שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביהמ"ש אישר את הסגרתו של ישראלי המואשם בפשעי מלחמה לבוסניה-הרצגובינה

חדשות

ביהמ"ש אישר את הסגרתו של ישראלי המואשם בפשעי מלחמה לבוסניה-הרצגובינה, צילום: צילום: אסתר ענבר
ביהמ"ש אישר את הסגרתו של ישראלי המואשם בפשעי מלחמה לבוסניה-הרצגובינה
29/11/2012, עו"ד אנה נודל

בית המשפט העליון אישר את בקשת ממשלת בוסניה והרצגובינה להסגיר את אלכסנדר צבטקוביץ', אזרח ישראלי משנת 2006, המואשם במעורבות ברצח אלף מוסלמים בוסניים בשנת 1995

בית המשפט העליון קיבל את בקשת ממשלת בוסניה והרצגובינה מישראל להסגיר את הישראלי אלכסנדר צבטקוביץ' בגין עבירות פשעי מלחמה. ממשלת בוסניה והרצגובינה מבקשת להעמידו לדין בגין מעורבותו בטבח שבוצע באזור העיירה סרברניצה בשנת 1995. צבטקוביץ' יואשם בעבירות רצח ופשעים נגד האנושות.

במהלך השנים 1992-1995 פרצה מלחמה בין העמים השונים שהרכיבו את רפובליקת יוגוסלביה. בשנת 1992 הכריזה בוסניה על פרישתה מהרפובליקה, והמיעוט הסרבי במדינה הכריז על הקמת מדינה עצמאית בשם רפובליקת ספרסקה. בעקבות זאת פרצו קרבות בין הצבא הסרבי החדש לבין הצבא הבוסני. העיירה סרברניצה הינה מובלעת בתוך השטח הסרבי והיא מנותקת משאר שטחי המדינה שבה היה רוב מוסלמי.

לפי הנתונים של הצלב האדום, בין ה-12 ל-22 ביולי 1995 רצחו הסרבים כ-7,475 גברים שנקברו בעשרות קברי אחים. לפי הראיות שבידי הפרקליטות של בוסניה והרצגובינה, צבטקוביץ' השתייך ליחידה מטכ"לית של הצבא הסרבי שתפקידה היה לבצע פעולות קומנדו מקומיות. לטענתם, הוא השתתף יחד עם שבעה חיילים נוספים ברצח של כאלף גברים בוסנים מוסלמים. בקשת ההסגרה נגד צבטקוביץ', שהינו אזרח ישראלי משנת 2006, הוגשה בשנת 2011.

צבטקוביץ' טוען שהוא היה למעשה נהג ולא השתתף במעשי ההרג. בית המשפט המחוזי וגם בית המשפט העליון בערעור דחו את הטענות וקבע שיש מספיק ראיות לצורך הסגרה. השופט סלים ג'ובראן כתב בפסק הדין "המערער, ביחד עם חיילים אחרים, השתתף באירוע שבו נרצחו מאות רבות של אזרחים מוסלמים, חלקם כפותים בידיהם ועם כיסוי לעיניהם. אזרחים מוסלמים נורו בגם בין באמצעות אקדח ובין באמצעות מקלע ולאחר מכן נקברו בקברי אחים. נהגי האוטובוס שהסיעו את המוסלמים למקום חויבו אף הם לירות כל אחד באסיר אחד, כדי להבטיח שלא יעידו נגד החיילים. חלק מהחיילים מיחידתו של המערער העידו כי ידעו מה מטרת הפעולה בטרם הגיעו למקום וכי ידעו שלא מדובר באירוע בודד". 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:107
קומיט וכל טופס במתנה