלה ביישובים הקהילתיים
04/12/2012, עו"ד אנה נודל

בג"צ ידון היום בעתירה נגד חוק ועדות הקבלה המאפשר ליישובים קהילתיים וחקלאים לדחות מועמדים בשל חוסר התאמתם לחיי הקהילה. העותרים: החוק מאפשר דחיית מועמד ערבי מחמת תרבותו ולשונו

בית המשפט העליון ידון היום בהרכב מורחב של תשעה שופטים בעתירת מרכז עדאלה ושורה של ארגונים חברתיים שונים נגד חוק ועדות הקבלה, המסדיר את הרכבן וסמכויותיהן של ועדות הקבלה ביישובים הקהילתיים וביישובים החקלאיים בנגב ובגליל.

חוק ועדות הקבלה חל על 434 יישובים אשר מהווים כ-42% מהיישובים במדינת ישראל, וכוללים יותר מ-90% מכלל היישובים הקהילתיים בשטח ישראל ו -57% מכלל היישובים החקלאיים. החוק מעניק שיקול דעת כמעט מוחלט לוועדות הקבלה בהחלטתן לדחות מועמדים המבקשים להתגורר ביישובים אלה.

בעתירה לבג"צ שהוגשה במרץ 2011, דורשים העותרים לבטל את חוק ועדות הקבלה, בנימוק שמדובר בחוק מפלה ובלתי חוקתי. העתירה הוגשה על ידי מרכז עדאלה, המרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי, הקשת הדמוקרטית המזרחית, במקום – מתכננים למען זכויות תכנון, קול אחר בגליל והבית הפתוח בירושלים. העותרים מציינים שהחוק מצדיק את דחיית מועמדותו של הומוסקסואל, אדם הסובל מנכות פיזית או אזרח ערבי, בגלל השונות החברתית שלהם. מכיוון שכל היישובים הקהילתיים שאליהם מתייחס החוק הם יהודיים, הוא מאפשר באופן גורף אפליה של כל אזרח ערבי. את העתירה הגישו עורכות הדין סוהאד בשארה וחנין נעאמנה מעדאלה.

בחודש יוני 2011 הוציא הרכב של שלושה שופטים בראשות הנשיאה דורית בייניש צו על תנאי נגד חוקתיות החוק והורה למדינה לנמק מדוע לא לבטל אותו. כמו כן קבע ההרכב כי התיק יועבר לדיון בפני הרכב מורחב של תשעה שופטים.

במסגרת העתירה נטען כי על אף שהחוק קובע איסור על אפליה של חברי קבוצות חברתיות שונות, הוא מתיר דחיית מועמדים מחמת "חוסר התאמה לחיי חברה בקהילה ולמרקם החברתי-תרבותי של היישוב הקהילתי". החוק גם מתיר לוועדות הקבלה להסתמך על מאפייני היישוב, כפי שנקבעו בתקנון האגודה. היתר זה נקבע לאחר שיישובים רבים, ובמיוחד אלה הסמוכים ליישובים ערביים, קבעו בתקנותיהם כי הם יישובים ציוניים.

לדברי העותרים, החוק סותר את המשפט הבינלאומי וגם את המשפט הישראלי, האוסרים על אפליית אדם בגלל השונות שלו מהקבוצות הדומיננטיות בחברה. העותרים טוענים כי החוק מאפשר דחיית מועמד ערבי מחמת תרבותו ולשונו, וכן בהתבסס על ימי המנוחה, ימי הזיכרון ומועדי והחגים שלו ושל בני משפחתו, שהם שונים מאלה של היישוב. כל אלה מעידים כי מועמד ערבי אינו מתאים למרקם החברתי והתרבותי של היישוב. עם זאת, העותרים מציינים כי למרבית היישובים הקהילתיים אין מאפיינים תרבותיים-חברתיים ייחודיים המצדיקים נקיטת הליכי סינון בקבלה למגורים בהם.

העותרים טוענים כי חוק ועדות הקבלה פוגע בזכויות החוקתיות לכבוד, לשוויון, לפרטיות ולאוטונומיה של הפרט בדבר בחירת מקום מגוריו ללא הגבלות שרירותיות, ולכן הוא בלתי חוקתי.

בחודש ספטמבר האחרון קיבל בג"צ העתירה שהגיש מרכז עדאלה בשם בני הזוג פאתנה ואחמד זבידאת נגד האגודה השיתופית רקפת ומנהל מקרקעי ישראל, בעקבות סירוב ועדת הקבלה של רקפת לאפשר לבני הזוג לרכוש מגרש לבניית בית מגורים ביישוב. הרכב של שלושה שופטים בראשות הנשיאה בייניש פסק לטובת בני הזוג והורה ליישוב ולמנהל מקרקעי ישראל למסור להם מגרש בתוך 90 יום, לאחר מאבק משפטי בערכאות משפטיות שונות שארך כשש שנים.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:68
קומיט וכל טופס במתנה