שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > השופט אורי שהם: "הבדיקה בערעור תהיה קפדנית יותר. הנמקה חלשה תוביל לזיכוי"

חדשות

השופט אורי שהם: "הבדיקה בערעור תהיה קפדנית יותר. הנמקה חלשה תוביל לזיכוי", צילום: צילום: אתר הרשות השופטת
השופט אורי שהם: "הבדיקה בערעור תהיה קפדנית יותר. הנמקה חלשה תוביל לזיכוי"
02/12/2012, ליאור שדמי שפיצר

שופט ביהמ"ש העליון דיבר במושב בנושא תפיסת הצדק בערעור במסגרת הפורום למשפט וחברה של המכללה האקדמית נתניה. פרופ' עמנואל גרוס: טעות בידי בית המשפט לסגור את הדלת בפני ערעור על ממצאי עובדה"

"ערכאה דיונית צריכה לנמק באופן רחב וברור מדוע נותנים אמון בעד מסוים. לא נסתפק יותר בהנמקה חלשה של התרשמות. הבדיקה בערעורים תיעשה קפדנית יותר, ואם לא תהיה הנמקה רצינית זה יוביל לזיכוי", כך אמר שופט בית המשפט העליון אורי שהם במסגרת הפורום ה-12 למשפט וחברה של המכללה האקדמית נתניה.

לדברי השופט שהם, "נושא ההנמקה עלה מדרגה, בעיקר בעבירות מין ובעבירות מין בתוך המשפחה, בעקבות פסק הדין של נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס. עם זאת, צריך לגלות פתיחות למקרים חריגים לכלל אי ההתערבות, במיוחד בעבירות מין".

במושב שעסק בתפיסת הצדק במסגרת ערעור השתתפו מלבד השופט שהם גם פרופ' עמנואל גרוס, סגן נשיא לשכת עורכי הדין עו"ד זאכי כמאל, פרופ' אורן גזל-אייל ועו"ד אלי זהר ממשרד גולדפרב זליגמן ושות'.

עו"ד אלי זהר טען כי "האמירה 'אני מאמין לשוטר ולא מאמין לאזרח' כבר לא נשמעת היום. מהרגע שדופקים על דלתו של חשוד ומובילים אותו לחקירה חייו נעצרים. אין איזון בין זכויות המדינה לזכויות האזרח – במקום שבו הנאשם זוכה, לא צריכה להיות למדינה זכות ערעור שתוביל להתדיינות נוספת. המדינה החמיצה את ההזדמנות בסיבוב הראשון, ועל פי עקרון הסיכון הכפול צריך להבין שזיכוי הוא זיכוי, בין אם מחמת הספק ובין אם זיכוי מוחלט".

פרופ' עמנואל גרוס, יו"ר משותף של הפורום למשפט וחברה, אמר כי "ערכאת הערעור נועדה למנוע עיוות דין ולמנוע בחברה תחושה של החמצה בעשיית הצדק. טעות בידי בית המשפט לסגור את הדלת בפני ערעור על ממצאי עובדה. למרות שניתן כיום להשקיף על ההליך המשפטי ובכך לבחון את החלטת השופט, בית המשפט העליון אינו רוצה ביקורת ולא פותח עצמו בפני ביקורת".

לדברי עו"ד זאכי כמאל, סגן נשיא לשכת עורכי הדין, "אף פעם לא הגדרנו מהו צדק ומשום כך לא ניתן ליישמו כי כל שופט סבור שיש לו צדק משלו. העוול באי ההתערבות בממצאים עובדתיים בנושאים אזרחיים הוא בעל השלכה קשה יותר מהתחום הפלילי. בהליך המשפטי כיום כל אחד מאיתנו הוא נאשם בפוטנציה, וכשמוגשת תלונה נגד אדם היא מתפרסמת עוד לפני שהוא נחקר. שופטים כיום מסבירים למצלמות הטלוויזיה שבאולם את הכרעת הדין. התקשורת מקצינה את הענישה. מתקיימת כיום מדיניות שיפוטית לא צודקת והגיעה העת לתקן אותה".

הפורום למשפט וחברה ע"ש פרופ' זאב סגל ביוזמת המכללה האקדמית נתניה שם לו למטרה ללבן סוגיות משפטיות אקטואליות בעלות השלכות על החברה והציבור בישראל. הפורום בראשות פרופ' הדרה בר-מור ופרופ' עמנואל גרוס מתמקד השנה בנושא קשרי הון-שלטון והשפעתם על מערכת המשפט והחברה בישראל. הפורום נוהג לארח בקביעות את ראשי עולם המשפט בישראל לצד משפטנים בכירים מהאקדמיה.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:207
קומיט וכל טופס במתנה